Pagina 1 van 1
VEEL te hoog verbruik Weber Marelli injectie
Geplaatst: wo nov 12, 2014 19:31
door Alessandro
Voor mij even een nieuwe materie: het Weber-Marelli inspuitsysteem, zoals o.a. geleverd op de Alfa's 33 1.4ie.
Pas een Italiaantje aangeschaft met Weber-Marelli injectie op een 1.6 dohc motor in een auto van zo'n 1000kg. (bouwjaar '89, geen kat.) Karretje rijdt heerlijk, maar het enige probleem, wat er serieus aan scheelt is het benzineverbruik. Dat is met 1:7,5 bij snelweg km's met een streefsnelheid van 110 km/u echt VEEL te hoog!! Ik zou denken, dat dat wel rond de 1:13-15 zou moet liggen....... hij bokt soms een beetje (verzuipen?), maar met gasklep open gaat ie als de brandweer.

Inmiddels benzinedruk gemeten: die is gewoon goed. +/- 2.2 bar.
Koelwater temp. sensor gemeten, die is ook goed (maar dan nog lijkt me dat slechts procenten uitmaken en niet 50 - 75% verhoging. Ik had op de terugweg (1200km!) al zitten denken, wat het kon zijn en dacht, dat -indien te hoge druk of zo- het verbruik bij hogere snelheden dan beter zou kloppen. Warempel, vanaf Luxemburg zo'n 150 km/u gaan rijden tot aan huis en jawel, geen hoger verbruik, misschien zelfs lager!
Aangezien de druk goed is, denk ik nu aan lekkende injectoren. Klinkt dat plausibel?
En hoe kan ik dat verder bepalen, testen, etc.?
Ik heb dit recente
topic over de verzuipende Alfa V6 doorgelezen, maar denk zelf niet direct aan hetzelfde probleem, daar mijn auto wel prima te starten en te rijden is.
Re: VEEL te hoog verbruik Weber Marelli injectie
Geplaatst: wo nov 12, 2014 19:42
door kareltjeknetter
foute instelling van de gaskleppotmeter? (vlgs mij 150mv bij gasklep dicht)
rotte injector is idd mogelijk, check door de stekkers bij draaiende motor los te trekken 1voor 1
Re: VEEL te hoog verbruik Weber Marelli injectie
Geplaatst: wo nov 12, 2014 19:48
door Performa
Werkt dat injectie systeem niet via het MAP-principe? Onderdruk van ingaande lucht + inlaatluchttemperatuur+gasklepstand die de hoeveelheid aangezogen lucht meten/berekenen.
MAP sensor uitmeten,vacuumlekjes,verstopte leiding
Inlaattemperatuur uitmeten,vuil?
GAsklepstand uitmeten,afstellen...
Re: VEEL te hoog verbruik Weber Marelli injectie
Geplaatst: wo nov 12, 2014 19:59
door Alessandro
Dat gaan we proberen! (een dezer dagen, bij droog weer en bij daglicht)
Gaskleppotentiemeter had ik nog niet aan gedacht, maar is makkelijk te meten natuurlijk. Zal ik als eerste doen.
Voor mijn idee: als ik dus een injector stekker lostrek, zou die injector dus niks meer moeten inspuiten? (dan gaat ie meteen op 3 poten lopen, dus dan hebben we meteen resultaat)
Map sensor? Hoe ziet dat eruit en wat doet die/ waar vind ik die? Heb ik in het schema van de 33 niet gevonden.
Ik zag wel nog een -voor mij vreemd- ding hangen tegen het schutbord met een stekker eraan en een vacuüm slang, welke naar het inlaat plenum gaat. Daar zag ik wel een lucht lek. Die slang ga ik uiteraard ook als eerste vervangen. (heb ik op voorraad)
Ik zal er straks eens een fotootje van uploaden, misschien, dat iemand dat onderdeel herkent?
Alvast bedankt voor het meedenken!

Re: VEEL te hoog verbruik Weber Marelli injectie
Geplaatst: wo nov 12, 2014 20:10
door Performa
Re: VEEL te hoog verbruik Weber Marelli injectie
Geplaatst: wo nov 12, 2014 20:15
door giuliettaevo
Benzinedruk wordt geregeld door een drukregelaar. Als die defect is kan de druk te hoog worden maar als de retourleiding ergens een verstopping heeft kan de druk ook niet weg en loopt hij te hoog op. meten is weten.
Slechte lambdasensor geeft ook vaak een hoog verbruik aangezien hij dan op een soort van noodprogramma ( lees:erg rijk) gaat lopen.
Map sensor klinkt als jouw elektrisch ding met stekker en slang naar inlaat.
stekker van injector aftrekken zorgt dat hij niet opengaat, moet direct effect geven op motorloop.
Re: VEEL te hoog verbruik Weber Marelli injectie
Geplaatst: wo nov 12, 2014 20:23
door Alessandro
Wat is/ doet dit?
@GiuliettaEvo: druk is oké! Meten is weten idd. Dus retour en drukregelijk zijn ook oké.
Lambdasonde heeft deze versie niet. (en ook geen kat)
@performa: dit lijkt dus idd de mapsensor. Als die vacuümslang een lek heeft, kan dat dan een dergelijk excessief verbruik tot gevolg hebben?
(auto stinkt en rookt ook, maar gebruikt nagenoeg geen olie)
Re: VEEL te hoog verbruik Weber Marelli injectie
Geplaatst: wo nov 12, 2014 21:05
door Rob75
Alessandro,
Dit systeem werkt op het principe van buitenluchtdruk en inlaatdruk. Het verschil daartussen bepaald de hoeveelheid ingespoten brandstof. Ook de koelvloeistof- en inlaatluchttemperatuur worden gebuikt voor de bepaling.
Het "ding" tegen het schutbord is een druksensor. Als daar de slang van kapot is, dan kan dat op dit probleem duiden.
Het systeem is gelijk aan dat van de 1.4ie op de Alfa boxer. Hiervan is meer dan genoeg info te vinden ook wat troubleshootig betreft.
Maar als het gaat om een wat oudere auto die een tijdje heeft stilgestaan, dan zijn allerlei mechanische invloeden ook niet uit te sluiten. Allerlei vaccuum lekken en uitgedroogde rubbers in combinatie met vergomde injectoren gaat ook niet helpen.
Succes,
Rob
Re: VEEL te hoog verbruik Weber Marelli injectie
Geplaatst: wo nov 12, 2014 21:15
door bert308
Mijn bescheiden bijdrage, als de slang naar de Manifold Air Pressure sensor defect is, signaleert dat ding geen vacuüm in de inlaat oftewel denkt ie dat er volgas gegeven wordt, en er wordt een overeenkomstige hoeveelheid brandstof ingespoten.
Re: VEEL te hoog verbruik Weber Marelli injectie
Geplaatst: wo nov 12, 2014 21:30
door Alessandro
Mijn bescheiden bijdrage, als de slang naar de Manifold Air Pressure sensor defect is, signaleert dat ding geen vacuüm in de inlaat oftewel denkt ie dat er volgas gegeven wordt, en er wordt een overeenkomstige hoeveelheid brandstof ingespoten.
Dit zou natuurlijk de 'eureka' kunnen zijn! Klinkt best logisch..... zou wel heel mooi zijn! Ga ik zsm proberen!
Auto heeft overigens niet heel lang stil gestaan, maar ik ben wel bang, dat de vorige eigenaar regelmatig E10 heeft getankt..... gezien alle horrorscenario's daaromtrent, dacht ik misschien aan vervuilde injectoren, die blijven plakken of zo......
Ik hoop, dat ik snel gevonden krijg, want ik mag nog tot a.s woensdag (proef)rijden met die auto op Franse kentekenplaten.

Re: VEEL te hoog verbruik Weber Marelli injectie
Geplaatst: vr nov 14, 2014 10:43
door Alessandro
Er zijn wat vorderingen te melden.

Na wat speurwerk kwam ik nog een paar gescheurde slangetjes tegen. Allemaal vervangen of ingekort.
Nu moet ik er nog wat bij vertellen: voor aankoop liep de motor niet zelfstandig stationair. (vertelde de verkopen pas op het laatste moment, grrr) Dat had ik toen provisorisch opgelost door een kabelbandje om de stationairstelschroef te doen. De motor liep toen 1100 t/min. Prima om fatsoenlijk mee te kunnen rijden.
Welnu, vanmorgen bij daglicht de boel aangeslingerd (viel nog tegen, wilde eerst niet, vette bougies => schoongemaakt) en toen liep ie zo'n 1900 t/min. Ik vond 'm ook veel minder stinken, maar ben wel heel verkouden..... kabelbindertje ertussenuit gesmurfd, maar dat was kennelijk net iets te enthousiast, want hij sloeg toch af. Ik ga vanavond proberen de gasklep aanslagschroef iets te verdraaien, zodat we weer op een normaal stationair toerental uitkomen. Als dat lukt (moeilijk bereikbaar) maar weer eens proefrijden, ben benieuwd!
Re: VEEL te hoog verbruik Weber Marelli injectie
Geplaatst: vr nov 14, 2014 19:45
door Stefan Elshout
Ik heb een tijdje een Maserati Biturbo gehad met ongeveer hetzelfde injectiesysteem.
http://www.maseratichat.nl/viewtopic.ph ... 8&start=10
Hier staan ook een paar linkjes tussen naar handige informatie, wellicht heb je er wat aan. Had ook wat pdf's geupload met goede informatie maar daarvoor moet je je denk ik aanmelden. Ik heb ze ook nog op mijn computer staan dus als je ze wil hebben moet je maar even een pb'tje sturen dan kan ik ze je doen toekomen met de e-mail.
Re: VEEL te hoog verbruik Weber Marelli injectie
Geplaatst: vr nov 14, 2014 21:05
door Alessandro
Top link Stefan!!!
Heb al het een en ander gelezen en ga de rest ook nog wel lezen de komende dagen. Zeer waardevol!

Re: VEEL te hoog verbruik Weber Marelli injectie
Geplaatst: ma nov 17, 2014 12:50
door thomfr
Heeft ie kat?
Klinkt als dat ie op en noodprogramma loopt. Kan dan dus een kapotte lambda sonde (of kabel hiervan) zijn. Had dit ooit bij mijn 33 met Marelli.
Thermostaat en water temp sensor heel? Anders blijft ie in het koudstart programma hangen.
Thom
Re: VEEL te hoog verbruik Weber Marelli injectie
Geplaatst: ma nov 17, 2014 22:47
door Alessandro
Oh ja..... update vergeten.
Zaterdag een km of 20 mee gereden en alles lijkt nu goed (of iig veel beter) start goed, blijft netjes zelfstandig lopen, rookt niet meer grijs en stinkt niet meer. Houdt niet meer in en rijdt heerlijk! (bougies worden ook niet meer zwart en nat)
Oh ja, had ik volgens mij al vermeld, maar heeft geen lambda en/ of kat. Die taferelen ken ik ook, Thom!
Ieder bedankt voor het meedenken.
Lang verhaal kort: begin met alle lucht/ vacuüm slangen na te lopen en te vervangen.
Daarna eigenlijk alleen nog de basis setting(s) controleren en -vaak is er door voorgangers aan gerommeld- indien nodig, instellen op fabriekswaarden.
Nu voorlopig niet rijden, want geen geldig kenteken en verzekering. Gelijk de distributie maar doen en een nieuwe thermostaat. (want hij kwam nooit lekker op temp, behalve in de file) Was wel schrikken zeg, nog nooit zo'n losse distributieriem gezien! Echt een wonder, dat die niet versprongen is geweest oen/ of tandjes eraf gerost. (een mens mag ook wel eens geluk hebben)