Pagina 1 van 1
Knallende koelwaterslang Alfa 156 2.5 V6
Geplaatst: wo jul 16, 2014 10:29
door Carbella
Is het mogelijk dat door (over)druk in het koelwatersysteem de koelwaterslang kan scheuren? Dit is al meerder malen gebeurd bij een vriend van mij. Na een stukje rijden, een ontploffing onder de motorkap met gescheurde koelwaterslang tot gevolg.
De thermostaat is nieuw en de radiateur ziet er nog heel goed uit. Probleem alleen is dat de staat van de distributie onbekend is en dus ook de waterpomp...Ik verdenk dat dat laatste het probleem is. Hebben jullie suggesties

?
Groet,
Chris
RE: Knallende koelwaterslang Alfa 156 2.5 V6
Geplaatst: wo jul 16, 2014 10:35
door Rob75
Als dat komt door oververhitting dan gaat er toch ook een waarschuwingslampje branden op het dashboard?
Als dat niet het geval is lijkt het me eerder een koppakking die lekt en zodoende een zo grote druk opbouwt dat een koelslang sneuvelt.
Groet,
Rob
RE: Knallende koelwaterslang Alfa 156 2.5 V6
Geplaatst: wo jul 16, 2014 12:58
door Alfa-Corazon
Bij opwarmen van het koelsysteem zet water uit.
Het uitzetten van het water kan enorme drukverhoging opleveren als er geen mogelijkheid is om deze druk (via een drukvat) op te vangen.
iets overdruk in het systeem is nodig om het kookpunt van koelwater te verhogen, maar teveel druk is niet goed.
Een te goed werkende waterpomp kan niet zoveel druk opbouwen dat de slang scheurt.
Een slecht werkende waterpomp zorgt voor een slechte koeling en een te grote verhitting van het koelwater zodat deze gaat koken en het spuit dan via de overdruk ventiel eruit. Dit zou moeten gebeuren voordat je slang scheurt.
Kun je niet aan de slangen voelen wanneer deze warm worden?
Of de thermostaat aanslaat (slang naar de radiator wordt warm).
Of de koelfan aanslaat
et cetera
Ik heb geen idee hoe dat in een 156 wordt geregeld, maar probeer dit eens uit te zoeken.
RE: Knallende koelwaterslang Alfa 156 2.5 V6
Geplaatst: wo jul 16, 2014 13:06
door mark156
Sowiezo is de dop van het koelvloeistofreservoir dan niet zo fris, die hoort namelijk een evt. overdruk af te voeren vóórdat een slang kan scheuren/ploffen...
De oorzaak van de drukopbouw zou ik eigenlijk zoeken in een lekkage van verbrandingsruimte naar koelsysteem, dit kan een defecte koppakking zijn maar kan ook een scheur in cilinderwand of cilinderkop betekenen, of een kop die ''kromgetrokken'' is danwel corrosie van het pasvlak.. Koelslangen kunnen over het algemeen iets van 8-10 bar aan, als ik mij niet vergis? In ieder geval best veel, een koelslang zegt niet zomaar ''plof''...De verbrandingsruimte is de enige plek waar zo'n druk te vinden is, waar dat vandaan kan komen, mits het koelsysteem verder goed is, incl. waterpomp...
Een defecte waterpomp zou denk ik ook kunnen (pompas gebroken, heb ik één keer in 9 jaar garage-tijd gezien.. geen Alfa v6, btw...), als de koelvloeistof niet word rondgepompt krijg je ''hotspots'' waar het koelwater gaat koken en uitzetten, maar dan zou je inderdaad wel een waarschuwing verwachten, hoewel dit natuurlijk afhankelijk is van de plaats van de betreffende sensor tov een hotspot. Het lijkt mij echter óók dat als je een nieuwe slang monteert je het koelsysteem afvult en ontlucht dmv warmdraaien met de drukdop eraf, tussentijds (oa radiateur-)slangen voelen of ze warm worden, kachel op hoogste stand enz.? Lijkt mij dat je dan wel merkt of de koelvloeistof word rondgepompt of niet?...
Je zou kunnen beginnen met een nieuwe slang monteren, koelsysteem afvullen en ontluchten, daarna motor geheel laten afkoelen en starten.. als het een lekkage van verbrandingsgas is zou je direct het peil moeten zien stijgen.. als je een ''snuffelaar'' hebt kun je die ook gebruiken, is een soort scheikunde-test waarbij je kunt meten of er koolmonoxide in de dampen van het koelwater zit.. compressie testen.. er is ook een gereedschap waarmee je met lucht druk op het koelsysteem kunt zetten, mbv een endoscoop door de bougiegaten kijken kun je ook wel vaststellen of er dan water in de verbrandingsruimte lekt..
RE: Knallende koelwaterslang Alfa 156 2.5 V6
Geplaatst: wo jul 16, 2014 16:42
door frankalfa
Waterpomp zou kunnen, de originele voor een 2.5 v6 is eentje met kunststof schoepenrad. Die kunnen na verloop van tijd los gaan zitten om de stalen as wat uiteraard een verminderde flow/koelingsproblemen geeft in je koelsysteem. Of er breekt een schoepje af, met hetzelfde resultaat.
Goed diagnose stellen vooraf, inderdaad dmv uitlaatgas snuffelaar of cilinder lektest (via t bougiegat perslucht op de verbrandingskamer zetten en kijken of er belletjes in je klvlst reservoir verschijnen.) Kun je cilinder voor cilinder bekijken waar t evt zit. Indien geen lekke kop of pakking gok ik op de waterpomp.
Monteer in dat geval gelijk een voor een gtv 3.0 24v die hebben stalen schoepen..
Grtz,fRank
RE: Knallende koelwaterslang Alfa 156 2.5 V6
Geplaatst: wo jul 16, 2014 19:56
door GTA287PK
Kunststof rommel...

RE: Knallende koelwaterslang Alfa 156 2.5 V6
Geplaatst: wo jul 16, 2014 22:06
door Carbella
Bedankt voor jullie reacties
Toen voor de 1e maal het koelwaterslang was gescheurd was dit in combinatie met het te hoog oplopen van het koelwatertemperatuur. Toen gelijk een nieuwe thermostaat geplaatst en dat was wel nodig want het gehele binnenwerk ontbrak bij de oude thermostaat

En waar die nou was gebleven is mij ook een raadsel. Gelijk een nieuwe koelwaterslang gemonteerd. Na een half uur rijden, bella weer geparkeerd, een keiharde 'knal' met veel rook/damp en opnieuw de slang gescheurd
Ik heb even wat foto's gemaakt.
De nieuwe thermostaat doet verder prima zijn werk aangezien de slang naar de radiator warm wordt. Hetzelfde geldt voor de koelvan die slaat ook aan.
Het vreemde wel is dat volgens de eigenaar hij wel iets van koelwater verliest. En het ligt niet op de grond en komt ook niet uit de uitlaat.
RE: Knallende koelwaterslang Alfa 156 2.5 V6
Geplaatst: wo jul 16, 2014 22:19
door frankalfa
Bedenk wel dat bij een v6 het koelwatertankje wat aan de kleine kant is, je moet je zowiezo niets aantrekken van het max teken. Als je m tot daar opvult als ie koud is ben je t na de eerste beste rit weer kwijt en staat t nivo op t min teken, gooit ie eruit.
Als dit als 'koelwaterverlies' wordt gezien en het tank opnieuw op max wordt gezet creeer je je eigen 'probleem'... Je zult zien dat als ie eenmaal op t min teken staat er verder niks meer verdwijnt (als de rest in orde is uiteraard

)
Grtz,fRank
RE: Knallende koelwaterslang Alfa 156 2.5 V6
Geplaatst: wo jul 16, 2014 23:59
door Alessandro
Tip: Co lektest doen, zoals al aangegeven!
Dan weet je in enkele seconden of je een lek naar een verbrandingskamer hebt. (en dus lekke koppakking, scheurtje in kop, of etc. ) Kan je vast wel even lenen van een 'bevriende' garagist.

Er naar toe rijden kan natuurlijk ook, maar ik vrees, dat je dat weer een slang kost en die ziet er niet goedkoop uit....
Aangezien er nu niet gesproken wordt over te hoge temp, vrees ik hier toch echt voor, i.p.v. kapotte waterpomp.
Óf compressie lek als gevolg van, een kapotte waterpomp..... (en dus beide defecten nu)
En nog wat: je trof een thermostaat aan zonder binnenwerk => was er dan ook die dunste slang afgedopt? (hoort dan wel)
Het komt voor, dat bij koelproblemen, een noodmodificatie wordt gedaan, zegge: thermostaat eruit en dunne slang dicht. Dan heb je iig volledige circulatie via je radiateur en dus maximale koeling. Althans, als de waterpomp nog wel pompt......
(een waterpomp met los schoepenrad wordt wel eens ten onrechte gediagnosticeerd, als zijnde een dichte thermostaat, met alle mogelijke gevolgen van dien)
RE: Knallende koelwaterslang Alfa 156 2.5 V6
Geplaatst: do jul 17, 2014 01:03
door Carbella
Duidelijk verhaal allemaal.
De afspraak wordt gemaakt voor een distributiewissel incl. waterpomp (upgrade metalen schoepen) met daarbij een CO lektest. Ik vrees daarbij ook het ergste.
Ik post nog wel ff wat de diagnose uiteindelijk is geweest. Bedankt totzover voor het meedenken!
Re: RE: Knallende koelwaterslang Alfa 156 2.5 V6
Geplaatst: do jul 17, 2014 09:30
door frankalfa
Duidelijk verhaal allemaal.
De afspraak wordt gemaakt voor een distributiewissel incl. waterpomp (upgrade metalen schoepen) met daarbij een CO lektest. Ik vrees daarbij ook het ergste.
Ik post nog wel ff wat de diagnose uiteindelijk is geweest. Bedankt totzover voor het meedenken!
Laat je direct de looprollen en spanner ook mee wisselen? Bij onbekende leeftijd/km's pak ik die ook altijd mee.
Benieuwd wat de uiteindelijk uitkomst is.
Grtz,fRank
Re: RE: Knallende koelwaterslang Alfa 156 2.5 V6
Geplaatst: do jul 17, 2014 11:19
door Carbella
Duidelijk verhaal allemaal.
De afspraak wordt gemaakt voor een distributiewissel incl. waterpomp (upgrade metalen schoepen) met daarbij een CO lektest. Ik vrees daarbij ook het ergste.
Ik post nog wel ff wat de diagnose uiteindelijk is geweest. Bedankt totzover voor het meedenken!
Laat je direct de looprollen en spanner ook mee wisselen? Bij onbekende leeftijd/km's pak ik die ook altijd mee.
Benieuwd wat de uiteindelijk uitkomst is.
Grtz,fRank
Frank, uiteraard!
RE: Knallende koelwaterslang Alfa 156 2.5 V6
Geplaatst: vr jul 18, 2014 00:22
door boessie
Je laat toch eerst de lektest doen hoop ik ?
Als die slecht uitvalt moet ook de distributie los en dan heb je dubbel werk!
Gunther