Pagina 1 van 1

Nieuwe startmotor vraagt meer van accu?

Geplaatst: di apr 29, 2014 10:21
door De Block
Na installatie van een nieuwe (gebruikte) startmotor in de spider heb ik startproblemen. Het is een lichtere/kleinere (75?) versie. Ik trek de accu nu vrijwel meteen leeg bij het starten en krijg de auto niet aan. Kan het zijn dat die andere startmotor meer spanning vraagt en mij accu te licht is voor deze startmotor?

RE: Nieuwe startmotor vraagt meer van accu?

Geplaatst: di apr 29, 2014 10:31
door Rob75
Even snel gespiekt, maar een startmotor van een Nord is voor alle typen gelijk, ook voor een 75. Een 1.6, 1.8 of 2.0 startmotor zou gewoon uitwisselbaar moeten zijn.
Als de startmotor uit een TS komt dan is dat een ander verhaal. Deze heeft een veel hoger vermogen dan die voor de "eenvoudiger" 4 cilinders. DAt zou dus het fenomeen kunnen verklaren.

Succes,
Rob

RE: Nieuwe startmotor vraagt meer van accu?

Geplaatst: di apr 29, 2014 10:49
door De Block
Is die te herkennen? (Zonder dat ik de hele boel weer uit hoef te bouwen...) De nieuwe was zeer veel korten dan de oude.

Giseren gestart met startkabels maar na een (rappe) rit van hilversum naar amsterdam wilde hij bij aankomst nog steeds niet starten. Vrijwel metten weer leeggetrokken. Accu lijkt goed en dash geeft laadstroom aan.

RE: Nieuwe startmotor vraagt meer van accu?

Geplaatst: di apr 29, 2014 14:12
door DJ
Samenloop van omstandigheden daargelaten (accu slecht, dynamo slecht) zou ik het eerder in die nieuwe gebruikte startmotor zoeken. Zal wel niet goed zijn.
Een 75TS startmotor trekt echt niet ineens een modale accu leeg, is ook gewoon startmotor voor 4 cil benzine. Niks bijzonders, alleen lichter en compacter dan de oudere agv tandwielreductie die erin zit.

Gr
DJ

RE: Nieuwe startmotor vraagt meer van accu?

Geplaatst: di apr 29, 2014 16:31
door De Block
Ik zal de accu uit de Bert er eens inhangen om te testen.

Re: RE: Nieuwe startmotor vraagt meer van accu?

Geplaatst: di apr 29, 2014 18:39
door DJ
Ik zal de accu uit de Bert er eens inhangen om te testen.
Ik zou het ff in de gaten houden, als er echt iets met de startmotor mis is, wat ik zo niet zeker kan zeggen achter een toetsenbord vandaan, kan dat vervelende gevolgen hebben. Kortstuiting, oververhitting van kabels.
Is mij wel eens overkomen, nog geen 1 minuut onderweg, rook onder de motorkap. Was isolatie van bedrading die al in de brand stond. Nooit 100% zeker kunnen achterhalen maar ik vermoed dat de oorzaak startmotor was. (bron van brand zat in die hoek) Die daarvoor altijd feilloos functioneerde overigens. Gelukkig kunnen blussen, nieuwe kabelboom in de motorruimte geknoopt, beetje schoonmaken en kon weer rijden.

Gr
DJ

RE: Nieuwe startmotor vraagt meer van accu?

Geplaatst: di apr 29, 2014 19:39
door Jens Hoorn
Massa-strip vergeten

RE: Nieuwe startmotor vraagt meer van accu?

Geplaatst: di apr 29, 2014 20:46
door De Block
Andere accu geen verschil. Net ff spanning gezet op de oude startmotor. Gaf wel wat sjoegge gek genoeg. Massa strip zat er niet op, maar begin wel te vermoeden dat het ding niet genoeg stroom krijgt.

RE: Nieuwe startmotor vraagt meer van accu?

Geplaatst: wo apr 30, 2014 09:46
door De Block
Strip gevonden en wellicht is die wat brak. Net als de verbinding tussen min accu en koets.

Heb even een stevige kabel (zit zelf in de electrische autos....) getrokken tussen de min van de accu en het blok (bout van waterpomp). Maakt al wat uit maar nog niet optimaal.

RE: Nieuwe startmotor vraagt meer van accu?

Geplaatst: wo apr 30, 2014 12:00
door Peter-F
Meet anders eens de weerstand over de kabel (en aansluitingen) van accu naar startmotor.
Daarnaast ook de weerstand meten tussen startmotorhuis en de - aansluiting van de accu.

Dan weet je aan welke kant je zoeken moet