Pagina 1 van 2

Waarom hangt Nord blok scheef?

Geplaatst: wo okt 26, 2005 22:58
door TiTaTo
Wie weet waarom een Nord blok vaak (altijd?) een beetje schuin achterover hangend in de motorruimte gemonteerd zit? Is hier een technische reden voor?

Afbeelding

RE: Waarom hangt Nord blok scheef?

Geplaatst: wo okt 26, 2005 23:07
door AlfettaOwner
:shock: Die hangt er wel behoorlijk scheef in.

RE: Waarom hangt Nord blok scheef?

Geplaatst: wo okt 26, 2005 23:13
door duke
Die hangt vooral naar achter. Ze hangen ook altijd wat naar rechts (als je voor de auto staat).

Deze heeft het ook heel erg:
http://i12.ebayimg.com/04/i/05/32/27/f6 ... et_id=100D

RE: Waarom hangt Nord blok scheef?

Geplaatst: wo okt 26, 2005 23:35
door Andretti Molletti
Omdat je krukas hoger zit dan je achteras.....

Re: RE: Waarom hangt Nord blok scheef?

Geplaatst: do okt 27, 2005 00:33
door TiTaTo
Omdat je krukas hoger zit dan je achteras.....
Juist ja, maar waarom hangt ie dan ook nog scheef naar opzij. Voor zover ik het gezien heb, is altijd de linkerachterhoek (dichtst bij de bestuurder) lager. Ook duideljk te zien in de foto van Duke.

Iets met de draairichting van de krukas misschien, ligt het blok onder belasting misschien wel recht?
Of voor de overstroom van de nokkenas "oliebadjes" naar de achterzijde?

Re: Waarom hangt Nord blok scheef?

Geplaatst: do okt 27, 2005 08:46
door @lfa@lgra
Wie weet waarom een Nord blok vaak (altijd?) een beetje schuin achterover hangend in de motorruimte gemonteerd zit? Is hier een technische reden voor?
Dat achteroverhangen is precies zoals Dre aangeeft. de aandrijflijn hoeft dan bjna geen hoeverdraaiing te maken en dat is weer winst.

In dwarsrichting: ?Anders zit je carterpan er scheef onder want die zit altijd wel recht.Pas als die ook schaaf hangt ligt je blok er echt niet goed in. Kennelijk zijn ze ooit begonen met de productie van scheve carterpannen. :-k :lol:

Re: Waarom hangt Nord blok scheef?

Geplaatst: do okt 27, 2005 09:02
door Egbertone
Kennelijk zijn ze ooit begonen met de productie van scheve carterpannen. :-k :lol:
Klopt... dat was dezelfde vent die toen vergat om aan de rechterkant de "disegno di Bertone" badges te plakken :blue_lol: :blue_lol:

RE: Waarom hangt Nord blok scheef?

Geplaatst: do okt 27, 2005 09:22
door kroehlur
...en zelfde vent die alle kabelbomen in elkaar knutselde. :evil:

RE: Waarom hangt Nord blok scheef?

Geplaatst: do okt 27, 2005 09:24
door 1750GTV
Klopt... dat was dezelfde vent die toen vergat om aan de rechterkant de "disegno di Bertone" badges te plakken

Nee, nee, nee.
Dat heeft een reden:
De echte Bertones herken je nl aan "disigno di Bertone"-badges die aan beide kanten zitten.


:):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):)[/quote]

Re: Waarom hangt Nord blok scheef?

Geplaatst: do okt 27, 2005 09:28
door Michel
Anders zit je carterpan er scheef onder want die zit altijd wel recht.Pas als die ook schaaf hangt ligt je blok er echt niet goed in.
Is bij mij het geval. En behoorlijk scheef ook ! Ik gok op de motorsteun die aan vervanging toe is.

RE: Waarom hangt Nord blok scheef?

Geplaatst: do okt 27, 2005 09:31
door roel
Heb eens iets gehoord over de inbouwhoogte. Bij dit blok is goed te zien dat door het kantelen de olievuldop lager is komen te liggen dan als het blok recht zou hangen. Bij de blokken met de vuldop in het midden scheelt dit volgens mij echter weer niet zoveel????

Waar zat de vuldop van de eerste NORD blokken???

Roel

RE: Waarom hangt Nord blok scheef?

Geplaatst: do okt 27, 2005 10:43
door Joris Groeneveld
bij belasting staan ze recht

Re: RE: Waarom hangt Nord blok scheef?

Geplaatst: do okt 27, 2005 10:47
door AlfettaOwner
bij belasting staan ze recht
Precies en das waar het om draait, letterlijk en figuurlijk.

Maar was dan de reden dat men de vuldop heeft verplaatst van het
midden naar de zijkant. Bij de vuldop aan de zijkant zie je veel sneller olielekkage's :?

RE: Waarom hangt Nord blok scheef?

Geplaatst: do okt 27, 2005 12:29
door bert
Ik heb een gelezen dat men dit doet omdat bij hoge toeren de cilinderkop teveel olie ophoopt
en te weinig olie retour gaat.
Doorom kantelt men motor iets...het artikel gaat over een Rover V8 motor en dit is een motor met std. een ietwat lage oliedruk en niet al te grote carterinhoud en dus geheel anders als een Alfa motor maar het zou best kunnen dat Alfa Romeo ook motor iets achterover laat kantelen om olieretour te bevorderen.

Re: RE: Waarom hangt Nord blok scheef?

Geplaatst: do okt 27, 2005 12:30
door Dottore M
Maar was dan de reden dat men de vuldop heeft verplaatst van het
midden naar de zijkant. Bij de vuldop aan de zijkant zie je veel sneller olielekkage's :?
Nee dan RUIK je ze sneller :wink: