Pagina 1 van 1
Vervangen voorwiellager 147
Geplaatst: wo nov 26, 2014 14:38
door De Block
Zaterdag lager en hub vervangen op mijn 147. Is het ongeveer het zelfde als bij een 159/Brera zoals hier beschreven?
http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_brer ... ange.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Vervangen voorwiellager 147
Geplaatst: wo nov 26, 2014 21:50
door high fidelitaly
nog ietsje makkelijker eigenlijk. de bouten bij een 156/147/GT zitten aan de kant van de schijf.
succes,
Kurt
Re: Vervangen voorwiellager 147
Geplaatst: wo nov 26, 2014 21:52
door De Block
Thanks
Re: Vervangen voorwiellager 147
Geplaatst: za nov 29, 2014 09:47
door De Block
Hmmmm... Zit idd andersom. Maar nu zit de hub in de weg om die bouten los te halen..
Re: Vervangen voorwiellager 147
Geplaatst: za nov 29, 2014 13:35
door De Block
en een kleine waarschuwing dat een standaard dop 36 niet in de hub past was handig geweest..

Re: Vervangen voorwiellager 147
Geplaatst: za nov 29, 2014 20:41
door high fidelitaly
en een kleine waarschuwing dat een standaard dop 36 niet in de hub past was handig geweest..

stukje van de dop slijpen of draaien, dan gaat het wel lukken. (dit is bij elke cardanmoer zo, bij elk type Alfa met voorwielaandrijving)
Re: Vervangen voorwiellager 147
Geplaatst: za nov 29, 2014 20:51
door De Block
Met dank aan heer Zuurbier van Il Biscione inmiddels een dop te leen. Onderste draagarm bleek ook tik gehad te hebben. Achterste rubber gal en alu blok vervormd. Daar maar mee begonnen. Oef... Subframe lijkt ok.
Ben nog wel benieuwd hoe makkelijk de hub er uit komt. (Poulitrekker?) En hoe makkelijk de nieuwe hub in de nieuwe lager gaat. Klusje van paar uurtjes gaat morgen dag 2 in...
Re: Vervangen voorwiellager 147
Geplaatst: zo nov 30, 2014 10:40
door De Block
Lager zit er op. Hoe krijg ik die hub er nu in..?
Re: Vervangen voorwiellager 147
Geplaatst: ma dec 01, 2014 11:16
door mark156
Voor een klusje als dit heb je toch vaak wel een hydraulische persbank nodig, en wat oude grote doppen oid om de binnenring van het lager te ondersteunen terwijl je de naaf in het lager perst.. Misschien wel een handige tip om de naaf even een paar dagen in de ijskast te leggen, en het fusee met het nieuwe lager in een goed verwarmde ruimte, of bijv. op de verwarming. Door het warmteverschil in de materialen krijg je net iets meer speling waardoor je de naaf makkelijker in het lager kan persen..
Re: Vervangen voorwiellager 147
Geplaatst: ma dec 01, 2014 12:05
door @lfa@lgra
Net andersom. Lager moet in de naaf dus lager koel en naaf warm.
Maakt overigens niet zoveel uit omdat het toch met een hydraulische pers moet. Goede voorbereiding is het halve werk. Misschien uitbesteden als je nog nooit een lager geperst hebt..?
lager moet nl eerst in de naaf geperst worden. Andersom gaat niet werken.

Re: Vervangen voorwiellager 147
Geplaatst: ma dec 01, 2014 12:24
door De Block
Ding zit er onder. Bankschroef. Lager zit om naaf.
Re: Vervangen voorwiellager 147
Geplaatst: wo dec 03, 2014 12:12
door De Block
Tips na het gedaan te hebben:
-Meteen de arm waar het lager in zit er uit halen (Op de auto proberen heeft geen zin)
- Remklauw + Schijf er af
- ABS Sensor loskoppelen
- Aandrijfas moer er af (HIER HEB JE EEN SPECIALE (DUNWANDIGE) DOP 36 VOOR NODIG!!! Standaard dop past niet in de moerkom!!)
- 3 kogels los (Onderste- en bovenste draagarm + Stabi)
- Lager van arm verwijderen (Botte kracht en
- Met poulietrekker hub uit het lager trekken (helft lager komt mee op hub)
- Restant lager losmaken (4 imbus bouten, zitten erg vast), lager zit dan nog goed vast. Wrikken en rammen.. maar het komt
- Nieuwe lager in arm zetten
- Lager monteren. 4 imbus bouten
- Hub in lager persen (Liefst met lagerpers, maar kan met heel veel improvisatie ook mat draadeinden/bankschroeven/krik etc)
- Arm er weer op
Speciaal gereedschap:
- Dunwandige dop 36 (zonder dit niet eens aan beginnen)
- Poulietrekker
- Kogeltrekker
- Lagerpers