Pagina 1 van 1

Afstellen 33 webers

Geplaatst: zo aug 10, 2014 12:33
door Maxtor
Beste allemaal,

Van de winter heb ik de Webers van mijn 33 1.3S gereinigd en voorzien van revisiesetje van carburateur winkel. Hij liep eigenlijk wel goed, maar in de 10 jaar van mijn eigendom is er nooit iets aan gebeurd, en daarvoor leek het mij ook al wel een tijd geleden. De boel netjes schoongemaakt, ultrasoonreiniger gebruikt etc. Met de nieuwe carbs erop loopt de 33 in principe goed, hij trekt als een lier, start goed (koud zonder choke) alleen bij constante snelheid merk je dat hij heel licht hikt. Ik merk het vooal in het stuur en pedalen, bijrijders merken het meestal niet.

Er zitten K&N broodtrommels op, bougies zijn 10.000km oud en hebben een mooie kleur, bougiekabels, rotor en verdeelkap zijn nieuw. Accu is wel oud en niet helemaal 100% meer.

Stationair afgesteld met Colortune, ik merkte echter wel dat hij als je volgens het boekje afsteld met colortune, minder mooi ging lopen en een beetje schommelde in toerental. Synchroonstellen gedaan met een vacuummeter, toch denk ik dat hier de uitdaging zit. Elke keer als ik iets doe aan de synchronisatie rijdt hij weer iets anders, dan is het stationair toerental te hoog, dan bokt hij iets bij wegrijden uit stilstand etc.

Wat mij wel opvalt, als hij stationair loopt, drupt de linker carburateur (berijderszijde) benzine op de gaskleppen, de andere zijde doet dit niet. Is dit normaal?

Iemand nog een paar tips? Om gelijk nog even wat discussies te voorkomen, ik weet dat carburatie een vak apart is, en ik zal binnenkort ook bij een expert langs gaan, maar als ik het niet probeer zal ik het nooit leren natuurlijk :)

RE: Afstellen 33 webers

Geplaatst: zo aug 10, 2014 12:35
door Zaagauto
Dat druppen hoort niet... Dat eerst oplossen... Sluit de vlotternaald wel goed? Vlotters goed afgesteld?

RE: Afstellen 33 webers

Geplaatst: zo aug 10, 2014 14:08
door Maxtor
Hoe stel ik de vlotter goed af? Dat ben ik nergens in de boekjes tegen gekomen.

RE: Afstellen 33 webers

Geplaatst: zo aug 10, 2014 14:11
door Zaagauto
Ik zal kijken of ik het voor je kan vinden.

RE: Afstellen 33 webers

Geplaatst: zo aug 10, 2014 14:20
door Maxtor
Hij druppelt uit de pijpjes boven de venturis overigens

RE: Afstellen 33 webers

Geplaatst: ma aug 11, 2014 11:23
door DB
Op deze site kan je werkplaatshandboeken voor de 33 vinden: http://www.alfa-restoration.co.uk/repair_manuals.htm

Het afstellen van vlotters vind je op pagina 04-5 van dit boek: http://www.alfa-restoration.co.uk/manua ... Manual.PDF


Succes

RE: Afstellen 33 webers

Geplaatst: ma aug 11, 2014 12:31
door Alessandro
Bij de boxers met dubbele carb's werkt het afstellen net iets anders (en omslachtiger), dan bij de nord's. =>
- eerst stationair toerental afstellen, tegelijk met stationair synchroon stellen.
- dan stationair mengsel afstellen.
- als laatste nog synchroon stellen op toeren. (dat kan je gewoon bij 2000 rpm doen bijvoorbeeld) Dat zijn dus andere schroeven, dan bij de eerste stap.

Vergeet ook niet de ontsteking te controleren/ af te stellen. Check daarbij ook of ie de maximaal vervroeging haalt. ;)

RE: Afstellen 33 webers

Geplaatst: di aug 12, 2014 16:33
door Rob75
Dat druppelen uit die pijpjes is volgens mij de acceleratiepomp uitgang. Lijkt erop dat die overloopt. Als dat zo is, dan krijg je een cilinderrij die steeds wat rijk loopt en dus anders dan de andere kant.

Verder is het afstellen met colortune meer een kwestie van controle of je er niet teveel naast zit. Wat Alessandro beschrijft klopt. Eerst synchroon stellen per venturipaar, dan synchroon stellen per paar carburateurs. Let ook op de bediening die je met een klein beetje gasgeven moet controleren of links en rechts even ver opengaan. Dus vaccuum op iets verhoogd toerental.

Mengselschroeven op standaard zetten en na synchroniseren deze stellen tot je een mooie loop hebt.

Mocht je hulp nodig hebben, laat het me maar weten via pb. Ik woon in de buurt van Rotterdam.

Groet,
Rob