Gebruikersavatar
Firedriver
Full Member
Full Member
Berichten: 402
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:13
Locatie: Tongeren - Belgie

Alfa GTV 2.0 twin spark hoge temperatuur

za nov 29, 2014 20:02

Onlangs telefonisch contact gehad met de eigenaar en zei dat zijn temperatuur hoog oploopt, lampje temperatuur dashboard brand, lampje motormankement brand ook, krijgt ook melding van zijn injectoren maar daar zou het niet aan liggen, slangen van zijn motorkoeling zijn hard.
Vanop afstand is het natuurlijk moeilijk te beoordelen, dus zal ik eens met mijn scanner bij hem langsgaan om eventueel zijn foutcode's op te sporen, en zijn waterpomp heeft hij ook vervangen.
Zal dus maar eerst naar zijn thermostaat kijken en zijn temeratuursensor omdat zijn ventilator niet draait, hoop dat het zijn cilinderkoppakking niet is, op zich geen drama maar alles kan weer losgegooid worden.
Betreft een GTV van ongeveer 17 jaar.
Laat nog iets horen maar reacties zijn zeker welkom.
Dikke gr.
Jantje

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: Alfa GTV 2.0 twin spark hoge temperatuur

zo nov 30, 2014 09:25

Als ik het zo lees ben ik toch bang voor de koppakking.
Daarnaast is het zo dat bij deze motoren de fan wordt aangestuurd door de ECU. Hier is een relais voor en een voorschakelweerstand voor hoge/lage snelheid. Ik zou die eerst eens testen en de fan uitsluiten. Oververhitting kan ook komen door te weinig luchtstroom door een defect fan.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
Firedriver
Full Member
Full Member
Berichten: 402
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:13
Locatie: Tongeren - Belgie

Re: Alfa GTV 2.0 twin spark hoge temperatuur

zo nov 30, 2014 14:27

Hey Rob,

Maandagavond spring ik bij hem binnen en wat betreft die relais moet ikzelf zoeken waar deze zich bevindt.
Hij zei ook dat zijn temperatuurmeter van zijn dashboard ook niet werkt.

Dikke gr.
jantje

Gebruikersavatar
Firedriver
Full Member
Full Member
Berichten: 402
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:13
Locatie: Tongeren - Belgie

Re: Alfa GTV 2.0 twin spark hoge temperatuur

ma dec 01, 2014 21:00

Dag samen,
Ben bij die gast geweest, hebben een testritje gemaakt, temperatuurmeter werkt niet, rode lampje op de temperatuurmeter gaat branden als we stilstaan, gaat uit tijdens het rijden, zijn koppakking is het niet anders stonden we ergens stil na een klein 20 minuten daarmee gereden te hebben, wagen rijdt fantastisch, thermostaat is open bij warme motor, voorschakelweerstand maakt contact (zie foto), relais van de fan weet ik niet liggen, zijn fan werkt door rechtsreeks spanning op te zetten, maar bij warme motor krijgt de fan geen 12 v, normaal gezien als je de stekkker lostrekt van de temperatuursensor aan zijn thermostaat zou de fan toch moeten draaien om het dan in noodloop komt, heb ik ergens gelezen,
Heb zijn OBD stekker niet gevonden, denk dat deze GTV's nog een 3 polige OBD connector hebben.
Deze wagen is van 1997.
Ik vermoed dat het één van zijn sensoren gaat zijn maar welke, zijn er verschillende en omdat zijn temperatuurmeter niet werkt, denk dat de meter geen gegevens krijgt van de ecu, maar als de ecu zelf geen gevevens krijgt door een defecte sensor
kan deze toch de fan niet aansturen.
Het is maar mijn theorie, hoop dat ik van iemand raad kan krijgen, veel kan het toch niet zijn.
Gr.
Jantje
Ps: Wil deze gast uit de nood helpen.
Afbeelding
Sensoren
http://www.besteonderdelen.nl/auto-merk ... ensor.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Terence Q4
Member
Member
Berichten: 102
Lid geworden op: ma aug 08, 2005 19:27

Re: Alfa GTV 2.0 twin spark hoge temperatuur

ma dec 01, 2014 22:40

Waarschijnlijk zit linksonderin de radiator een thermoschakelaar voor de fan .

Trek deze stekker eens los en verbind deze eens Door dmv stukje metaal of iets dergelijks .
Gaat de fan draaien is die sensor stuk.
fan krijgt direct voeding van 12v en loopt Door na het relai die waarschijnlijk onder het dashbord zit.
de thermoschakelaar stuurt dit relai aan.
Bij de oudere types wordt dit buitenom de ecu gegevens geregeld.
vandaar dat de fan waarschijnlijk niet gaat draaien bij het loskomen van de tempsensor.

Hoop dat je hier wat mee kunt.
Gr terence
Nu:
- 155 Q4 ''94
-Giulietta 2.0 lusso ''84
-147 1.6 G3
Gehad:
-33 1.3 S ''86
-155 1.8 ts ''96
-GT jtd ''04
-146 jtd ''99
-GTV 3.0 V6 24v ''00
- 156 2.5 V6 GTA ''01
- 155 2.0 16v TS ''95

Gebruikersavatar
boessie
Member
Member
Berichten: 216
Lid geworden op: zo okt 27, 2013 21:49
Locatie: Overpelt, B
Contacteer: Facebook

Re: Alfa GTV 2.0 twin spark hoge temperatuur

ma dec 01, 2014 23:23

Ik heb eens in ESItronic gekeken bij een gtv met airco.
Er zitten 2 relais in die de massa schakelen en niet de plus.
De voeding komt van zekering 7 op pin 2 van de ventilator binnen dus daar moet je al 12V meten.
Vervolgens schakelt 1 relais voor de voorschakelweerstand (hoge snelheid) naar massa en de andere na de
voorschakelweerstand (lage snelheid fan). Het schakelen van de relais gebeurt op commando van de ECU die info krijgt
van de airco en van de koelvloeistoftemperatuursensor.
Locatie van zekeringen en relais staat niet beschreven maar deze staan toch in het instructieboekje bij de Z van zekeringen of bij de R van relais. Dus controleer eerst de zekeringen maar eens (als je dat nog niet gedaan hebt)
Als je meer info wil moet je me de motorcode en al dan niet airco bezorgen.

Groeten Gunther

Gebruikersavatar
Firedriver
Full Member
Full Member
Berichten: 402
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:13
Locatie: Tongeren - Belgie

Re: Alfa GTV 2.0 twin spark hoge temperatuur

di dec 02, 2014 12:01

Dank u jongens, einde deze week weten jullie iets meer en zal ik dan ook zijn motorcode bezorgen.
Dikke gr.
jantje

Gebruikersavatar
Firedriver
Full Member
Full Member
Berichten: 402
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:13
Locatie: Tongeren - Belgie

Re: Alfa GTV 2.0 twin spark hoge temperatuur

wo dec 03, 2014 12:45

Code AR16102

Gr.

Gebruikersavatar
Firedriver
Full Member
Full Member
Berichten: 402
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:13
Locatie: Tongeren - Belgie

Re: Alfa GTV 2.0 twin spark hoge temperatuur

do dec 11, 2014 07:18

Terence Q4, linksonder zit aan de radiator een thermoschakelaar met 3 stekkerverbindingen, vroeger bij ouder modellen waren er 2 stekkerverbindingen, denk dat inwendig in de schakelaar zelf 2 gescheiden verbindingen zijn (zie adres onder), 1 voor langzaam en één voor sneldraaien van de ventilator, denk het toch, aan de thermostaat zelf heb je 2 sensoren één voor het heetlopen van de motor waarbij deze werkt, en die andere zal dan zijn themp.sensor zijn, wanneer ik deze stekker even uitrekt merk ik dan een verschil van toerental.
Zal toch eerst zijn thermo.schakelaar testen.
Zal het eens bekijken.
http://www.besteonderdelen.nl/facet-2180838.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gr.
Jantje

AR823
Full Member
Full Member
Berichten: 302
Lid geworden op: za aug 11, 2012 11:38
Locatie: Oostflakkee

Re: Alfa GTV 2.0 twin spark hoge temperatuur

vr dec 12, 2014 12:51

Het is altijd handig om eerst te kijken of alles mechanisch in orde is, anders meet de electronica fouten die er niet zijn.
Allereerst moet je in dit geval controleren of er koelvloeistof uit het retourslangetje in het tankje stroomt.
Zoniet dan zal de motor zichzelf niet ontluchten, zeker nadat de waterpomp vervangen is.
Waarschijnlijk zit het pijpje bij de thermostaat verstopt, of in de gasklep als die ook aan gesloten is op deze slang.
De lucht zit op het hoogste punt bij de thermostaat en kookbellen doen de sensor 100 graden meten,
terwijl de radiator helemaal niet te warm is. Wel zal de druk in het systeem door deze kookbellen hoog oplopen, dit
verklaart harde slangen.
Als dit in orde is kun je de aansluitingen op de fan controleren, deze willen nog wel eens verbranden.
Natuurlijk kan dan ook radiator zelf nog flink verstopt zitten, Succes.

Gebruikersavatar
Firedriver
Full Member
Full Member
Berichten: 402
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:13
Locatie: Tongeren - Belgie

Re: Alfa GTV 2.0 twin spark hoge temperatuur

vr dec 12, 2014 13:51

Ok AR823,
Maandag spring ik even bij die gast binnen, wat hij wel tegen mij zei is dat hij de binnenkant van de thermostaat met een gereedschap geprut heeft om een opening te maken, en waarschijnlijk zal die opening niet groot genoeg zijn, nochtans zijn beide waterslangen boven en onder de radiator warm, in de reservoir zie ik geen circulatie. snap het niet waarom hij gewoon geen nieuwe thermostaat koopt en desnoods sensoren en zijn thermosch. kosten toch niet zo veel. maar ja het is zijn budget .
Ze prullen eraan en Jantje kan het oplossen, ze denken dat ik helderziend ben.
Heb hier toevallig een thermostaat liggen van een 166 om die op de GTV te monteren als deze hetzelfde is natuurlijk of desnoods zijn senoren en therm.sch..
Toevallig heb ik hier bij mij thuis een Daihatsu terios, eigenaar heeft van alles vervangen, maar ik zei tegen hem dat hij van alles zit te vervangen zonder de oorzaak te kennen, draaide op 3 poten, na mijn metingen testen heb ik gemerkt dat cil. 1 maar 6 bar had, resultaat (één van zijn uitlaatkleppen lekt), en Jantje kan maar alles demonteren, maar ja, zo blijven we bezig hé, gewoon radiooke aan en dan maar sleutelen, tussendoor voor mij een prachtige hobby hé.
voila, laat nog iets weten.

Gr.
Jantje

AR823
Full Member
Full Member
Berichten: 302
Lid geworden op: za aug 11, 2012 11:38
Locatie: Oostflakkee

Re: Alfa GTV 2.0 twin spark hoge temperatuur

za dec 13, 2014 00:03

Thermostaat is veel te gevoelig om aan te prutsen, alleen al het te heet geweest zijn kan hem defect maken.
Dit komt vaak voor bij de TS motoren, gewoon vernieuwen dus! De twee temperatuur-sensoren zijn voor de ecu
en voor meter en lampje. Deze moeten goed meten, anders kan de ecu storingen geven of een hoog verbruik.

Gebruikersavatar
esvida
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 720
Lid geworden op: za mar 19, 2005 23:36

Re: Alfa GTV 2.0 twin spark hoge temperatuur

za dec 13, 2014 00:45

als er geen circulatie in het koelsysteem is kan ook het schoepenwiel van de waterpomp los van de as zijn,komt nogal een keer voor bij de kunstsof variant.
alfas in het verleden passen niet hieronder.

Gebruikersavatar
boessie
Member
Member
Berichten: 216
Lid geworden op: zo okt 27, 2013 21:49
Locatie: Overpelt, B
Contacteer: Facebook

Re: Alfa GTV 2.0 twin spark hoge temperatuur

za dec 13, 2014 16:47

Ik sluit me aan bij AR823 en Esvida.
Eerst zorgen dat het systeem in orde is.
Het warm lopen komt heus niet omdat een fan niet gaat draaien.
Deze moet alleen draaien bij lage voertuigsnelheden of als er veel airco gevraagd wordt.

Groeten Gunther

Gebruikersavatar
Firedriver
Full Member
Full Member
Berichten: 402
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:13
Locatie: Tongeren - Belgie

Re: Alfa GTV 2.0 twin spark hoge temperatuur

za dec 13, 2014 21:12

OK vrienden,
Normaal gezien ben ik maandag bij die gast, raad hem aan om eerst zijn thermostaat te vernieuwen, en eens goed te ontluchten.
Waterpomp heeft hij vernieuwd.
Rode lampje van de temperatuurmeter brand na een tijdje.
Laat nog iets weten.
Gr.Jantje

Terug naar “Algemene Technische vragen”