Gebruikersavatar
Centvin
Member
Member
Berichten: 219
Lid geworden op: wo feb 24, 2010 23:13
Locatie: Vroomshoop
Contacteer: Website

Kop demonteren alfa 75

ma aug 04, 2014 15:42

Binnenkort wil ik beginnen met het demonteren van mijn kop, alleen ik zou niet weten hoe!

Heeft iemand iets van een nederlandse beschrijving?

* Kop demontage,
* De nodige kleppen vervangen
* Op tijd zetten
* Aanhaalmomenten
* etc etc
Nu:
* Alfa Romeo 156 1.8 16v 2001
* Fiat Tipo 1.4 '95

Gehad (italiaans):
* Alfa Romeo 75 1.8 Carbs. 1986
* Alfa Romeo 33 1.7 I.E 1990 -> R.I.P :cry:
* Alfa Romeo 145 1.6 boxer 1997

__________________________________

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

RE: Kop demonteren alfa 75

ma aug 04, 2014 16:44

Even zoeken alhier doet wonderen.
Maar toch:
- Haynes manual van de Alfetta
- via het 75 register zijn vele manuals te vinden.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
TurboMarc
Guru
Guru
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Hoogwoud

RE: Kop demonteren alfa 75

ma aug 04, 2014 17:21

Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

Gebruikersavatar
Centvin
Member
Member
Berichten: 219
Lid geworden op: wo feb 24, 2010 23:13
Locatie: Vroomshoop
Contacteer: Website

Re: RE: Kop demonteren alfa 75

ma aug 04, 2014 19:23

:lol: Hier kan ik geen stapsgewijze uitleg vinden :oops:
Nu:
* Alfa Romeo 156 1.8 16v 2001
* Fiat Tipo 1.4 '95

Gehad (italiaans):
* Alfa Romeo 75 1.8 Carbs. 1986
* Alfa Romeo 33 1.7 I.E 1990 -> R.I.P :cry:
* Alfa Romeo 145 1.6 boxer 1997

__________________________________

Atte
Member
Member
Berichten: 189
Lid geworden op: di okt 18, 2005 23:09
Locatie: Heino

RE: Kop demonteren alfa 75

wo aug 06, 2014 10:38

Onder 'Engine 01' (document van 159 pagina's) staat hoe de cilinderkop en alle onderdelen daarmee annex gemonteerd zijn en hoe je ze moet uitbouwen en weer inbouwen/afstellen. Wat heel veel mensen vergeten is dat het werken aan een auto een vak is dat je moet leren. Een cilinderkop uit- en inbouwen en daaraan reparaties uitvoeren (kleppen er uit en er weer in, beoordelen of de kleppen nog goed zijn, klepgeleiders vervangen, klepzittingen frezen en kleppen daarop inslijpen, enz.) is in principe werk voor een 2e monteur (dat is 80% van de monteurs die in een garagebedrijf werken) met de nodige ervaring of een 1e monteur. Overigens werkt de 2e monteur altijd onder toezicht van de 1e monteur.

En dan nog kan het mis gaan. Afgelopen weekend sprak ik tijdens de Gamma Racing Day de wereldkampioen Skoda-monteur (dat is dus allemaal Volkswagen inclusief het 4x per jaar volgen van trainingen in Leusden). De man in kwestie kreeg een 2.0 liter Golf met TFSI- motor voorgeschoteld (benzinemotor met turbo). De turbo was overleden en moest worden vervangen. Alleen had de bewuste monteur (plaatsvervangend werkplaatschef) twee stukjes restant turboschoep over het hoofd gezien bij de interkoeler. Die zijn tijdens het draaien van de motor weer hun eigen weg gegaan: tot in de verbrandingsruimte. Schade: een nieuwe motor van ongeveer 10.000,- euro.

Met andere woorden een werkplaatshandboek is mooi; stapsgewijze de- en montagebeschrijvingen ook, maar je moet het 'handwerk' kennen. Dus niet alleen kennis, maar ook de vaardigheden. In ieder geval succes.

www.atteroskam.nl

Oh ja, voordat ik het vergeet! Heb je de beschikking over meetmateriaal (schuifmaat, micrometers), klepverentang, momentsleutel, enz.?

Gebruikersavatar
Centvin
Member
Member
Berichten: 219
Lid geworden op: wo feb 24, 2010 23:13
Locatie: Vroomshoop
Contacteer: Website

Re: RE: Kop demonteren alfa 75

wo aug 06, 2014 22:03

Onder 'Engine 01' (document van 159 pagina's) staat hoe de cilinderkop en alle onderdelen daarmee annex gemonteerd zijn en hoe je ze moet uitbouwen en weer inbouwen/afstellen. Wat heel veel mensen vergeten is dat het werken aan een auto een vak is dat je moet leren. Een cilinderkop uit- en inbouwen en daaraan reparaties uitvoeren (kleppen er uit en er weer in, beoordelen of de kleppen nog goed zijn, klepgeleiders vervangen, klepzittingen frezen en kleppen daarop inslijpen, enz.) is in principe werk voor een 2e monteur (dat is 80% van de monteurs die in een garagebedrijf werken) met de nodige ervaring of een 1e monteur. Overigens werkt de 2e monteur altijd onder toezicht van de 1e monteur.

En dan nog kan het mis gaan. Afgelopen weekend sprak ik tijdens de Gamma Racing Day de wereldkampioen Skoda-monteur (dat is dus allemaal Volkswagen inclusief het 4x per jaar volgen van trainingen in Leusden). De man in kwestie kreeg een 2.0 liter Golf met TFSI- motor voorgeschoteld (benzinemotor met turbo). De turbo was overleden en moest worden vervangen. Alleen had de bewuste monteur (plaatsvervangend werkplaatschef) twee stukjes restant turboschoep over het hoofd gezien bij de interkoeler. Die zijn tijdens het draaien van de motor weer hun eigen weg gegaan: tot in de verbrandingsruimte. Schade: een nieuwe motor van ongeveer 10.000,- euro.

Met andere woorden een werkplaatshandboek is mooi; stapsgewijze de- en montagebeschrijvingen ook, maar je moet het 'handwerk' kennen. Dus niet alleen kennis, maar ook de vaardigheden. In ieder geval succes.



www.atteroskam.nl

Oh ja, voordat ik het vergeet! Heb je de beschikking over meetmateriaal (schuifmaat, micrometers), klepverentang, momentsleutel, enz.?
Des te meer uitdaging :) alleen de klepverentang ligt niet in de schuur. Maar daar valt aan te komen :)

Bedankt iig voor je info over de blz etc, daar kan ik wel wat mee!! :)

Werkplaatschef, 2e monteurs en 1e monteurs van nu kijken al raar op dat er een Alfa is met achterwielaandrijving, laat staan een transaxle en des al niet te min een 75. Dus dat "handwerk" is ook al moeilijk te vinden.
Hier in Hardenberg is er 1 professionele automonteur (eenmanszaak) die weet wat Alfa's zijn en die zegt; sleutelen leer je door te doen met een boekje en verhaaltjes van andere mensen waar je op moet letten, daarbi is het, niet geachoten is altijd mis.

En zeg nu zelf, monteurs (vooral van tegenwoordig), no offense, zijn net huisartsen, die doen het met een boekje en een monteur heeft daar zijn uitlees apparatuur voor.


(Ps: lees het niet verkeerd, er is niets persoonlijks bedoeld)

En nee, heb geen hoge pet op van mijzelf, maar niets is onmogelijk, tenzij je er niet in gelooft ! :wink:
Nu:
* Alfa Romeo 156 1.8 16v 2001
* Fiat Tipo 1.4 '95

Gehad (italiaans):
* Alfa Romeo 75 1.8 Carbs. 1986
* Alfa Romeo 33 1.7 I.E 1990 -> R.I.P :cry:
* Alfa Romeo 145 1.6 boxer 1997

__________________________________

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1229
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

RE: Kop demonteren alfa 75

wo aug 06, 2014 22:18

Gewoon doen. In het ergste geval kom je er niet uit en moet je cilinderkop alsnog ter revisie wegbrengen. Al doende leert men. Ik heb zelf ook mijn cilinderkop van mijn giulietta 2.0 vervangen met de haynes manual. Nu deze kop was overleden, heb ik hem destijds vervangen door een andere kant en klare kop. Ben niet aan kleppen e.d.begonnen, alleen de nokkenassen overgezet.
Kop kan overigens wel een beetje of idioot vast zitten. Imal is je vriend.

En herinner als dan weer een boutje afbreekt: it doesn't hate you, it's just an Alfa Romeo. (Clarkson)
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Gebruikersavatar
Stan75
Full Member
Full Member
Berichten: 346
Lid geworden op: vr mar 20, 2009 14:55
Locatie: Katwijk a/d Rijn

RE: Kop demonteren alfa 75

wo aug 06, 2014 22:47

Klepverentang? Gewoon een oude lijmtang waar je een stukje pijp op hecht en daar weer een gat ik slijpt.
Dan met zo een handige "antenne-met-magneet tool" een beetje vissen :wink:
Doe het al jaren zo en gaat perfect! 8)
Nu: Alfa Romeo 75 1.8 tb
Alfa Romeo 156 SW 2.0 TS Selespeed

gehad: Classic mini 1300
Alfa Romeo 146 1.6 boxer
Alfa Romeo 75 Indy 1.8
Fiat tipo 1.4
Renault 19 1.8

Gebruikersavatar
Centvin
Member
Member
Berichten: 219
Lid geworden op: wo feb 24, 2010 23:13
Locatie: Vroomshoop
Contacteer: Website

Re: RE: Kop demonteren alfa 75

do aug 07, 2014 19:23

Gewoon doen. In het ergste geval kom je er niet uit en moet je cilinderkop alsnog ter revisie wegbrengen. Al doende leert men. Ik heb zelf ook mijn cilinderkop van mijn giulietta 2.0 vervangen met de haynes manual. Nu deze kop was overleden, heb ik hem destijds vervangen door een andere kant en klare kop. Ben niet aan kleppen e.d.begonnen, alleen de nokkenassen overgezet.
Kop kan overigens wel een beetje of idioot vast zitten. Imal is je vriend.

En herinner als dan weer een boutje afbreekt: it doesn't hate you, it's just an Alfa Romeo. (Clarkson)
Dat zijn de berichten! Nu weet ik alleen niet wat je bedoeld met Imal. Als ik het goed begrijp is een extra busje WD-40 en een gasbrander niet overdreven 8) Daar wordt ik altijd zo vrolijk van! Kan mijn agressie weer kwijt! :lol:
Klepverentang? Gewoon een oude lijmtang waar je een stukje pijp op hecht en daar weer een gat ik slijpt.
Dan met zo een handige "antenne-met-magneet tool" een beetje vissen :wink:
Doe het al jaren zo en gaat perfect! 8)
Heb je een foto :lol:

Hoogstwaarschijnlijk is 't een klep, dus dan zal het goed van pas komen!


:wink:
Nu:
* Alfa Romeo 156 1.8 16v 2001
* Fiat Tipo 1.4 '95

Gehad (italiaans):
* Alfa Romeo 75 1.8 Carbs. 1986
* Alfa Romeo 33 1.7 I.E 1990 -> R.I.P :cry:
* Alfa Romeo 145 1.6 boxer 1997

__________________________________

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Kop demonteren alfa 75

do aug 07, 2014 19:45

Imal... Ik Maak Alles Los!

Afbeelding
totaal-gereedschap.nl

Is nog belangrijker in je gereedschapkist dan een hamer...

Hoe komt WD40 toch aan die welhaast mytische eigenschappen in de geest van menschen? Het is totaal geen kruipolie... het is een vochtverdrijver!

Neem maar gewoon een klantenkaart bij Griffon (de fabrikant van Imal) en bewaar de WD40 maar voor als je een vochtprobleem hebt...

Ennuh... voor die 12 Ukkersche Halve Kilo's zou ik niet gaan liggen klooien met lassen aan een lijmklem etc...
http://www.ebay.co.uk/itm/450340-10PC-P ... 835wt_1348
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1229
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

RE: Kop demonteren alfa 75

do aug 07, 2014 21:18

WD40 werkt voor Zaagmans als een rode lap op een stier...
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Kop demonteren alfa 75

do aug 07, 2014 22:34

WD40 werkt gewoon NIET... Ook niet als lapje....Ongeacht de kleur! :P
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Terug naar “Algemene Technische vragen”