Alfist_166
Newbie
Newbie
Berichten: 47
Lid geworden op: zo sep 07, 2014 21:16
Locatie: 's-Hertogenbosch

Originele autotelefoon 166 gebruiken / aansluiten op iPhone?

do sep 18, 2014 16:38

Een fijne standaard optie op de 166, de autotelefoon. Alleen wordt deze door de meeste volgens mij niet gebruikt. Ik zou deze graag in gebruik willen gaan nemen. Ik ben tegen carkits omdat het in de auto anders een zooitje wordt van technische rotzooi op of aan het/de dashboard/hemel.

Ik wil van alles wat op de auto zit als dit mogelijk is, optimaal gebruik maken. :roll: Daarom heb ik er over nagedacht om de autotelefoon te gaan gebruiken en als hier de kaart voor nodig is die ik volgens mij niet heb, deze dan mogelijk te verbinden met mijn iPhone. Hier is wel enige kennis van techniek voor nodig.. en die heb ik niet. Vandaar dat ik deze vraag aan jullie stel. :?:

Als we tegenwoordig voor alle ''draadloze'' apparaten zouden gaan, zou er een Navigatie aan het raam hangen, een microfoon op het dashboard geplakt zitten of een carkit spiegel op de binnenspiegel, sensorschermen op je dashboard voor de PDC etc. Ik zie dit in ieder geval niet zitten en heb het er voor over om hier meer werk in te steken zodat de auto zo min mogelijk uitgerust is met die wireless rotzooi! :mrgreen:

Iemand die misschien wat opties/tips of dergelijke alternatieven heeft?

Alvast bedankt! :thumbs:
2004 - Alfa Romeo 166 3.2 V6 24v

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2990
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: Originele autotelefoon 166 gebruiken / aansluiten op iPh

do sep 18, 2014 19:55

Aangenomen dat het systeem (wat dat betreft) vergelijkbaar is met de ConnectNav in mijn GT.

Ik heb zelf een ouderwetse Nokia en had geen zin in geknutsel, dus hier de makkelijkste oplossingen. Of één van beide voor jou acceptabel is, is aan jou ;)

Als je een abonnement hebt waarbij je een dual-sim kunt krijgen, kun je die bestellen. Nadeel is geloof ik wel dat je dan eerst je gewone telefoon uit moet zetten voordat je de autotelefoon kunt gebruiken en vice versa, met een minuutje ertussen. Anders is het elke keer een verrassing welke van de twee apparaten reageert als je gebeld wordt.

Bij mijn abonnement is geen dual-sim mogelijk, dus ik heb er een goedkoop prepaid-abonnement bij genomen en hiervan de simkaart in de auto geduwd. Bij een langere rit schakel ik m'n gewone telefoon door naar het nummer van de prepaid kaart, zodat als ik gebeld wordt de oproep daar binnen komt. Zelf kan ik natuurlijk ook bellen (uiteraard gaat dat wel ten koste van het prepaid tegoed).

Nadelen:
- je moet elke keer je gewone telefoon doorschakelen EN niet vergeten die doorschakeling weer ongedaan te maken op plaats van bestemming;
- als jij iemand belt heeft diegene zoiets van wie is dat nu weer, omdat je niet met je normale nummer belt;
- je moet af en toe dat ding weer opwaarderen (beetje op tijd, anders vervalt je nummer). Beltegoed is tegenwoordig minimaal 6 maanden houdbaar (was 3 maanden, maar de betreffende wet is aangepast) en daarna nog 3 maanden respijt voordat je nummer vervalt.

De simkaart komt in een creditkaartformaat pasje. Normaal druk je de simkaart eruit om in je telefoon te doen. Als je hem laat zitten is het "pasje" precies het juiste formaat en zit de simkaart op precies de juiste plek om het geheel zo in je autotelefoon te schuiven.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Alfist_166
Newbie
Newbie
Berichten: 47
Lid geworden op: zo sep 07, 2014 21:16
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Originele autotelefoon 166 gebruiken / aansluiten op iPh

do sep 18, 2014 22:52

Super idee! Daar ga ik aan beginnen, alleen bij die Prepaid heb je dus ook een ander nummer.. als je dan gebeld wilt worden moet je dus al je contactpersonen als het ware twee nummers doorgeven en is het maar de vraag op welke zij jou bellen? Of kun je je telefoon met abonnement doorschakelen naar de prepaid sim met nummerbehoud van je abonnement telefoonnummer?

Bij een dual sim heb je bij beide simkaarten het zelfde nummer, dat is dan geen probleem. Maar als je van abonnement naar prepaid doorschakelt heb je volgens mij toch ook een ander nummer dat je dan dus door moet geven? :?:
2004 - Alfa Romeo 166 3.2 V6 24v

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2990
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: Originele autotelefoon 166 gebruiken / aansluiten op iPh

do sep 18, 2014 23:28

Het idee van doorschakelen is dat iedereen die jouw normale nummer kent gewoon jouw normale nummer belt, maar de oproep komt binnen op het nummer waarnaar is doorgeschakeld (in dit geval de autotelefoon).

Bij mij werkt het dus als volgt. Mijn Nokia heeft een nummer dat begint met 0644.... Daarnaast heb ik in mijn ConnectNav een prepaidkaart waarvan het nummer begint met 0637....

Als ik een langere rit onderneem, schakel ik mijn Nokia door naar het 0637-nummer. Mocht iemand mij dan bellen op het 0644-nummer, dan blijft mijn Nokia stil en komt de oproep binnen op de ConnectNav. Dit gaat dan overigens wel ten koste van de belminuten die ik op mijn 0644-abonnement heb. Er worden immers twee verbindingen gelegd: van degene die belt naar mijn 0644-nummer, en vervolgens van mijn 0644-nummer naar mijn 0637-nummer.

Uiteraard kan men ook rechtstreeks naar het 0637-nummer bellen (komt weleens voor als ze het nummer al kennen omdat ik ze er eerder mee gebeld heb en als ze weten dat ik in de auto zit).
Als ik zelf bel met de ConnectNav krijgt degene die ik bel uiteraard het 0637-nummer in beeld, mijn Nokia komt dan immers in het hele proces niet aan bod.

Verder, als ik niet heb doorgeschakeld en ik word gebeld, moet ik alsnog de auto stilzetten en m'n telefoon uit m'n broekzak vissen. En als ik vergeet na aankomst de doorschakeling eraf te halen, ben ik helemaal niet bereikbaar, de Nokia staat dan immers doorgeschakeld naar de ConnectNav, die is uitgeschakeld omdat de auto geparkeerd staat.

Maar met een dual-sim loop je ook elke keer te kloten om te zorgen dat de oproepen op het juiste apparaat binnen komen, maar het fijne weet ik daar niet van, afgezien wat ik in mijn vorige bericht heb gezegd over uit- en aanzetten.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Alfist_166
Newbie
Newbie
Berichten: 47
Lid geworden op: zo sep 07, 2014 21:16
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Originele autotelefoon 166 gebruiken / aansluiten op iPh

vr sep 19, 2014 20:46

Oke, nu begrijp ik het bijna helemaal.. alleen ik vraag me nog €€n ding af: hoe wordt de telefoon doorgeschakelt naar deze dual/prepaid sim? Moet je verbinding maken, een aantal knoppen bedienen.. ?
2004 - Alfa Romeo 166 3.2 V6 24v

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2990
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: Originele autotelefoon 166 gebruiken / aansluiten op iPh

vr sep 19, 2014 21:05

Da's gewoon een optie ergens in één van de menu's. Bij mijn Nokia is het Menu -> Instellingen -> Oproepen -> Doorschakelen -> Alle spraakoproepen -> Activeer* -> Nummer

* Bij het ongedaan maken van de doorschakeling moet ik op dit punt voor "Annuleer" kiezen.

Wel een hoop gedoe als je dat zo leest, gelukkig is de optie "doorschakelen" ook onder een sneltoets te plaatsen. De eerste keer moest ik het nummer invoeren of opzoeken uit m'n contactenlijst, sindsdien blijft hij gewoon als voorstel beschikbaar na de standaard opties "naar voicemail" en "naar ander nummer".

Ik ben niet bekend met de iPhone, maar daar zal het ongetwijfeld op een vergelijkbare manier werken.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Alfist_166
Newbie
Newbie
Berichten: 47
Lid geworden op: zo sep 07, 2014 21:16
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Originele autotelefoon 166 gebruiken / aansluiten op iPh

vr sep 19, 2014 23:07

Super! Over twee weekjes komt mijn iPhone 6 binnen en heb een nieuw abonnement afgesloten bij Vodafone, dual sim is mogelijk. Perfecte timing zullen we dan maar zeggen. Bedankt voor de tip, scheelt weer een heel gedoe met die andere meuk. :mrgreen:
2004 - Alfa Romeo 166 3.2 V6 24v

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2990
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: Originele autotelefoon 166 gebruiken / aansluiten op iPh

za sep 20, 2014 10:51

Graag gedaan :)

Let er wel op, dat hele doorschakelverhaal heeft betrekking op mijn eigen situatie, met een apart (prepaid of niet maakt natuurlijk niet uit) abonnement met z'n eigen nummer.

Dual sim is iPhone uitzetten en auto aanzetten. Ofzoiets. Maar daarvoor moet je anders maar even de handleiding raadplegen of bij Vodafone navragen hoe je dat het beste kunt oplossen.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
hoornstra
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 979
Lid geworden op: di jul 10, 2007 13:20
Locatie: Steenwijk

Re: Originele autotelefoon 166 gebruiken / aansluiten op iPh

za sep 20, 2014 22:40

Was er niet iets dat Vodafone niet werkte in een 166, alleen KPN en de partijen die daar mee samenwerken.

Ik ben daarom op KPN over gegaan inmijn 166 indertijd.
Er wordt nooit zoveel gelogen als na een jachtpartij, tijdens een oorlog en voor een verkiezing.

verleden:diverse sud, sud 5m, sud ti, 33, 33qv, 33 sw, 164, 146, GTV2.0, 75TS, 166V6

Scarb 0142

Alfist_166
Newbie
Newbie
Berichten: 47
Lid geworden op: zo sep 07, 2014 21:16
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Originele autotelefoon 166 gebruiken / aansluiten op iPh

zo sep 21, 2014 18:59

Ik bedenk me nu ineens, we hebben het toch nog over de techniek en de non-wireless-rotzooi gedachte.. ik dacht er ook over om muziek vanaf mijn telefoon af te spelen op de radio van de ICS. Alleen, kan dit wel op de bestaande radio? Of moet ik dan toch echt zo'n lelijke bek in de ICS laten maken voor zo'n losse cd speler? Het liefst trek ik een kabeltje achter het dashboard langs naar de radio van de ICS, als dit mogelijk is. Maar het lijkt mij ingewikkelder dan ik denk. :shock:
2004 - Alfa Romeo 166 3.2 V6 24v

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: Originele autotelefoon 166 gebruiken / aansluiten op iPh

zo sep 21, 2014 19:33

Ik bedenk me nu ineens, we hebben het toch nog over de techniek en de non-wireless-rotzooi gedachte.. ik dacht er ook over om muziek vanaf mijn telefoon af te spelen op de radio van de ICS. Alleen, kan dit wel op de bestaande radio? Of moet ik dan toch echt zo'n lelijke bek in de ICS laten maken voor zo'n losse cd speler? Het liefst trek ik een kabeltje achter het dashboard langs naar de radio van de ICS, als dit mogelijk is. Maar het lijkt mij ingewikkelder dan ik denk. :shock:
Op de audio in voor de CD-wisselaar moet wel iets te maken zijn. De vraag is alleen hoe die reageert op de afwezigheid van de wisselaar zelf dan.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6684
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: Originele autotelefoon 166 gebruiken / aansluiten op iPh

ma sep 22, 2014 10:38

Bij mijn 166 had ik via Vodafone een dual-sim. Het telefoontje of SMSje kwam binnen op de telefoon die als laatste aangezet werd. Makkelijk, want stap je in de auto, gaat de telefoon aan, krijg je automatisch het gesprek op de autotelefoon.

Helaas zijn recent de simkaarten van diverse aanbieders veranderd. Hierdoor kan het zijn dat de autotelefoon niet meer icm de "moderne" simkaart werkt.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

JackSkinner
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: di sep 28, 2021 16:40

Re: Originele autotelefoon 166 gebruiken / aansluiten op iPhone?

do sep 15, 2022 14:47

Het mooie is dat de nieuwe generatie het mogelijk maakt om zo veel mogelijk draadloos apparaten te hebben. In mijn auto kan ik zelfs mijn iPhone draadloos opladen, echt ideaal. Ik verbindt ook via bluetooth mijn Spotify zodat ik altijd muziek heb. De techniek is zo goed dat mijn Spotify vanzelf al begint af te spelen zodra ik de auto aanzet. Over mijn internettegoed maak ik me ook geen zorgen meer. Via top picks cheap sim only deals in the netherlands heb ik destijds zo’n goedkoop abonnement afgesloten. Daar kan geen enkele provider tegen op.
Laatst gewijzigd door JackSkinner op wo sep 21, 2022 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Klevant
Full Member
Full Member
Berichten: 422
Lid geworden op: zo jan 28, 2007 20:42
Locatie: Hapert

Re: Originele autotelefoon 166 gebruiken / aansluiten op iPhone?

do sep 15, 2022 15:08

Nou…8 jaar geleden had ik … 😉
heb: Giulia 2ltr 69, 33 QV 1e serie 86, voor dagelijks een VW ID.3
had: Alfa 145ie, Spider '91

Terug naar “Algemene Technische vragen”