Pagina 1 van 2

3.0 V6 motor sores (SZ) oplossing gevonden

Geplaatst: zo jun 01, 2014 22:32
door Dottore M
Ik wilde de ATF in het stuurhuis en pomp wisselen en terwijl het systeem leegliep heb ik de motorruimte een beetje gefatsoeneerd. Daarna zat ik met het volgende probleem:

– de motor start alleen als ik flink gas bij geef, en loopt ook daarna niet stationair. Moet boven de 2500 rpm gehouden worden anders slaat ie af.
– motor loopt ogenschijnlijk erg rijk (rook), maar dat kan ook de benzine van vorige startpogingen geweest zijn
– motor krijgt vonk.
– voorheen liep het prima.

Waar ik aan zit te denken:

– misschien heb ik een stekkertje aangetikt bij het poetsen. Temp sensor (blauwe stekker) zit netjes op z'n plek.
– ik heb een aantal vacuumslangen nagelopen en vastgezet.
– hoofdverdachte: ik heb de stationairregelaar in het plenum (zie foto) eraf gehad en weer vastgezet. Zat voorheen los, daarom dat ik hem er even af wilde hebben om te kijken of er een gescheurd ringetje o.i.d. inzat. Zat niets in. Ik weet nu dat daar speling in hoort te zitten, maar ik heb het ook even met speling geprobeerd, ook niet goed. Wie kan me meer vertellen over de werking van dat ding?

In dit topic las ik er al over.

Afbeelding

RE: 3.0 V6 motor sores (SZ)

Geplaatst: zo jun 01, 2014 22:42
door Dottore M
Punt 11 in deze link laat dat ding zien.

RE: 3.0 V6 motor sores (SZ)

Geplaatst: zo jun 01, 2014 22:44
door brolli21
Das niet de stationair regelaar,das is alleen maar de aansluiting van de stationairregelaar op het plenum.
Volg het slangetje,dan vind je de stationairregelar,probeer er ees met de achterkant van een schroevendraaier op te tikken terwijl iemand anders start.

RE: 3.0 V6 motor sores (SZ)

Geplaatst: zo jun 01, 2014 22:45
door brolli21
Je link gaat trouwen over een GTV6,das een L-jetronic,jou SZ is een motoronic,en diverse dingen zijn daar anders aan.

Re: RE: 3.0 V6 motor sores (SZ)

Geplaatst: zo jun 01, 2014 22:57
door Dottore M
Das niet de stationair regelaar,das is alleen maar de aansluiting van de stationairregelaar op het plenum.
Volg het slangetje,dan vind je de stationairregelar,probeer er ees met de achterkant van een schroevendraaier op te tikken terwijl iemand anders start.
Het handboek zegt dit:
Afbeelding

En die leidt dan naar dit:
Afbeelding

Er zit geen stappenmotor op deze motor als op bv de 8V TS met ML4.1.

RE: 3.0 V6 motor sores (SZ)

Geplaatst: zo jun 01, 2014 23:09
door giuliettaevo
Dus wel... Die aux air valse is precies dat. :wink:

Heb je toevallig meerdere stekkers los gehad?zou je er misschien 2 verwisseld kunnen hebben?

Re: RE: 3.0 V6 motor sores (SZ)

Geplaatst: zo jun 01, 2014 23:20
door Dottore M
Dus wel... Die aux air valse is precies dat. :wink:

Heb je toevallig meerdere stekkers los gehad?zou je er misschien 2 verwisseld kunnen hebben?
Nee ik heb niets losgehad. Hoe stel je diagnose aan die klep, afgezien van een tik erop geven? Ik ben overigens niet bij dat ding in de buurt geweest dus vandaar dat mijn vraagstelling steeds naar die nippel (of wat het op die motor ook is) neigt. Ik probeer niet eigenwijs te doen maar daar heb ik aan lopen kloten.

Ook; PB ;)

RE: 3.0 V6 motor sores (SZ)

Geplaatst: zo jun 01, 2014 23:25
door giuliettaevo
De stationair De in het plenum geschroefde nippel is bij de jetronic idd afstelbaar.je varieert de grootte van de doorlaat.maar er hoort wel een oring in te zitten.

Of dit bij de motronic ook zo is weet ik niet.

Motronic stuurt voor de stationair regeling de aux air valve aan en die laat dan een bepaalde hoeveelheid lucht door.die lucht gaat om de gasklep heen.

Als jouw motor ineens heel rijk loopt heeft dat niks met de stationair regelingen maken gok ik. Kapotte temp.sensor of verwisselde stekker is logischer.

Vacuumslang van de drukregelaar eraf gehaald?dat zou de brandstofdruk iets beïnvloeden maar daarmee verwacht ik niet jouw problemen.

Re: RE: 3.0 V6 motor sores (SZ)

Geplaatst: zo jun 01, 2014 23:31
door Dottore M
Of dit bij de motronic ook zo is weet ik niet.
De workshop manual (plaatje boven) lijkt te suggereren van wel, toch? Over die ring heb je een PB!
Als jouw motor ineens heel rijk loopt heeft dat niks met de stationair regelingen maken gok ik. Kapotte temp.sensor of verwisselde stekker is logischer.
Temp sensor heb ik idd eens met mijn QV gehad, dat was toen het stekkertje en dat was ook het eerste wat ik nu gecheckt heb, die zat nog goed maar ik heb hem niet doorgemeten.
Vacuumslang van de drukregelaar eraf gehaald?
Nee, juist ook nagelopen en de slangklem wat aangetrokken nadat de klachten optreedden.

RE: 3.0 V6 motor sores (SZ)

Geplaatst: zo jun 01, 2014 23:42
door giuliettaevo
Was de motor warm of koud bij het starten? Bij een kapotte temp sensor krijg je in de meeste gevallen teveel brandstof doordat de ecu denkt dat de motor erg koud is. Bij een warme motor heb je dan al heel snel dat hij verzuipt.

Luchtweger, gaskleppositiesensor,bdp sensor,temp sensor en lambdasensor .dat zijn de sensoren die de ecu gebruikt om het mengsel aan te passen. Elektronisch gezien zou je daar dan iets fout kunnen hebben.

Maar draai de bougies er eens uit om te kijken of hij echt te rijk loopt...

RE: 3.0 V6 motor sores (SZ)

Geplaatst: zo jun 01, 2014 23:53
door Dottore M
Koude motor.

Aan de stekkers van de "luchtweger, gaskleppositiesensor,bdp sensor,temp sensor en lambdasensor" heb ik iig niet gezeten, maar wel in de buurt gepoetst. Wat zijn de beste diagnostische tests voor deze? Weerstand op de luchtweger en temp sensor, fluctuerend voltage op de lambda (maar de motor draait niet dus dat feest gaat niet door), en een scoop op de BDP?

Na een paar mislukte startpogingen heb ik een bougie getrokken, die was goed van kleur maar let wel: de motor had toen nog niet gelopen.

RE: 3.0 V6 motor sores (SZ)

Geplaatst: ma jun 02, 2014 11:27
door Rob75
Klinkt bij mij als een gevalletje valse lucht. Wel starten, maar moeizaam en dan alleen met hoge toeren en op hoge toeren weinig last.

Ik ga er vanuit dat de foto's die je plaatst van jouw auto zijn en dat er inderdaad een L-Jetronic op zit? De stationairregalaar die je hebt losgehaald (schroef uit het inlaatspruitstuk) is een basisafstelling met een speciale o-ring. Als die kapot is heb je ook een probleem.

Verder kan het zijn dat je bij je schoonmaakwerkzaamheden per ongeluk een slang hebt geraakt waardoor deze een (minimaal) scheurtje heeft en zo zorgt voor valse lucht.
Voor elektrische leidingen geldt eigenlijk hetzelfde, maar dan voor onzichtbare onderbrekingen.

Succes,
Rob

RE: 3.0 V6 motor sores (SZ)

Geplaatst: ma jun 02, 2014 12:53
door Dottore M
Is Motronic.

RE: 3.0 V6 motor sores (SZ)

Geplaatst: ma jun 02, 2014 14:06
door DJ
Lastig. Zit aan kabelbreuk te denken. Probeer te motor eens te laten lopen constant toerental en morrel aan de diverse kabels. Kijken of er iets gebeurd.
Ik weet niet waar je allemaal hebt schoongemaakt maar TPS schakelaar (is bij motronic 3 standen, stationair, deellast en vollast) is ook nog een optie. Achterkant bij je gasklephuis.
Bij een auto bestaande stekkers verkeerd aansluiten lukt je haast niet, vallen bij wijze van spontaan op de plek. Bovendien matched kleur van de opnemer met de stekker.
Of het al genoemde vacuum lek. Kwestie van alle lucht slangen zorgvuldig nalopen. Moet te vinden zijn op het oog.

Gr
DJ

RE: 3.0 V6 motor sores (SZ)

Geplaatst: ma jun 02, 2014 14:44
door Alfa-Corazon
Loopt ie wel op 6 cilinders?

Er gaat niet zomaar iets kapot, dus het zal wel te maken hebben met het sleutelwerk.

Ik zou alle zichtbare stekkers één voor één losmaken, schoonmaken en opnieuw monteren.
Ook de aarde draden (vooral de aarde draden).