Onder 'Engine 01' (document van 159 pagina's) staat hoe de cilinderkop en alle onderdelen daarmee annex gemonteerd zijn en hoe je ze moet uitbouwen en weer inbouwen/afstellen. Wat heel veel mensen vergeten is dat het werken aan een auto een vak is dat je moet leren. Een cilinderkop uit- en inbouwen en daaraan reparaties uitvoeren (kleppen er uit en er weer in, beoordelen of de kleppen nog goed zijn, klepgeleiders vervangen, klepzittingen frezen en kleppen daarop inslijpen, enz.) is in principe werk voor een 2e monteur (dat is 80% van de monteurs die in een garagebedrijf werken) met de nodige ervaring of een 1e monteur. Overigens werkt de 2e monteur altijd onder toezicht van de 1e monteur.
En dan nog kan het mis gaan. Afgelopen weekend sprak ik tijdens de Gamma Racing Day de wereldkampioen Skoda-monteur (dat is dus allemaal Volkswagen inclusief het 4x per jaar volgen van trainingen in Leusden). De man in kwestie kreeg een 2.0 liter Golf met TFSI- motor voorgeschoteld (benzinemotor met turbo). De turbo was overleden en moest worden vervangen. Alleen had de bewuste monteur (plaatsvervangend werkplaatschef) twee stukjes restant turboschoep over het hoofd gezien bij de interkoeler. Die zijn tijdens het draaien van de motor weer hun eigen weg gegaan: tot in de verbrandingsruimte. Schade: een nieuwe motor van ongeveer 10.000,- euro.
Met andere woorden een werkplaatshandboek is mooi; stapsgewijze de- en montagebeschrijvingen ook, maar je moet het 'handwerk' kennen. Dus niet alleen kennis, maar ook de vaardigheden. In ieder geval succes.
www.atteroskam.nl
Oh ja, voordat ik het vergeet! Heb je de beschikking over meetmateriaal (schuifmaat, micrometers), klepverentang, momentsleutel, enz.?
Des te meer uitdaging

alleen de klepverentang ligt niet in de schuur. Maar daar valt aan te komen
Bedankt iig voor je info over de blz etc, daar kan ik wel wat mee!!
Werkplaatschef, 2e monteurs en 1e monteurs van nu kijken al raar op dat er een Alfa is met achterwielaandrijving, laat staan een transaxle en des al niet te min een 75. Dus dat "handwerk" is ook al moeilijk te vinden.
Hier in Hardenberg is er 1 professionele automonteur (eenmanszaak) die weet wat Alfa's zijn en die zegt; sleutelen leer je door te doen met een boekje en verhaaltjes van andere mensen waar je op moet letten, daarbi is het, niet geachoten is altijd mis.
En zeg nu zelf, monteurs (vooral van tegenwoordig), no offense, zijn net huisartsen, die doen het met een boekje en een monteur heeft daar zijn uitlees apparatuur voor.
(Ps: lees het niet verkeerd, er is niets persoonlijks bedoeld)
En nee, heb geen hoge pet op van mijzelf, maar niets is onmogelijk, tenzij je er niet in gelooft !
