Pagina 1 van 2

vervangen inspuiting van een 33

Geplaatst: wo nov 02, 2005 17:19
door Joop
Mijn 33 SW 1.4 heeft een 1.7 motor. In sommige topics was er wat verwarring over het motortype en inspuitingssysteem.

De stand is nu alsvolgt:
Er zit een 1.7 8V motor in, maar met de inspuiting/ontsteking van Weber/MM (het zgn IAW systeem) van de 1.4.

Ik heb nu de volgende vragen:
Door welk type inspuiting moet ik het IAW-systeem gaan vervangen: Motronic MP 3.1 of LE3-Jettronic (beide geleverd in een 1.7-8v). Ik denk dat het Motronic ML 4.1 (van de 16v) niet in aanmerking komt.

Ik zelf dacht aan het MP 3.1 omdat die ook niet met een LMM werkt (het IAW ook niet).
Is mijn redenering juist :?:

En wat zou ik zoal moeten vervangen? Iemand enig idee, en heeft iemand hier dit wel eens eerder gedaan :?:

Alle hulp/info welkom :D

RE: vervangen inspuiting van een 33

Geplaatst: za nov 05, 2005 12:24
door Joop
NIemand van de 33 specialisten die hier iets zinvols over kan zeggen :?:

Re: vervangen inspuiting van een 33

Geplaatst: za nov 05, 2005 13:21
door Luc33
Vreemd een 1.4 opbouw op een 1.7 :-k Heb je al gecheckt of er daadwerkelijk een 1.7 blok in ligt?
Ik heb nu de volgende vragen:
Door welk type inspuiting moet ik het IAW-systeem gaan vervangen: Motronic MP 3.1 of LE3-Jettronic (beide geleverd in een 1.7-8v). Ik denk dat het Motronic ML 4.1 (van de 16v) niet in aanmerking komt.
Ik zelf dacht aan het MP 3.1 omdat die ook niet met een LMM werkt (het IAW ook niet).
Is mijn redenering juist :?:
Motronic MP 3.1 ligt voor de hand. Maar dat hangt er vanaf welke motor erin is gekomen. Heb ooit eens gelezen dat iemand een Motronic systeem in een Jetronic 33 ging bouwen. Alles zat goed maar hij had problemen met de BDP sensor.
En wat zou ik zoal moeten vervangen? Iemand enig idee, en heeft iemand hier dit wel eens eerder gedaan :?:

Alle hulp/info welkom :D
Computer ( dus ook kabelboom )
motorinic-relais
Compleete luchtinlaat systeem. (spruitstuk, gasklekphuis, luchtbuis naar filter, injectoren, stationairtoerentalregelaar enz. )

Verder zijn er dus een aantal dingen waar ik mijn vraagtekens bij zet. namelijk

- Is de disbobine gelijk?
- Ontstekingsmodule?
- BDP sensor dus.

Leuke uitdaging! :P

RE: vervangen inspuiting van een 33

Geplaatst: za nov 05, 2005 17:29
door Joop
@Luc33. Ja het is echt een 1.7 motor die erin ligt, met een IAW inspuiting/ontsteking. Daarvoor was het de 1351 cc,in NL dus de 1.4.
Bij het IAW systeem is er een dubbele bobine.
Hier heb je een foto van het systeem
Afbeelding

Vwb de BDP sensor zal ik eens gaan kijken hoe dat nu zit.

RE: vervangen inspuiting van een 33

Geplaatst: za nov 05, 2005 17:49
door Luc33
Een 1.4 heeft inderdaad een dubbele bobine. Ik weet niet of de 1.7 motronic hetzelfde heeft.

Re: RE: vervangen inspuiting van een 33

Geplaatst: za nov 05, 2005 17:58
door alfaRob33
Een 1.4 heeft inderdaad een dubbele bobine. Ik weet niet of de 1.7 motronic hetzelfde heeft.
Nee volgens mij...ik kan het fout hebben hoor....heeft de 33 type 3 vanaf 1.5 een rotor
dus ik ben echt benieuwd hoe dat gefikst is, dus je moet denk ik een rotor in dat blok duwen :roll:

maar voldoet het IAW systeem niet op die 1.7 ??.......het is wel onderhouds vriendelijk

RE: vervangen inspuiting van een 33

Geplaatst: za nov 05, 2005 18:07
door alfaqv75
misschien een gek antwoord, maar ik zou gelijk 40mm carbs erop zetten als ie niet van 93 of 94 is. Meer power en een veel mooier geluid en je bent af van alleinjectie problemen....

Re: RE: vervangen inspuiting van een 33

Geplaatst: za nov 05, 2005 18:15
door Luc33
Een 1.4 heeft inderdaad een dubbele bobine. Ik weet niet of de 1.7 motronic hetzelfde heeft.
Nee volgens mij...ik kan het fout hebben hoor....heeft de 33 type 3 vanaf 1.5 een rotor
dus ik ben echt benieuwd hoe dat gefikst is, dus je moet denk ik een rotor in dat blok duwen :roll:

maar voldoet het IAW systeem niet op die 1.7 ??.......het is wel onderhouds vriendelijk
1.5 en 1.7 hebben vanaf 1993 ongeveer een Motronic systeem gekregen. En die hebben een disbobine. De 16v heeft wel een verdelerkap.

Re: RE: vervangen inspuiting van een 33

Geplaatst: za nov 05, 2005 18:20
door alfaRob33
Een 1.4 heeft inderdaad een dubbele bobine. Ik weet niet of de 1.7 motronic hetzelfde heeft.
Nee volgens mij...ik kan het fout hebben hoor....heeft de 33 type 3 vanaf 1.5 een rotor
dus ik ben echt benieuwd hoe dat gefikst is, dus je moet denk ik een rotor in dat blok duwen :roll:

maar voldoet het IAW systeem niet op die 1.7 ??.......het is wel onderhouds vriendelijk
1.5 en 1.7 hebben vanaf 1993 ongeveer een Motronic systeem gekregen. En die hebben een disbobine.

owkee....is me nog niet opgevallen....weer wat geleerd :thumbs:

Re: RE: vervangen inspuiting van een 33

Geplaatst: za nov 05, 2005 20:08
door Joop
misschien een gek antwoord, maar ik zou gelijk 40mm carbs erop zetten als ie niet van 93 of 94 is. Meer power en een veel mooier geluid en je bent af van alleinjectie problemen....
Heb ik ook aan zitten denken. Maar zijn carbs makkelijk te krijgen :?: En wat moet er dan nog meer? Ontsteking wat die zit nu in IAW systeem geintegreerd :roll:
Ik ben niet een echte techneut, dus zal dan deel moeten uitbesteden, vermoed ik.

@alfaRob33: Als die koud is loopt-ie onregelmatig stationair. Moet hem echt op het gas houden om weg te rijden, anders slaat-ie af. En hikt/stottert wat in 2 en 3 bij constant toerental (bv 2500)

RE: vervangen inspuiting van een 33

Geplaatst: za nov 05, 2005 23:32
door Alessandro
Tja, er moet dus òf een L-Jettronic op, òf een motronic (niet van de 16V!) maar de hamvraag welke van de twee past er probleemloos op? M.a.w. wat zat er oorspronkelijk op het 1.7 blok? Kun je zien of achterhalen van welk jaar/ maand het blok is? Vanaf eind '92 werd er Motronic geleverd, daarvoor L-Jettronic.

Misschien kun je zien of er ooit een stroomverdeler op gemonteerd heeft gezeten? :roll:

Hoe dan ook, je hebt het complete inspuiting en onsteking nodig, dus incl. kabelboom, ontst. module en al dan niet verdeler of DIS onsteking. En uiteraard ook bijbehorende computer. Maar ook stat.toerentalregelaar, gasklepschakelaar (mog. gasklep zelf en inlaatspruitstuk ook, etc., etc. je moet gewoon beide systemen naast elkaar hebben om alle overeenkomsten en verschillen te zien. Helaas heb ik die hier niet voorhanden...... :wink:

RE: vervangen inspuiting van een 33

Geplaatst: zo nov 06, 2005 13:23
door Joop
OK mensen bedankt alvast voor alle info :)
Ga straks met een vraagbaak alle onderdelen maar eens uitpluizen die er opgezeten hebben.
Jullie horen nog van me

Re: RE: vervangen inspuiting van een 33

Geplaatst: zo nov 06, 2005 13:30
door Michel
Misschien kun je zien of er ooit een stroomverdeler op gemonteerd heeft gezeten? :roll:
Goed idee ! of een bobine tegen 't zijscherm

Re: RE: vervangen inspuiting van een 33

Geplaatst: zo nov 06, 2005 14:27
door Alessandro
Misschien kun je zien of er ooit een stroomverdeler op gemonteerd heeft gezeten? :roll:
Goed idee ! of een bobine tegen 't zijscherm
:thumbs: :idea: En misschien nog eentje. Ik weet het zo niet uit m'n hoofd, maar heeft een L-Jettronic ook een DPB sensor bij het vliegwiel?? :-k

Re: RE: vervangen inspuiting van een 33

Geplaatst: zo nov 06, 2005 14:32
door Huib
:thumbs: :idea: En misschien nog eentje. Ik weet het zo niet uit m'n hoofd, maar heeft een L-Jettronic ook een DPB sensor bij het vliegwiel?? :-k
Als je een BDP sensor bedoelt dan is het antwoord nee, de jetronic heeft een hall gever in de verdeler zitten.