Pagina 1 van 1

sper voor een 75

Geplaatst: ma apr 28, 2014 09:13
door GTA287PK
Onder het motto regeren is vooruitzien:

Mijn daily 75 is geboren als 1800 IE, heeft nu echter 5-gaats naven, TS remklauwen en een TS motor, maar de standaard bak/diff & (dus) sper-loos. Heb plannen met de motor/onderstel (denk/vrees volgend jaar) en daar hoort/past een sperdiff bij. Ik weet alle ins- en outs er niet van, maar ik neem aan dat alleen de TS en V6 af fabriek met sperren zijn geleverd ? Moet het dan/wordt het dan een complete TS bak, wat is uitwisselbaar/wat niet ? Is dat nog een beetje verkrijgbaar en voor (daar komt 'ie weer....) welk geld ?

RE: sper voor een 75

Geplaatst: ma apr 28, 2014 09:34
door DJ
Goedkoopste optie als je een sper wilt is om er een complete TS bak onder te hangen. Wel eerst ff checken of er echt een sper in zit!
Sperplaatjes zijn gelijk aan 105 sper dus wat die kosten weet je al. Idem voor synchroringen.
Is dat laatste tijd nogal wat gedoe over synchro's. Helaas weet ik nog niet wat de beste keus is in een transaxlebak. Of je echt de dure Alfaholics of OKP synchro's in een transaxle moet stoppen op 2 en 3 of dat een modale van een willekeurige leverancier het ook doet in een transaxle op 2 en 3.
Mag het meer kosten kan je een sper in de 1.8IE bak bouwen. Is iets kortere eindredcutie (10/43 tegen 10/41 voor TS) dus iets levendiger.
Als je huidige bak echt goed is zou je dat kunnen overwegen. Is wel tijdrovende grap. Dus duur. En niet iedereen ziet kans om die ombouw tot goed eind te brengen. Dus betrouwbaar en liefst nog een beetje stil.

Gr
DJ

RE: sper voor een 75

Geplaatst: ma apr 28, 2014 12:45
door frankalfa
Meen dat Alberic een transaxle sper kan inbouwen en afstellen.

Goedkoopste oplossing is idd om een TS bak te monteren. Vergeet echter niet dat een sper slijt dus dat een bak met pakweg 200K levenservaring 'ong. net zo hard spert' als een sperloos 1.8 diff... :wink:

Grtz,fRank

RE: sper voor een 75

Geplaatst: ma apr 28, 2014 18:31
door yuri 75 V6
Wat fRank zegt. TS-bakken zijn er zat op de wereld (breek er af en toe letterlijk bijna mijn nek over :P ) maar voor een goed werkend sper moet het zaakje toch vaak open. Het is wel makkelijker om met een TS-bak/diff te beginnen, dan hoef je feitelijk alleen maar de sperplaatjes te wisselen (en/of toe te voegen voor meer sperwerking, indien gewenst). En de synchro van V naar II over zetten als je dan toch bezig bent.

Re: RE: sper voor een 75

Geplaatst: ma apr 28, 2014 23:46
door DJ
Wat fRank zegt. TS-bakken zijn er zat op de wereld (breek er af en toe letterlijk bijna mijn nek over :P ) maar voor een goed werkend sper moet het zaakje toch vaak open. Het is wel makkelijker om met een TS-bak/diff te beginnen, dan hoef je feitelijk alleen maar de sperplaatjes te wisselen (en/of toe te voegen voor meer sperwerking, indien gewenst). En de synchro van V naar II over zetten als je dan toch bezig bent.
Met die ouwe meuk die al een heel leven achter zich heeft heb je goede kans dat iemand anders de 2/5 synchro wisseltruc al eens voor jou heeft uitgehaald......Ff opletten dus.

Gr
DJ

Re: RE: sper voor een 75

Geplaatst: di apr 29, 2014 00:01
door GTA287PK
Meen dat Alberic een transaxle sper kan inbouwen en afstellen.

Goedkoopste oplossing is idd om een TS bak te monteren. Vergeet echter niet dat een sper slijt dus dat een bak met pakweg 200K levenservaring 'ong. net zo hard spert' als een sperloos 1.8 diff... :wink:

Grtz,fRank
Kakelverse sper van de Juul heeft het één SI-seizoen uitgehouden.. Maak me over ervaren straatbakken dan ook geen illusie's. Voor de daily straks dan maar een TS bak met verse sper. En omdat ik dat gegier-en-gejank in een non-racer behoorlijk annoying vind moet het maar iets met verse lagers/synchro's worden, is het bak-leed in één keer geleden. En goed te weten dat je over 75 TS bakken vandaag de dag nog kunt struikelen !! 8)

Thanks voor de info u allen !!

RE: sper voor een 75

Geplaatst: di apr 29, 2014 08:03
door DJ
Baklagers is doorgaans niks mis mee.
Sperplaatjes, synchro's, evt schakelmoffen. En een verse bakshim.
Evt de lagertjes op de uitgaande bakassen, waar de achterremschijven en steekassen aan komen.

Gr
DJ