rjfschmitz
Full Member
Full Member

Dashboardverlichting Giulia

di okt 25, 2005 20:51

Vandaag een cd-speler in de Giulia gebouwd. Extra draad vanaf de accu getrokken en alles werkt perfect. Alleen, de dashboardverlichting is zoek! Ik heb het dan over de lampen achter de tellers. De rest doet het allemaal nog. Ook de temp olio/temp acqua tellers die via dezelfde schakelaar werken.

Dacht dat het aan een doorgebrande zekering lag. Heb er lukraak enkele verwisseld, maar geen resultaat. Twee vragen: zou dit door een doorgebrande zekering veroorzaakt kunnen zijn? Of zitten de bovengenoemde tellers op dezelfde zekering. In dat geval kunnen we dat uitsluiten. Of is een lampje achter de tellers doorgebrand. Lijkt mij sterk, want ik denk dat het twee lampjes zijn. Derde optie is dat een draad is losgeschoten bij het plaatsen van de radio?

Iemand hier ervaring mee?
Geïnfecteerd door een Alfa 33 1.3s (1989), daarna chronisch verslaafd aan een rode Giulia Super 1600 (1971 - Scheurijzer) en nu onder permanente behandeling voor het rijden in een Bianco Spino 2-liter Juul (1976 - Reesijzer).

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

RE: Dashboardverlichting Giulia

di okt 25, 2005 21:11

CD in een Giulia ?!?.................. Ok, als je een extra draad heb getrokken dan zal dat zeer waarschijnlijk niet de storingsbron zijn. Wel apart gezekerd zo dicht mogelijk bij de accu hopelijk? (iig voor het schutbord?) Ik denk als je heb geknutseld achter het dashboard dat 1 van de 2 verbindingsstekkkers van het dashboard een beetje is losgeraakt. Even opzoeken en aandrukken wil misschien wel helpen. Succes! :wink:
Dirk - Giulia2000TS

Giulia1300ti
Member
Member

wo okt 26, 2005 07:54

Ik neem aan dat je gechecked hebt dat:

1) je dashboard-verlichting-schakelaar in de juiste stand staat
2) je dimlicht aan staat

je dashboard verlichting doet het namelijk alleen als je dimlicht (minimaal stadslicht??) EN je dash schakelaar op AAN staat.

als het goed is heb je links op het dashboard 3 schakelaars, 1 voor de dash verslichting, 1 voor de ruitenwisser en 1 voor de ventilator.
'68 Alfa Romeo Giulia 1300 TI
'90 Alfa Romeo 33 1.3 -rip-
'83 Alfa Romeo Sud 1.3 SC -rip-

rjfschmitz
Full Member
Full Member

wo okt 26, 2005 08:06

Bij mij zitten die schakelaars rechts op de console (er zit een nuova-console in mijn enigszins gemuteerde super ´71). En ja, ik ben op de hoogte van het dashboardverlichting-reglement dat ze me oplegt. Ik ga na het werk in elk geval de stekkers loshalen en weer opnieuw aansluiten...
Geïnfecteerd door een Alfa 33 1.3s (1989), daarna chronisch verslaafd aan een rode Giulia Super 1600 (1971 - Scheurijzer) en nu onder permanente behandeling voor het rijden in een Bianco Spino 2-liter Juul (1976 - Reesijzer).

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice

wo okt 26, 2005 11:23

Er zitten ook nog diverse massa aansluitingen onder de dash. Misschien iets losgetrokken? Gelijk maar nalopen! Succes. Laat even horen of inderdaad alle lampjes tegelijk kapot zijn gegaan! :wink: Ik heb nog nieuwe overigens.....
Dirk - Giulia2000TS

rjfschmitz
Full Member
Full Member

wo okt 26, 2005 11:29

Ik zal alle kabeltjes eens nalopen met de TL-buis ernaast. Maar het zou ook handig zijn als ik exacter wist waarnaar ik moet zoeken. Hoe identificeer ik de kabel die verantwoordelijk is? En is mijn vermoeden dat de snelheidsmeter- en toerenteller-lichten samen gezekerd zijn met temp olio/acqua juist?

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: Dashboardverlichting Giulia

wo okt 26, 2005 11:36

Ik zal alle kabeltjes eens nalopen met de TL-buis ernaast. Maar het zou ook handig zijn als ik exacter wist waarnaar ik moet zoeken. Hoe identificeer ik de kabel die verantwoordelijk is? En is mijn vermoeden dat de snelheidsmeter- en toerenteller-lichten samen gezekerd zijn met temp olio/acqua juist?
Er zijn 2 stekkerblokken van ongeveer 2x2 cm vierkant. Meer zit er niet dus dat is redelijk eenvoudig. Deze zitten in het gebied achter de meters of onder de meters of achter de kachel. Het spul is oud dus het kan best zijn dat het al wat losser hing. Daarnaast zijn de massapunten redelijk willekeurig verspreid onder het dashboard dus eerst maar eens globaal kijken en daarna met de hand even alles nalopen.
Dat vermoeden zou zomaar eens juist kunnen zijn (of niet). Let op! Er is ook een redelijk deel wat niet via de zekeringkast loopt. En er is een nog groter deel wat niet via het contact loopt.
Dirk - Giulia2000TS

Carabinieri
Full Member
Full Member

Re: RE: Dashboardverlichting Giulia

wo okt 26, 2005 11:58

Er zitten ook nog diverse massa aansluitingen onder de dash. Misschien iets losgetrokken? Gelijk maar nalopen! Succes. Laat even horen of inderdaad alle lampjes tegelijk kapot zijn gegaan! :wink: Ik heb nog nieuwe overigens.....
Zijn toch gewoon 3 watt lampjes ? Die van 4 watt hebben een te grote 'kop'.

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice

wo okt 26, 2005 13:14

Ik heb nog 4 Watt en 5 Watt liggen. 1 van die twee is er in gegaan. Hebben een verschillende voet en weet niet welke er precies gebruikt is.....
Dirk - Giulia2000TS

rjfschmitz
Full Member
Full Member

wo okt 26, 2005 17:33

Okee, system up and running again...
Uiteindelijk bleek het een stekker te zijn achter de console die waarschijnlijk door de druk van de ingebouwde radio niet helemaal contact meer heeft gemaakt...
Bedankt voor de tips!

Terug naar “Algemene Technische vragen”