chubasco
Newbie
Newbie

tikkend geluid stationair

di aug 12, 2014 15:49

Beste medeforummers,

Ik heb een tijdje geleden een alfa brera 2,4 jtd aangeschaft en ben op zoek naar hulp/advies..
Ik hoor sinds kort een tikkend geluid bij stationair toerental.

Twee dagen geleden had ik een waarschuwingsmelding met laag oliedruk bij start van de motor. De melding verdween na 1 seconde. Vervolgens na de auto een aantal keer gebruikt te hebben niet meer terug gezien.
De auto heeft op 8000 kilometer 1 liter olie verbruikt maar zou best kunnen dat de olieverbruik in de laatste 1000 kilometer opsteekt.
Heb ook een paar weken geleden 1 keer een blauwe walm uit de uitlaat zien komen. Sindsdien steevast opgelet of dat opnieuw terugkwam maar niet meer gezien.
De auto heeft 150000 km gelopen, bij 110000 km zijn de riemen vervangen.

Ik heb een filmpje van het tikkend geluid, bij deze link hoorbaar/zichtbaar: https://www.dropbox.com/s/14pd3ihmph880ce/IMG_5127.MOV

Graag advies!
Dank

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: tikkend geluid stationair

di aug 12, 2014 16:12

En je hebt dus ook olie gepeild nadat je die melding kreeg?????
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

chubasco
Newbie
Newbie

di aug 12, 2014 16:41

oliepijl check ik regelmatig. Sinds ik een litertje bij heb gevuld 2 weken geleden geen olieverbruik geconstateerd.

chubasco
Newbie
Newbie

di aug 12, 2014 17:29

Ik heb hem net gestart voor het eerst sinds de constatering, met koude motor. Het geluid is nu niet hoorbaar, met warme motor heb ik hem een paar keer uitgezet en aangezet, toen bleef het hoorbaar

mark156
Advanced Member
Advanced Member

di aug 12, 2014 19:19

Het klinkt in mijn oren niet echt als de cadans van een uitgeslagen motorlager, maar eerder als iets wat door een multi- óf distributieriem/-ketting word aangedreven.. oliepomp wellicht?! (gezien de melding lage oliedruk) Ik denk dat je er verstandig aan doet zsm de auto naar de garage, liefst een dealer ivm hun eventuele bekendheid met problemen middels service-mededelingen enzo, te brengen en tot die tijd de auto niet te gebruiken, anders zou je wel eens een forse motorschade kunnen riskeren!! :!:

Ohw ja, dat je het geluid bij koude motor nu niet hoort en warm wel heeft dan waarschijnlijk te maken met de viscositeit van de olie, die word dunner als deze word opgewarmd..
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')

Life is too short to drive boring cars 8)

chubasco
Newbie
Newbie

do aug 14, 2014 15:08

Het geluid is naar allewaarschijnlijkheid de distributie.

Er is een melding geweest van lage oliedruk, dit zou waarschijnlijk oliedruksensor zijn (gezien km stand). Of oliepomp.

Verder is een lichte olielekkage bij een pakking aan achterkant van blok.

Helaas blijft het een beetje onduidelijk waar de olielekkage is en kreeg ik geen uitdraai van de diagnose omdat ik heb aangegeven dat ik de auto daar niet repareren (alfa dealer Neubauer Paris). Dit bedrijf vraagt 3500 euro voor deze reparatie (alleen distributie 2500 euro).

Distributie wordt nu vervangen bij een andere bedrijf.
Helaas ben ik nu onderweg vanuit Frankrijk en aangezien bij deze gerennomeerde alfagarage een idiote prijs voor vervangen van distributie wordt gevraagt en ik vertouwen verloren heb, laat ik overige reparaties in Nederland doen. Ik kan nu in ieder geval verder.

Om even een idee te krijgen: Ik heb gebeld met H&S corse in Lelystad en zij rekenen voor exact dezelfde distributiewissel (compleet met waterpomp en tensioners) 515 euro.

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: tikkend geluid stationair

do aug 14, 2014 22:53

alleen distributie 2500 euro
Afbeelding

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: tikkend geluid stationair

vr aug 15, 2014 07:47

alleen distributie 2500 euro
Afbeelding
"das" best duur?
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Terug naar “Algemene Technische vragen”