Gebruikersavatar
Giorgio
Newbie
Newbie
Berichten: 24
Lid geworden op: do okt 16, 2014 01:46

Koude start gaat zeer moeilijk [159 JTDm]

di okt 21, 2014 23:44

Hey bij het starten op een koude motor lukt het allemaal niet zo goed
Als ik op de start knop duuw duurt het starten dubbel zo lang als normaal.. Ook is er een raar (Gekraak of gepiep) geluid te horen van de motor.

Heb even een filmpje gemaakt
https://youtube.com/watch?v=IZV6h660bBI" onclick="window.open(this.href);return false;

Als ze snachts in de garage heeft gestaan of ik heb net gereden is er niks aan de hand.

Het gele lampje dat brand is van de abs sensor (vermoedelijk omdat mijn remblokken aan vervanging toe zijn)

Iemand een idee wat die is?

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

Re: Koude start gaat zeer moeilijk

wo okt 22, 2014 11:43

Hoi Giorgio, ik heb even een paar keer geluisterd naar de opname, en hoewel het wat lastig te horen is door de kwaliteit van het geluid heb ik het idee dat het lijkt alsof de motor niet op alle pitten tegelijk lekker aanslaat.. de slagen klinken ook wat ''hol'', en dit geluid heb ik vaak gehoord nadat bij een grote beurt het brandstoffilter vervangen is, en de brandstofdruk bij het starten niet direct op orde is.. maw, ik krijg het idee dat er iets met de brandstofdruk aan de hand is, alsof deze niet goed word opgebouwd óf dat na het uitzetten van de motor de restdruk heel langzaam daalt als gevolg van een lekkage, hetzij inwendig in de drukregelaar op de galerij danwel uitwendig, bijv. via een wartel van een inspuitleiding om maar iets te noemen...

Ruik je iets van verse dieselolie onder de motorkap? Haal bijv. eens de plastic afdekplaat van de motor eraf, kijk eens of je daar iets aan ziet?.. WAARSCHUWING; het inspuitsysteem van een diesel werkt met bijzonder hoge druk, dus ga AUB niet zelf iets losschroeven óf aandraaien, bij twijfel gewoon naar een dealer-garage, daar hebben ze ook beschikking over service-mededelingen over vaak voorkomende problemen (en dit zijn dingen die nooit worden gepubliceerd...)!! Suc6

(Ohw ja, het geluid wat ik hoor heb ik wel gehoord bij auto's waarvan één of meer van de voorgloeibougies defect waren, maar volgens mij heeft deze motor geen voorgloeibougies meer?..)
Laatst gewijzigd door mark156 op wo okt 22, 2014 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6706
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: Koude start gaat zeer moeilijk

wo okt 22, 2014 11:45

Slecht starten staan de JTDm's in de 159 wel bekend om. Bij mij is een oplossing door twee keer voor te gloeien. Een oplossing heb ik (nog) niet voor handen.

Vwb de abs-melding, ik kan mij niet voorstellen dat dit met je remblokken te maken heeft. Bij versleten remblokken krijg je doorgaans een rood symbool (vergelijkbaar met te laag remvloeistofniveau en handrem ingeschakeld).
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Gebruikersavatar
Rik de Reuver
Junior Member
Junior Member
Berichten: 56
Lid geworden op: za okt 28, 2006 16:07
Locatie: Nuenen

Re: Koude start gaat zeer moeilijk

wo okt 22, 2014 13:44

Hey Giorgio & Hylke,

Hier hetzelfde probleem met 159 JTDm.
Sinds ik van m'n monteur hoorde dat de voorgloeibougies veel langer gloeien dan je zou denken (gaan door nadat het gloeispiraaltje in het dashboardinstrument uit gaat om mee te helpen de kop zo snel mogelijk op temperatuur te brengen), wacht ik tegenwoordig wat langer voordat ik de startknop induw: Werkt goed (Waarschijnlijk hetzelfde effect als wat Hylke bereikt met 2x voorgloeien). Echte oplossing ook nog niet kunnen vinden.

Gr. Rik
1979 Spider Veloce 2000: 1991-
1993 33 SW 1,4IE: 1994-2005
2000 156 SW 2,5 V6: 2005-2012
2010 159 SW 1,9 JTDm 8v: 2012-2020
2020 Giulia 2.0T Super: 2020-

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6706
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: Koude start gaat zeer moeilijk

wo okt 22, 2014 18:02

Ik kreeg al de tip om allevier de verstuivers te vervangen. Vind het alleen lastig om te bepalen of dit de oplossing gaat bieden. En ik voel er weinig voor om lukraak geld stuk te slaan op "onzekerheden".
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1217
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: Koude start gaat zeer moeilijk

wo okt 22, 2014 18:58

Niet zomaar verstuivers vervangen.
Wat een paar stappen zijn om te doen:
- lektest uitvoeren op de verstuivers
- compressie controleren
- gloeibougies testen
- brandstofdruk(ken) controleren.

Bij alle topics over de JTD komen deze punten steeds naar voren en leiden vaak tot de oplossing.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

Re: Koude start gaat zeer moeilijk

wo okt 22, 2014 20:58

Ik heb net nog eens even zitten lezen op het AMT-forum, en hier heb ik nog iets gelezen waar je wellicht iets aan hebt.. het zou ook een verklaring kunnen zijn voor de foutmelding die je van het ABS krijgt, die vervolgens verdwijnt, dit kan met voedingsspanning te maken hebben.. het valt mij ook ineens op dat het lijkt alsof de accu niet helemaal lekker vol is.. terwijl de accu waarschijnlijk, maar laat hem anders even voor de zekerheid doormeten, gewoon in goede staat is. Nu las ik dus op het AMT-forum onder andere over het volgende probleem, veroorzaakt door de startknop; nu begrijp ik van het verhaaltje wat ik hieronder heb geknipt en geplakt niet helemaal waarom ze dit zo hebben opgelost, maar misschien is het de moeite waard om te onderzoeken bij div. 159 JTD? Bij deze verhaal over startknop, als reactie op een vraag;

''Alfa 159 1.9 JTDM 8V: Soms moeilijk sloom starten Soms niet (snelheid). Dit bleek uiteindelijk aan een te laag starttoerental te liggen doordat er een te zwakke spanning stond op het startrelais vanaf de startknop. Opgelost door met een standaard relais de zwakke startstroom te gebruiken om een sterke startstroom vanaf de accu te schakelen.''

Ook kwam ik iets tegen over een service-mededeling, betreffende slecht starten van 159 JTD, waarbij 3 hoofdrelais vervangen dienen te worden;

''1 technisch bulletin over de klacht niet aanslaan gevonden voor types tot 10e maand 2006. Waar 3 relais met onderdeelnummer 46520422 , van motor regeling, brandstofpomp, en koelvin vervangen dienen te worden. Ze zitten in de zekeringkast/relaishouder in motorruimte. Zullen wel wat slechte series tussen hebben gezeten anders maken ze er geen technische service bulletin over.

Edit, ze zouden op plaats 8,9, en 10 zitten.''

En een link naar dit forum, zit best wel wat interessant leesvoer tussen...

http://www.amtgarageforum.nl/
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1197
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

Re: Koude start gaat zeer moeilijk

wo okt 22, 2014 21:54

Dit bleek uiteindelijk aan een te laag starttoerental te liggen doordat er een te zwakke spanning stond op het startrelais vanaf de startknop. Opgelost door met een standaard relais de zwakke startstroom te gebruiken om een sterke startstroom vanaf de accu te schakelen.''''
Als ik dit lees dan hebben ze bij alfa echt nog niet veel geleerd ...
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6706
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: Koude start gaat zeer moeilijk

vr okt 24, 2014 13:03

Hey Giorgio & Hylke,

Hier hetzelfde probleem met 159 JTDm.
Sinds ik van m'n monteur hoorde dat de voorgloeibougies veel langer gloeien dan je zou denken (gaan door nadat het gloeispiraaltje in het dashboardinstrument uit gaat om mee te helpen de kop zo snel mogelijk op temperatuur te brengen), wacht ik tegenwoordig wat langer voordat ik de startknop induw: Werkt goed (Waarschijnlijk hetzelfde effect als wat Hylke bereikt met 2x voorgloeien). Echte oplossing ook nog niet kunnen vinden.

Gr. Rik
Dank voor de tip Rik, ik wacht nu tot het "gezoem" afgelopen is, en inderdaad, starten alsof er niets aan de hand is.

:thumbs:
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8022
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Koude start gaat zeer moeilijk [159 JTDm]

vr okt 24, 2014 16:25

Defecte gloeibougie bij een 159 (althans bij de mijne, 2009 2.4) wordt aangegeven, 'voorgloeisysteem niet beschikbaar' oid komt er in de display te staan.

Slecht aanslaan heb ik trouwens nog nooit gehad, ook niet in winterse omstandigheden. Wel wacht ik altijd tot t lampje uit gaat alvorens te starten.
Schijnbaar zal een 159 met defecte gloeibougies ook niet aanslaan in koude condities (ook al zou dat wel kunnen) waar een vergelijkbare 156 jtd met kapotte gloeiers dit wel gewoon deed.
Zou (internetwijsheid :idea: ) te maken hebben met emissie eisen waar bij de 159 de mogelijkheid om zonder gloeiers aan te slaan geblokkeerd wordt (onvolledige verbranding bij koude motor/roken/roeten etc)

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6706
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: Koude start gaat zeer moeilijk [159 JTDm]

vr okt 24, 2014 16:40

Zou het verschil ook nog tussen 1.9 en 2.4 kunnen zitten?
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Gebruikersavatar
Richard Kremer
Full Member
Full Member
Berichten: 376
Lid geworden op: do jan 13, 2005 14:57
Locatie: Veendam

Re: Koude start gaat zeer moeilijk [159 JTDm]

vr okt 24, 2014 17:22

Soort gelijke heuvel heb ik met mijn 156 fase 1 jtd.
Start regelmatig niet en dan vooral s'morgens.
Dacht eerst aan de bdp sensor maar dan moet ook tijdens het rijden stil vallen en dat doet ie niet.
ALFA loos

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8022
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Koude start gaat zeer moeilijk [159 JTDm]

vr okt 24, 2014 18:51

Zou het verschil ook nog tussen 1.9 en 2.4 kunnen zitten?
Ja een 2.4 heeft één gloeier meer... :jumping:

Serieus; mij lijkt een 5c niets meer of minder dan een 4c met een extra pot eraan? Dus qua voorwaarden/motorsturing etc zouden ze wat dat betreft identiek moeten zijn.
Aan de andere kant, t komt uit de laars he...kan zomaar verschil in zitten. :lol:

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
zbo67
Member
Member
Berichten: 214
Lid geworden op: ma jul 02, 2007 22:17
Locatie: St Annaparochie

Re: Koude start gaat zeer moeilijk [159 JTDm]

za okt 25, 2014 19:49

Hallo beste,

Ook ik ken het probleem en heb er al eens wat van gepost.
Brandstof vooral de shell fuel safe doet wonderen.
Maar kieper eens een tweetal flesjes wyns fuel system en injector cleaner (voor diesel motoren)in de tank.
Ik heb zelf veel getest in samenwerking met de lokale Alfa garage, drukken van brandstof opvoer pomp en drempel drukken zijn uitgelezen en allemaal goed getest.
Mijn voorlopige voorzichtige conclusie is een verstuiver die hangen blijft bij koude motor.
Echter ivm de kwaliteit van huidige brandstof (lees bio brandstof en vocht hierin) ga ik nog geen verstuivers trekken.
ik mieter om de twee tank beurten een flesje boven genoemd in de tank en alleen bij een merk pomp tanken.
Bodidley zeewaterbestendige alfist.
[img]http://alfaromeo164register.com/banners ... intain.gif[/img]


164qv12v trackday tool
Giulia Btech

Gebruikersavatar
Giorgio
Newbie
Newbie
Berichten: 24
Lid geworden op: do okt 16, 2014 01:46

Re: Koude start gaat zeer moeilijk [159 JTDm]

zo okt 26, 2014 09:48

Ik hoor verschillende oorzaken voor dat moeilijk aanslaan. Maar hoe komt dat er dat rare geluid uit de motor komt op het moment van aanslaan? Ik heb zelf al gedacht aan een motor steun, vliegwiel of start motor...
Op sommige momenten op een koude motor vliegt ze direct aan, maar dat geluid zit er altijd bij op een koude motor.

Terug naar “Algemene Technische vragen”