Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3034
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Alfa 155: nieuwe speakers. Tips graag :)

ma mei 05, 2014 20:37

Speakers voor zijn overleden, kraken en is daardoor niet meer om aan te horen.
Nu waren de originele speakers al eens een keertje vervangen door iets beters dan standaard.

Nu is er een keuze en wil ik graag wat betere luidsprekers plaatsen.
Ik ben op dit vlak echter helemaal blanco en ben ik benieuwd naar de ervaringen van anderren.

Budget heb ik nog niet echt voorzien van een plafond, maar wil het redelijk houden.

Wat ik zoek is een leuke speaker zonder heel gek te gaan doen.
Het is niet de bedoeling om allerlei versterkers in te gaan bouwem of dikke snoeren te gaan trekken.
Volume moet op zijn tijd wel eens lekker open kunnen, zonder dat het gelijk een compleet vervormde bende word.

Muziekstijl :?: Van heavy metal tot aan pop :lol:

Wie heeft er tips :P
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

RE: Alfa 155: nieuwe speakers. Tips graag :)

ma mei 05, 2014 21:49

Speakers zijn echt super afhankelijk van budget, je hebt er van een paar tientjes maar ook van enkele honderden euros en meer.
Ik neem aan dat je speakers voor in de deur bedoelt? dan moeten nieuwe speakers daar ook nog in passen, dus ook dat moet meegenomen worden.
Focal, Infinity en Boston acoustics zijn de wat duurdere maar wel erg goede merken. Met JBL zit je vaak goed, zij hebben iets in elke prijsklasse.

een standaard auto radio levert volgens de boekjes zo'n 50 watt per kanaal, maar dit is in de praktijk veel minder. Super dure speakers zou ik dus niet doen want die moeten wel netjes worden aangestuurd.

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3034
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

RE: Alfa 155: nieuwe speakers. Tips graag :)

ma mei 05, 2014 23:00

Gaat om speakers in het dashbord, maximaal 10cm.
Speakers in de hoedenplank zijn niet direct aan vervanging toe, maar kunnen wel mee als het moet voor het beste resultaat ;)

Voor een paar tientjes speakers rij ik wel naar de media markt, maar gelukkig ben ik niet gek..... :twisted:
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Alfa 155: nieuwe speakers. Tips graag :)

ma mei 05, 2014 23:08

In de hoop om metal ooit nog eens ergens naar te gaan laten klinken in de 75 lees ik aandachtig mee....
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: RE: Alfa 155: nieuwe speakers. Tips graag :)

ma mei 05, 2014 23:59

In de hoop om metal ooit nog eens ergens naar te gaan laten klinken in de 75 lees ik aandachtig mee....
75 vervangen voor een auto welke geen koekblik is :lol:

@Brul, zelf heb ik altijd goede ervaringen gehad met Pioneers in mijn 155's.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 867
Lid geworden op: ma mar 01, 2010 11:55
Locatie: Delden

RE: Alfa 155: nieuwe speakers. Tips graag :)

di mei 06, 2014 00:56

Marc, je moet echt ff de dremel hanteren: 10 minuutjes werk, en dan passen er 12cm of 13cm speakers in.
Dat klinkt voor hetzelfde geld al zoveel beter dan 10cm.
Voor de rest is het echt waar naar geld. Dus hup, plafond vaststellen en naar de mediamarkt :-)
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

RE: Alfa 155: nieuwe speakers. Tips graag :)

di mei 06, 2014 01:08

Om echt lekker geluid in een oudere auto zoals de 75 te krijgen zul je meer moeten doen dan alleen andere speakers. Isolatie is in een oudere auto veel minder wat zorgt voor ongewenste resonanties en veel cabine lawaai wat je geluid niet bevordert. Bijv. Dynamat in de deuren als daar speakers zitten zou een must zijn als je daar andere inzet. De 75 heeft plek in de deuren volgens mij voor speakers maar die gaan recht je stoel in dus dat schiet ook niet op, tweeter bij de a stijl helpt dan al mooi.

Verder is het onmogelijk om diepe bassen zonder subwoofer te krijgen, voor lage tonen heb je gewoon oppervlak nodig van de luidspreker, dat is natuurkunde kun je gewoon niet omheen. Die speakertjes in de deur of op de hoedenplank hebben dat gewoon niet, daar zijn ze te klein voor en de ruimtes waar ze in zitten zijn daar ook niet op gemaakt. Je kunt wel met kleine speakers (nep) bass creeren door ingewikkelde hoorn/bandpass constructies maar dat gaat natuurlijk niet in een deur.


Dus wil je echt hard knallen (en metal heeft veel lage tonen) dan kom je zonder sub niet zo ver. En eigenlijk zul je ook een aparte versterker nodig hebben voor de andere speakers omdat een autoradio zo weinig vermogen levert.
Maar voor normaal gebruik is dat een beetje veel van het goede (en duur) en dan zou een paar speakers in de deur van 50 euro de set ook prima zijn. In die prijsklasse is het merk ook weinig interessant

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Alfa 155: nieuwe speakers. Tips graag :)

di mei 06, 2014 01:26

Dat snap en weet ik allemaal ;). En ik ben niet bereid om de auto te compleet te verbouwen en er al doende nóg eens 50 kilo aan zooi in te knopen (alsof z'n ding al niet zwaar genoeg is) om dan vervolgens nog steeds geen optimaal geluid te hebben vanwege de vorm van het interieur en het alom aanwezige windgeruis. Vandaar: de 'gouden' tip voor fatsoenlijke speakers wil ik ook wel. Voor de goede orde: 'hard knallen' als in 'veel volume' hoeft van mij sowieso niet. Goede weergave van diverse producties (van überkaal tot helemaal dichtgesmeerd) wil ik dan weer wel.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3034
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: Alfa 155: nieuwe speakers. Tips graag :)

di mei 06, 2014 09:09

Marc, je moet echt ff de dremel hanteren: 10 minuutjes werk, en dan passen er 12cm of 13cm speakers in.
Kun je eens een foto plaatsen van jouw speakergaten :?: Even aannemend dat jij ook gedremmelt hebt ;)
Je kunt niet strafeloos het dashboard wegdremelen, luchtkanalen lopen er ook in de buurt :?
Dat snap en weet ik allemaal ;). En ik ben niet bereid om de auto te compleet te verbouwen en er al doende nóg eens 50 kilo aan zooi in te knopen (alsof z'n ding al niet zwaar genoeg is)
Dat dus. Ik ben echt op zoek naar een compromis. Daarnaast wil ik graag de kofferbak kunnen blijven benutten en wil ik absoluut geen schuivende, onhandig grote sub in hebben staan.
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3178
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

RE: Alfa 155: nieuwe speakers. Tips graag :)

di mei 06, 2014 09:20

In mijn 164 zaten Infinity speakers, geplaatst door een vorige eigenaar. Goed geluid, ook bij hogere volumes. En, wat mij zeer verbaasde in een Alfa, geen meeresonerende interieurdelen!

In jouw geval zou ik voor- en achter vervangen en het diepe geluid uit de achterspeakers halen (laag is minder richtingsgevoelig). Subwoofer-bakken in de kofferbak zijn onzin, tenzij je een petje bent en graag met harde muziek om de kermis heen rondrijdt ;-)
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3034
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: Alfa 155: nieuwe speakers. Tips graag :)

di mei 06, 2014 10:50

In jouw geval zou ik voor- en achter vervangen en het diepe geluid uit de achterspeakers halen (laag is minder richtingsgevoelig).
Achter zitten all goede after market speakers gemonteerd. Maar mocht een samengestelde set de oplossing zijn, vervang ik ze nog een keer :D
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3916
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:38
Locatie: Leidschendam

RE: Alfa 155: nieuwe speakers. Tips graag :)

di mei 06, 2014 12:08

Focal is een hele mooie optie, midden en laag komt mooi uit de verf. Inderdaad als je naar 12 cm speakers kunt, ga je het verschil zeker horen.
JBL is een voordeliger optie
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 867
Lid geworden op: ma mar 01, 2010 11:55
Locatie: Delden

Re: RE: Alfa 155: nieuwe speakers. Tips graag :)

di mei 06, 2014 16:16

Kun je eens een foto plaatsen van jouw speakergaten :?: Even aannemend dat jij ook gedremmelt hebt ;)
Je kunt niet strafeloos het dashboard wegdremelen, luchtkanalen lopen er ook in de buurt :?
Als je met verstand (en dat heb jij wel) dremelt, dan wijst zich dat vanzelf. De maat van de speaker wordt
dan voornamelijk bepaald door de uiterste buitenmaat van de montage ring van de speaker: deze moet dan
niet groter zijn dan het rooster in het dashboard. Dat rooster is zeg maar een metalen gaasjes en daaronder
wat plastic ribben. Die ribben heb ik ook wel eens weggehaald omdat het een twee of drie weg speaker
betrof: de tweeter stak er dan ietsjes bovenuit.
Daarnaast heb je nog te maken met de inbouwdiepte: Vaak is het zo dat deze groter is bij een duurdere speaker
die vaker een grotere magneet heeft. Voor een grotere diameter van de magneet moet je wat in het dashboard
wegdremelen. Voor de diepte lukt dat niet; inderdaad vanwege de luchtkanalen. Als ik me goed hierinner was
de ruimte aan de bestuurderskant wat minder groot dan aan de passagierskant.

Als ik tijd en zin heb dan wil ik de speaker wel ff demonteren voor een fotootje. (of als ik bij de sloper ben
want daar ligt alles al los dacht ik)
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3034
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: Alfa 155: nieuwe speakers. Tips graag :)

di mei 06, 2014 16:48

Als ik me goed hierinner was
de ruimte aan de bestuurderskant wat minder groot dan aan de passagierskant.
Klopt, zie hier de onderkant
Afbeelding

Was al eens met een projectje bezig ;)
Afbeelding

Op deze foto kun je van bovenaf goed zien hoe het ventilatietraject loopt.

Links heb je gewoon weinig ruimte :?
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
matramurena
Full Member
Full Member
Berichten: 439
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 23:44
Locatie: Mæbø Justøy, Noorwegen

RE: Alfa 155: nieuwe speakers. Tips graag :)

wo mei 07, 2014 20:14

Mooiste geluid zul je bereiken met een compo-set en goede filters, maar dan zul je wel ergens ruimte moeten hebben voor de tweeters. Liefst op oorhoogte.. Zelf zou ik voor prijs/kwaliteit verhouding zoeken naar een leuke Infinity set.

Wattage van de speakers zegt overigens vrijwel niets over de kwaliteit ervan, net als bij de gewone hifi.
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

Terug naar “Algemene Technische vragen”