Pagina 1 van 1
Accu lamp
Geplaatst: di jun 17, 2014 12:09
door Matteomeubel
Toen ik gisteren van een Saekgere locatie huischwaerts keerde begon heel flauw het acculampje te branden.
Beetje aan, beetje uit, beetje meer aan, beetje bijna niet te zien.
Lampjes aan overigens, het was reedsch duuster.
Ik vermoed een laadstroom euvel. Maar is er een-twee-drie aan te geven wat de meest eerst aanwijsbare is? Condensator? Accu? Dynamo? Of moet ik gewoon beginnen met de zooi te vervangen/reviseren tot het lampje uit is?
giulietta 2.0 1983
RE: Accu lamp
Geplaatst: di jun 17, 2014 12:44
door GiuliaCorse
Dynamo
RE: Accu lamp
Geplaatst: di jun 17, 2014 15:21
door frankalfa
Meten is weten in deze. Acculampje van bv een gtv6 brand altijd een beetje..
Doe eens meten over de accupolen bij draaiende motor, moet ruim in de 13V zijn. En doe daarna eens alle zware verbruikers aan eveneens bij draaiende motor (kachelaanjager, alle verlichting, achterruitverwarming dat spul) kijken of je laadspanning dan inkakt.
Indien ja zit t idd in je dynamo/koolborstels.
Grtz,fRank
RE: Accu lamp
Geplaatst: di jun 17, 2014 15:33
door Zaagauto
De Gauwe Koeds heeft met z'n originele set-up ook altijd een zwak brandend dynamolampje... Met een moderne dynamo doet dat lampje het niet...
Zelfs met zwak brandend lampje kom je heel Europa door... maar goed... da's de Gauwe Koeds en niet de Greyse Duiph....
RE: Accu lamp
Geplaatst: di jun 17, 2014 16:08
door Jan M
frankalfa schreef:
Doe eens meten over de accupolen bij draaiende motor, moet ruim in de 13V zijn. En doe daarna eens alle zware verbruikers aan eveneens bij draaiende motor (kachelaanjager, alle verlichting, achterruitverwarming dat spul) kijken of je laadspanning dan inkakt.
Of je hebt ergens een overgangsweerstand tussen de diverse draadjes/stekertjes.
Indien nodig, een revisiesetje voor je spanningsregelaar. Bij Rovanda op voorraad.

Re: RE: Accu lamp
Geplaatst: di jun 17, 2014 18:44
door Gordon
frankalfa schreef:
Doe eens meten over de accupolen bij draaiende motor, moet ruim in de 13V zijn. En doe daarna eens alle zware verbruikers aan eveneens bij draaiende motor (kachelaanjager, alle verlichting, achterruitverwarming dat spul) kijken of je laadspanning dan inkakt.
Of je hebt ergens een overgangsweerstand tussen de diverse draadjes/stekertjes.
Indien nodig, een revisiesetje voor je spanningsregelaar. Bij Rovanda op voorraad.
Spanningsregelaar zit geïntegreerd in de dynamo bij Giulietta vanaf '82
Je kan de kap achterop de dynamo eens loshalen en de spanningsregelaar uitnemen om de koolborstels te inspecteren. Je kan ook alvast direct een nieuwe kopen - is niet echt dikke centen, want kost maar iets van zes, zeven euro (Bosch - Paris-Rhone is wat exotischer en dus duurder). Let vooral op ongelijke slijtage, want dan is de rotor waarschijnlijk beschadigd en zal je aan een compleet nieuwe dynamo moeten gaan denken.
RE: Accu lamp
Geplaatst: di jun 17, 2014 19:02
door frankalfa
Als ie inderdaad niet meer voldoende laadt zou ik opteren om m te laten reviseren. Kan ie er weer 31 jaar tegen. :wink :Vooraf even laten testen onder belaste condities om interne sluiting uit te sluiten

.
Grtz,fRank
RE: Accu lamp
Geplaatst: di jun 17, 2014 19:06
door GiuliaCorse
Indien losse koolborstels, niet laten reviseren, gewoon nieuwe koolborstels en gaan.
RE: Accu lamp
Geplaatst: wo jun 18, 2014 20:01
door Jan M
Het laadstroomlampje is aangesloten tussen de + accu en een plusaansluiting (+D) op de dynamo. (Niet de aansluiting naar de accu).
Meestal is dit een lampje van 24v. Of de Alfacontrol natuurlijk.
Van de dynamo tot aan het blokje op het binnenscherm is deze draad groen.
Principe is dat als de accu- en dynamospanning gelijk is, het lampje niet brandt.
Als het lampje toch gaat branden zou het buiten overgangsweerstanden in het circuit van het lampje, ook kunnen dat 1 van de 3 diodes in de dynamo stuk is.

Plaatje is op het register veel duidelijker
RE: Accu lamp
Geplaatst: do jun 19, 2014 08:19
door Matteomeubel
Dank voor de uiteenzettingen, ik zal er eens een diagnosemiddag van maken.
