Peter-F
Member
Member

speling op gereviseerde acheras

wo jun 11, 2014 10:46

3 jaar geleden (6000 km?) heb ik de achteras van mijn Bertone laten reviseren.
Dit is een 10:43 as met sper. Ik heb de sperplaatjes niet laten vervangen, maar de rest wel.

Nu valt het me op dat als ik aan mijn achterwiel voel, ik speling merk in het differentieel. (volgens mij was dit eerst niet)
Ik pak dan het wiel aan boven en onderkant beet en beweeg heen en weer, daarbij voel je het uiteinde van de steekas in het midden van het diff op en neer gaan. (ook hoorbaar) Of althans, zo lijkt het.

mijn vragen zijn:
1. is dit normaal
2. mag dit zo snel na revisie al weer terugkomen?
GT 1300 Junior, 1969

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: speling op gereviseerde acheras

wo jun 11, 2014 13:32

Raar dat je alles laat verversen maar de sperplaatjes niet... terwijl dat de hardst slijtende delen in een speras zijn...

Zijn de wiellagers dan wel ververst?

Zonder inzicht in de gebezigde rijstijl (en dat is dan weer een relatief iets...) lijkt het mij onmogelijk om te zeggen hoe snel slijtage zich voor zal doen bij een incomplete revisie.

Ik denk dat er hier wel lieden rondhangen die in 6.000 km een achteras compleet afgenast kunnen krijgen... maar ook lieden die er 100.000 km mee doen...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jun 11, 2014 14:03

Je draait dan zeker aan het wiel heen en weer? Dan zul je wel speling voelen ja.jouw steekas hoeft maar heel weinig speling in het diff te hebben om er voor te zorgen dat jij het wiel op die manier kan bewegen.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Peter-F
Member
Member

wo jun 11, 2014 16:29

Nou ik durf wel te beweren dat ik een erg rustige rijstijl heb, aangezien mijn banden na 12 jaar nog steeds niet versleten waren.
Dat de sperplaatjes niet vervangen zijn is op advies van degene die de as gereviseerd heeft. Hij gaf aan dat nieuwe plaatjes maar 20.000 km mee gaan. Zelf heb ik ook nooit echt behoefte gehad aan een sper.

De wiellagers zijn vervangen, net zoals alle lagers in het midden van het diff.

Het gaat niet over de speling die je kan voelen als je het wiel probeert te draaien. Het gaat om de speling die je voelt als je het wiel probeert te kantelen.
Het zijn niet de wiellagers, want als je het wiel op de grond laat staan en je aan de bovenkant van het wiel trekt, voel je de as in het midden omhoog gaan.

Dus alsof je het kroonwiel optilt.
GT 1300 Junior, 1969

leuv
Member
Member

wo jun 11, 2014 18:52

Peter het verschijnsel wat jij beschrijft zit in het slijtage proces van het ZF sper.
Het "Sateliet Huis" heeft ruimte gekregen door de jaren heen.
Dit is niet te reviseren omdat de onderdelen daarvoor niet meer te krijgen zijn.
Sperplaten heeft hier niets mee te maken.
Gr Jan
PS Ik race al jaren met deze speling

jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: speling op gereviseerde acheras

wo jun 11, 2014 18:58

Nou ik durf wel te beweren dat ik een erg rustige rijstijl heb, aangezien mijn banden na 12 jaar nog steeds niet versleten waren.
Dat de sperplaatjes niet vervangen zijn is op advies van degene die de as gereviseerd heeft. Hij gaf aan dat nieuwe plaatjes maar 20.000 km mee gaan. Zelf heb ik ook nooit echt behoefte gehad aan een sper.

De wiellagers zijn vervangen, net zoals alle lagers in het midden van het diff.

Het gaat niet over de speling die je kan voelen als je het wiel probeert te draaien. Het gaat om de speling die je voelt als je het wiel probeert te kantelen.
Het zijn niet de wiellagers, want als je het wiel op de grond laat staan en je aan de bovenkant van het wiel trekt, voel je de as in het midden omhoog gaan.

Dus alsof je het kroonwiel optilt.
Rijd even naar van Neerijnen en laat even voelen!

Het is een bekend verschijnsel en geeft verder geen problemen!

gr Jan

Dominic
Guru
Guru

wo jun 11, 2014 19:23

Als de wiellagers goed zijn kan je de spelling op het differentieel ook niet voelen,dus er is dan meer aan de hand.

Waar is het diff gereviseerd, de kwaliteit van revisie bepaald de levensduur.

Wielen et waarde en breedte van de banden bepalen ook de levensduur.

Aan de andere kant als het asje geen herrie maakt en je voelt met baan wisselen geen gewiebel......Who cares.... :wink:

Peter-F
Member
Member

do jun 12, 2014 12:03

Beste Jannen..

Het lijkt me inderdaad de speling in het satteliethuis.
Het was alleen wel netjes geweest van degene die gereviseerd heeft (een bekende hier binnen de club) als ie gezegd had dat het satteliethuis versleten was.

Dat het me nu pas weer opvalt is omdat op vakantie de olie weer eens goed heet geworden is en daardoor dun.

Ik weet wel dat ik dit "probleem" 7 jaar geleden ook al geconstateerd had. Ik dacht alleen dat het na revisie weg was.
Veel herrie maakt de as niet tijdens rijden, ik geloof dus inderdaad dat het niet zomaar stuk gaat.

Binnenkort zal ik wel eens langs Tom van Alfacentro rijden en hem laten voelen. als het niet te ernstig is, dan gooi ik er wel de dikke olie in: 75W-140
GT 1300 Junior, 1969

Peter-F
Member
Member

Re: RE: speling op gereviseerde acheras

do jun 12, 2014 12:11

Als de wiellagers goed zijn kan je de spelling op het differentieel ook niet voelen,dus er is dan meer aan de hand.

Waar is het diff gereviseerd, de kwaliteit van revisie bepaald de levensduur.

Wielen et waarde en breedte van de banden bepalen ook de levensduur.

Aan de andere kant als het asje geen herrie maakt en je voelt met baan wisselen geen gewiebel......Who cares.... :wink:

Ik zou niet weten hoe wiellagers kunnen voorkomen dat je speling kunt voelen in je differentieel. In principe is het wiellager het draaipunt waarover je de steekas op en neer beweegt. Die verdraaiing zal een fractie van een graad zijn, dat houd een wiellager nooit tegen.

Maar inderdaad als de as geen overmatige herrie maakt, is het dus niet iets om me zorgen over te maken. Het is alleen zonde geweest van het geld voor een revisie, waarmee het probleem dus niet weg is gegaan.
GT 1300 Junior, 1969

Terug naar “Algemene Technische vragen”