Pagina 1 van 1

startmotor/contactslot vraag (Alfa 33 16V P4)

Geplaatst: vr nov 14, 2014 16:57
door Carbella
Hallo allemaal,

Zit even met wat vragen. Mijn 33 startte van de één op andere dag niet meer. Compleet dood, geen lichtjes die branden in het instrumentenpaneel en ook de startmotor hoorde je niet :cry: . Op die bewuste dag dat ik wilde starten raakte alléén het puntje van de sleutel het contactslot( :?: ). En toen hoorde ik iets mechanisch draaien in vooronder, waarvan ik eerst dacht de bak, maar achteraf gezien (vrijwel zeker) de starterkrans.

Ik heb toen alle massa-aansluitingen dubbel gecontroleerd. De bestaande opgeschuurd of vernieuwd en opnieuw aangesloten. Hetzelfde geldt voor de accupool klemmen op de accu. Zojuist heb ik de accu opgemeten en die geeft niks aan. Leeg dus. Ik heb met mijn schoonpa uiteindelijk de 33 met startkabels geprobeerd te starten. Alle lampjes branden, geen kick van de startmotor, maar wel opnieuw de starterkrans die ronddraait.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat mijn startmotor is overleden en weet ook meteen waarom mijn accu leeg is (startmotor staat continue op spanning).

Mijn intentie is om een nieuwe startmotor te monteren, aangezien dat ding denk ik ook al ruim 22 jaar oud is. Want het zou ook kunnen dat die startrelais stuk is, en dan is het een 'cheap fix'. Mijn vraag is of ik nog iets op moet letten alvorens de nieuwe startmotor te monteren ( gezien de starterkrans die draaide). Ook het contactslot is iets wat vaker hier op het forum voorbij is gekomen. Wat gaat hier stuk aan, de stekker? En als ik het contactslot vernieuw, dan ook nieuwe sleutels zeker.. :|

Alvast bedankt voor het meedenken :thumbs:

Grt, Chris

Re: startmotor/contactslot vraag (Alfa 33 16V P4)

Geplaatst: za nov 15, 2014 10:35
door Alessandro
Je trekt een beetje te snel vergaande conclusies......
Doe nou gewoon eens stap voor stap onderdelen uitsluiten om tot een juiste diagnose te komen. (opbouwende kritiek ;) )
Sluit de accu uit, door er een goed opgeladen accu uit een andere auto in te zetten voor je nieuwe startpogingen.
Sluit het contactslot uit (deels), door te starten met een draad i.p.v. contactslot.
(Sluit het andere deel van het contactslot uit, door rechtstreeks voeding te zetten op ontsteking, etc. indien nodig)

Het lijkt mij erg sterk, dat en het contactslot en de accu en het startrelais en de startbendix en de koolborstels van de startmotor allemaal tegelijk stuk zijn. Zeker bij een nog in bedrijf zijnde auto........

Misschien hoef je alleen maar het schuifstekkertje op de startmotor op te frissen/ aan te knijpen.
(die aansluiting moet je ook gebruiken om met een draad te starten)

Succes!

Re: startmotor/contactslot vraag (Alfa 33 16V P4)

Geplaatst: za nov 15, 2014 10:41
door Alessandro
geen kick van de startmotor, maar wel opnieuw de starterkrans die ronddraait.
No offence, maar dat is technisch onmogelijk.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat mijn startmotor is overleden en weet ook meteen waarom mijn accu leeg is (startmotor staat continue op spanning).
Ik deel deze visie niet

p.s. het wemelt van de goede gebruikte startmotors, mocht echt jouw startmotor de geest gegeven hebben.
Liever eerst goed diagnosticeren, dan op voorhand honderden euro's spenderen, lijkt mij. ;)

Re: startmotor/contactslot vraag (Alfa 33 16V P4)

Geplaatst: za nov 15, 2014 12:00
door Carbella
Bedankt voor je reactie :thumbs:

De accu had ik min of meer al uitgesloten omdat ie vrij nieuw is, en ook door het gebruik van de startkabels aan de accu van mijn schoonpa. Er was toen stroom :mrgreen:
Een startmotor staat toch op een continue spanning?. Weliswaar in mindere mate, gezien de startrelais, maar toch.Of is dat alleen op het moment dat je het contactslot draait (dus start)? Als dat niet het geval is, dan heb ik een combiprobleem (lekstroom :| ).

Ik zal vandaag nog even, ook gezien jouw tips, wat zaken proberen uit te sluiten. Het lijkt alsof de bendix niet meer 'meedraait'.

Re: startmotor/contactslot vraag (Alfa 33 16V P4)

Geplaatst: za nov 15, 2014 15:34
door mark156
De accu had ik min of meer al uitgesloten omdat ie vrij nieuw is, en ook door het gebruik van de startkabels aan de accu van mijn schoonpa. Er was toen stroom
Dat zegt niets.. als de klemmen net ff niet lekker op de polen zitten zul je echt te weinig prik hebben om te starten, ik zou eerst de lege accu eens even een nachtje aan een lader hangen (geen snellader).. auto opstarten mbv kabels is nog vrij lastig, weet ik uit ervaring..
Een startmotor staat toch op een continue spanning?.
Ja, maar dat komt omdat het schakelcontact ín de startmotor zit, maar dat wil nog niet zeggen dat er dan stroom doorheen loopt..
Het lijkt alsof de bendix niet meer 'meedraait'.
De bendix is het tandwiel van de startmotor, als deze niet draait draait de startmotor ook niet rond... een auto start je door de contactsleutel om te draaien, hiermee zet je spanning op een (relais-)spoel in de startmotor, het elektromagnetisme wat deze spoel opwekt trekt vervolgens a) een hevel om waarmee de bendix met de vertanding in de starterkrans (de tandwielrand om het vliegwiel) én b) schakelt hiermee een relaiscontact waardoor er stroom vanaf de accu door de motorspoel van de startmotor kan gaan lopen, hierdoor gaat de startmotor draaien en drijft hij de motor aan via de bendix naar starterkrans...

Voor zover ik iets uit jouw verhaal kan begrijpen tav de klachten die je ondervind (aangezien jouw verhaal niet ''klopt'', no offense..) denk ik dat je er verstandig aan doet eerst de accu goed door te laden, mocht de motor dán tijdens een startpoging niet rondgaan, terwijl je wel iets hoort draaien, dan is dit het gevolg van dat op één of andere wijze de bendix niet in de tandkrans word geschoven, en dit kan een elektrische maar ook mechanische oorzaak hebben. Elektrisch gezien, doordat bijv. de spoel die het magnetisme opwekt om een hevel om te schuiven die de bendix verschuift, onderbroken is, of slecht contact maakt. Mechanisch, kan het ook zo zijn dat de bendix, die via een spiebaan over de as van de startmotor hoort te kunnen schuiven, vast is gaan zitten... echter heb je hierbij eerder de klacht dat de startmotor ''naloopt'', dwz, zodra de motor aanslaat en in toeren stijgt drijft hij vervolgens de startmotor aan, doordat de bendix niet terugschuift in zijn ''huisje''...

In beide gevallen kun je de startmotor wegbrengen voor revisie, maar je hebt met een 33 nog best grote kans dat hier een ruilsysteem in mogelijk is, dan lever je jouw startmotor in en krijg je gelijk een gereviseerde startmotor terug, tegen een kleine vergoeding... dus... Suc6

Re: startmotor/contactslot vraag (Alfa 33 16V P4)

Geplaatst: za nov 15, 2014 15:39
door mark156
https://www.youtube.com/watch?v=_f6kM1e1fBA

Hierboven een Joe-Toep-animatie van een startmotor...