Gebruikersavatar
Carbella
Member
Member
Berichten: 239
Lid geworden op: di dec 21, 2010 22:28
Locatie: Zoetermeer
Contacteer: Website

Knallende koelwaterslang Alfa 156 2.5 V6

wo jul 16, 2014 10:29

Is het mogelijk dat door (over)druk in het koelwatersysteem de koelwaterslang kan scheuren? Dit is al meerder malen gebeurd bij een vriend van mij. Na een stukje rijden, een ontploffing onder de motorkap met gescheurde koelwaterslang tot gevolg.

De thermostaat is nieuw en de radiateur ziet er nog heel goed uit. Probleem alleen is dat de staat van de distributie onbekend is en dus ook de waterpomp...Ik verdenk dat dat laatste het probleem is. Hebben jullie suggesties :cry: ?

Groet,

Chris

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

RE: Knallende koelwaterslang Alfa 156 2.5 V6

wo jul 16, 2014 10:35

Als dat komt door oververhitting dan gaat er toch ook een waarschuwingslampje branden op het dashboard?

Als dat niet het geval is lijkt het me eerder een koppakking die lekt en zodoende een zo grote druk opbouwt dat een koelslang sneuvelt.

Groet,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: Knallende koelwaterslang Alfa 156 2.5 V6

wo jul 16, 2014 12:58

Bij opwarmen van het koelsysteem zet water uit.
Het uitzetten van het water kan enorme drukverhoging opleveren als er geen mogelijkheid is om deze druk (via een drukvat) op te vangen.
iets overdruk in het systeem is nodig om het kookpunt van koelwater te verhogen, maar teveel druk is niet goed.

Een te goed werkende waterpomp kan niet zoveel druk opbouwen dat de slang scheurt.
Een slecht werkende waterpomp zorgt voor een slechte koeling en een te grote verhitting van het koelwater zodat deze gaat koken en het spuit dan via de overdruk ventiel eruit. Dit zou moeten gebeuren voordat je slang scheurt.

Kun je niet aan de slangen voelen wanneer deze warm worden?
Of de thermostaat aanslaat (slang naar de radiator wordt warm).
Of de koelfan aanslaat
et cetera

Ik heb geen idee hoe dat in een 156 wordt geregeld, maar probeer dit eens uit te zoeken.

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

RE: Knallende koelwaterslang Alfa 156 2.5 V6

wo jul 16, 2014 13:06

Sowiezo is de dop van het koelvloeistofreservoir dan niet zo fris, die hoort namelijk een evt. overdruk af te voeren vóórdat een slang kan scheuren/ploffen...

De oorzaak van de drukopbouw zou ik eigenlijk zoeken in een lekkage van verbrandingsruimte naar koelsysteem, dit kan een defecte koppakking zijn maar kan ook een scheur in cilinderwand of cilinderkop betekenen, of een kop die ''kromgetrokken'' is danwel corrosie van het pasvlak.. Koelslangen kunnen over het algemeen iets van 8-10 bar aan, als ik mij niet vergis? In ieder geval best veel, een koelslang zegt niet zomaar ''plof''...De verbrandingsruimte is de enige plek waar zo'n druk te vinden is, waar dat vandaan kan komen, mits het koelsysteem verder goed is, incl. waterpomp...

Een defecte waterpomp zou denk ik ook kunnen (pompas gebroken, heb ik één keer in 9 jaar garage-tijd gezien.. geen Alfa v6, btw...), als de koelvloeistof niet word rondgepompt krijg je ''hotspots'' waar het koelwater gaat koken en uitzetten, maar dan zou je inderdaad wel een waarschuwing verwachten, hoewel dit natuurlijk afhankelijk is van de plaats van de betreffende sensor tov een hotspot. Het lijkt mij echter óók dat als je een nieuwe slang monteert je het koelsysteem afvult en ontlucht dmv warmdraaien met de drukdop eraf, tussentijds (oa radiateur-)slangen voelen of ze warm worden, kachel op hoogste stand enz.? Lijkt mij dat je dan wel merkt of de koelvloeistof word rondgepompt of niet?...

Je zou kunnen beginnen met een nieuwe slang monteren, koelsysteem afvullen en ontluchten, daarna motor geheel laten afkoelen en starten.. als het een lekkage van verbrandingsgas is zou je direct het peil moeten zien stijgen.. als je een ''snuffelaar'' hebt kun je die ook gebruiken, is een soort scheikunde-test waarbij je kunt meten of er koolmonoxide in de dampen van het koelwater zit.. compressie testen.. er is ook een gereedschap waarmee je met lucht druk op het koelsysteem kunt zetten, mbv een endoscoop door de bougiegaten kijken kun je ook wel vaststellen of er dan water in de verbrandingsruimte lekt..
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Knallende koelwaterslang Alfa 156 2.5 V6

wo jul 16, 2014 16:42

Waterpomp zou kunnen, de originele voor een 2.5 v6 is eentje met kunststof schoepenrad. Die kunnen na verloop van tijd los gaan zitten om de stalen as wat uiteraard een verminderde flow/koelingsproblemen geeft in je koelsysteem. Of er breekt een schoepje af, met hetzelfde resultaat.

Goed diagnose stellen vooraf, inderdaad dmv uitlaatgas snuffelaar of cilinder lektest (via t bougiegat perslucht op de verbrandingskamer zetten en kijken of er belletjes in je klvlst reservoir verschijnen.) Kun je cilinder voor cilinder bekijken waar t evt zit. Indien geen lekke kop of pakking gok ik op de waterpomp.

Monteer in dat geval gelijk een voor een gtv 3.0 24v die hebben stalen schoepen.. :wink:

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

RE: Knallende koelwaterslang Alfa 156 2.5 V6

wo jul 16, 2014 19:56

Kunststof rommel... :biggrin:
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Carbella
Member
Member
Berichten: 239
Lid geworden op: di dec 21, 2010 22:28
Locatie: Zoetermeer
Contacteer: Website

RE: Knallende koelwaterslang Alfa 156 2.5 V6

wo jul 16, 2014 22:06

Bedankt voor jullie reacties :thumbs:

Toen voor de 1e maal het koelwaterslang was gescheurd was dit in combinatie met het te hoog oplopen van het koelwatertemperatuur. Toen gelijk een nieuwe thermostaat geplaatst en dat was wel nodig want het gehele binnenwerk ontbrak bij de oude thermostaat :shock: En waar die nou was gebleven is mij ook een raadsel. Gelijk een nieuwe koelwaterslang gemonteerd. Na een half uur rijden, bella weer geparkeerd, een keiharde 'knal' met veel rook/damp en opnieuw de slang gescheurd

Ik heb even wat foto's gemaakt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding :cry:

De nieuwe thermostaat doet verder prima zijn werk aangezien de slang naar de radiator warm wordt. Hetzelfde geldt voor de koelvan die slaat ook aan.

Het vreemde wel is dat volgens de eigenaar hij wel iets van koelwater verliest. En het ligt niet op de grond en komt ook niet uit de uitlaat.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Knallende koelwaterslang Alfa 156 2.5 V6

wo jul 16, 2014 22:19

Bedenk wel dat bij een v6 het koelwatertankje wat aan de kleine kant is, je moet je zowiezo niets aantrekken van het max teken. Als je m tot daar opvult als ie koud is ben je t na de eerste beste rit weer kwijt en staat t nivo op t min teken, gooit ie eruit.
Als dit als 'koelwaterverlies' wordt gezien en het tank opnieuw op max wordt gezet creeer je je eigen 'probleem'... Je zult zien dat als ie eenmaal op t min teken staat er verder niks meer verdwijnt (als de rest in orde is uiteraard :lol: )

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Knallende koelwaterslang Alfa 156 2.5 V6

wo jul 16, 2014 23:59

Tip: Co lektest doen, zoals al aangegeven!
Dan weet je in enkele seconden of je een lek naar een verbrandingskamer hebt. (en dus lekke koppakking, scheurtje in kop, of etc. ) Kan je vast wel even lenen van een 'bevriende' garagist. ;)
Er naar toe rijden kan natuurlijk ook, maar ik vrees, dat je dat weer een slang kost en die ziet er niet goedkoop uit....

Aangezien er nu niet gesproken wordt over te hoge temp, vrees ik hier toch echt voor, i.p.v. kapotte waterpomp.
Óf compressie lek als gevolg van, een kapotte waterpomp..... (en dus beide defecten nu)

En nog wat: je trof een thermostaat aan zonder binnenwerk => was er dan ook die dunste slang afgedopt? (hoort dan wel)
Het komt voor, dat bij koelproblemen, een noodmodificatie wordt gedaan, zegge: thermostaat eruit en dunne slang dicht. Dan heb je iig volledige circulatie via je radiateur en dus maximale koeling. Althans, als de waterpomp nog wel pompt......
(een waterpomp met los schoepenrad wordt wel eens ten onrechte gediagnosticeerd, als zijnde een dichte thermostaat, met alle mogelijke gevolgen van dien)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Carbella
Member
Member
Berichten: 239
Lid geworden op: di dec 21, 2010 22:28
Locatie: Zoetermeer
Contacteer: Website

RE: Knallende koelwaterslang Alfa 156 2.5 V6

do jul 17, 2014 01:03

Duidelijk verhaal allemaal.

De afspraak wordt gemaakt voor een distributiewissel incl. waterpomp (upgrade metalen schoepen) met daarbij een CO lektest. Ik vrees daarbij ook het ergste.

Ik post nog wel ff wat de diagnose uiteindelijk is geweest. Bedankt totzover voor het meedenken!

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Knallende koelwaterslang Alfa 156 2.5 V6

do jul 17, 2014 09:30

Duidelijk verhaal allemaal.

De afspraak wordt gemaakt voor een distributiewissel incl. waterpomp (upgrade metalen schoepen) met daarbij een CO lektest. Ik vrees daarbij ook het ergste.

Ik post nog wel ff wat de diagnose uiteindelijk is geweest. Bedankt totzover voor het meedenken!
Laat je direct de looprollen en spanner ook mee wisselen? Bij onbekende leeftijd/km's pak ik die ook altijd mee.

Benieuwd wat de uiteindelijk uitkomst is.

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
Carbella
Member
Member
Berichten: 239
Lid geworden op: di dec 21, 2010 22:28
Locatie: Zoetermeer
Contacteer: Website

Re: RE: Knallende koelwaterslang Alfa 156 2.5 V6

do jul 17, 2014 11:19

Duidelijk verhaal allemaal.

De afspraak wordt gemaakt voor een distributiewissel incl. waterpomp (upgrade metalen schoepen) met daarbij een CO lektest. Ik vrees daarbij ook het ergste.

Ik post nog wel ff wat de diagnose uiteindelijk is geweest. Bedankt totzover voor het meedenken!
Laat je direct de looprollen en spanner ook mee wisselen? Bij onbekende leeftijd/km's pak ik die ook altijd mee.

Benieuwd wat de uiteindelijk uitkomst is.

Grtz,fRank
Frank, uiteraard!

Gebruikersavatar
boessie
Member
Member
Berichten: 216
Lid geworden op: zo okt 27, 2013 21:49
Locatie: Overpelt, B
Contacteer: Facebook

RE: Knallende koelwaterslang Alfa 156 2.5 V6

vr jul 18, 2014 00:22

Je laat toch eerst de lektest doen hoop ik ?
Als die slecht uitvalt moet ook de distributie los en dan heb je dubbel werk!

Gunther

Terug naar “Algemene Technische vragen”