Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

koppakking kapot Alfa 147

zo apr 13, 2014 23:12

Een lange tijd is hier alles rustig geweest. mijn bertone loopt nog steeds lekker echter mijn 147 verliest sinds kort koelvloeistof... :evil:

Rechts onder de motor bij oliefilter zie ik de vloeistof cq. vervuiling. echter waar komt het nu vandaan?!
Dacht eerst aan de waterpomp.... echter daar is geen vervuiling te zien....verder onderzoek leert dat de motor ergens direct na de eerste uitlaat (van spruitstuk), dat is net boven de Airco comproessor, vloeistof verliest. Moeilijk te zien....echter het enigste wat nu in me op komt is dat de koppakking kapot is gegaan. Ik heb geen olie in koelwater en visa versa ook niet!!!! Kortom water lijkt vooralsnog alleen naar buiten te komen....
Slangen, koppelingen, reservoir, thermostaat, waterpomp lijken allemaal in orde te zijn ( iig zie ik daar nergens vervuiling van koelvloeistofmiddel)

Kortom ik zie geen andere oplossing dan de koppakking te gaan vervangen.

enkele vraagjes:
1) kunnen jullie het eens zijn met mijn conclusie?! Nog andere ideeen.....?

2) Is er een tool nodig om de kop te scheiden van het blok? Voor de twin-cams heb ik zo'n tool vaker gebruikt..en soms was die ook echt nodig!! Of is rustig kloppen met rubberhamer voldoende om de kop van het cilinderblok van een Twin-Spark motor te scheiden?

3) Is de kop ongeveer evenzwaar als die van een twin-cam of heb ik een klein takeltje nodig?

4) Als ik het goed heb moeten de kopbouten vervangen worden....klopt dat?!

Ik hoop dat jullie mijn vraagjes kunnen beantwoorden!!

ps. Voor de rest heb ik alle speciale gereedschappen tot mijn beschikking, dat zal verder geen probleem zijn.
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

RE: koppakking kapot Alfa 147

ma apr 14, 2014 08:46

Ik heb nog een een vraagje:

1) Als een koppakking defect raakt (na +/- 160000km) kan dat "gewoon" optreden of moet er meer naar een oorzaak gezocht worden in de trend van...waarom is de pakking op die plek te warm geworden en doorgeslagen?!

2) daarnaast zit naast de 1ste uitlaat (links van het uitlaat spruitstuk) een koelwaterbuis aangesloten op de motor. deze zou ook nog defect kunnen zijn....maar komt een van jullie dat bekend voor bij de twin-spark motoren? Ben bang dat ik het uitlaat spruitstuk eraf moet halen om het goed te kunnen lokaliseren!

nogmaals ik heb:
a) zeker geen water bij olie
b) zeker geen olie bij water
c) ik heb geen witte rook in uitlaat!
kortom koelwater komt "alleen" ergens naar buiten toe!
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8820
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: koppakking kapot Alfa 147

ma apr 14, 2014 08:52

Pers het koelsysteem eens af, misschien dat dat licht in de duisternis brengt :idea:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

Re: RE: koppakking kapot Alfa 147

ma apr 14, 2014 09:25

Pers het koelsysteem eens af, misschien dat dat licht in de duisternis brengt :idea:
Hi yuri... dat ik een lek heb is duidelijk.... ik kan ongeveer zien waar het vandaan komt echter ik kan het net niet zien omdat het uitlaatspruitstuk in de weg zit.... Als ik van onderen kijk zit de compressor van de airco (en de beugel waar deze op gemonteerd is in het zicht.....
twee roze streepjes water komen van achteren de beugel van de compressor.... Voor de rest geen vervuiling op het blok

en als je (in gedachte) dan hoger gaat kom je of uit bij de waterbuis (die onder het uitlaatspruitsuk vandaan komt) of de koppakking die bij de eerste cilinder ergens vloeistof naar buiten lekt.

Wellicht is het het beste om het uitlaatspruitstuk eraf te halen en dan af te persen....mhhh.... moet ik wellicht zo'n pers-boems-ding ergens uithalen....... maar waar?! :roll:
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Alexander92
Junior Member
Junior Member
Berichten: 82
Lid geworden op: di sep 17, 2013 10:52
Locatie: Schipluiden

RE: koppakking kapot Alfa 147

ma apr 14, 2014 10:48

Is het mogelijk een cilinderlek test te doen? Dit geeft je direct uitkomst.
Dan bedoel ik GEEN snuffelaar, maar een echte test die druk op de cilinders zet.
Heden:
75 IE '92
Brera 2.2JTS '08

Verleden:
156 2.5 v6 '98
GT '05

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

Re: RE: koppakking kapot Alfa 147

ma apr 14, 2014 11:03

Is het mogelijk een cilinderlek test te doen? Dit geeft je direct uitkomst.
Dan bedoel ik GEEN snuffelaar, maar een echte test die druk op de cilinders zet.
Dank voor je reactie.... een Cilindertest is toch om te kijken of er compressie verlies is...?! Langs bijv de zuigers... Ik heb echter koelvloeistof verlies.....

Ik vermoed dat je dan ook bedoeld het koelvloeistof systeem op lek testen zoals yuri bedoeld...toch?!
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Alexander92
Junior Member
Junior Member
Berichten: 82
Lid geworden op: di sep 17, 2013 10:52
Locatie: Schipluiden

Re: RE: koppakking kapot Alfa 147

ma apr 14, 2014 11:34

Is het mogelijk een cilinderlek test te doen? Dit geeft je direct uitkomst.
Dan bedoel ik GEEN snuffelaar, maar een echte test die druk op de cilinders zet.
Dank voor je reactie.... een Cilindertest is toch om te kijken of er compressie verlies is...?! Langs bijv de zuigers... Ik heb echter koelvloeistof verlies.....

Ik vermoed dat je dan ook bedoeld het koelvloeistof systeem op lek testen zoals yuri bedoeld...toch?!
Nee. Echt druk in de cilinders zetten. Kleppen dicht zetten, en de cilinder vol luchtdruk zetten. Koelvloeistof reservoir vol gooien, en dan een minuut druk in de cilinder zetten.
Als er dan een lek is, vanaf de cilinders, richting een koelvloeistof kanaal, zie je door de luchtdruk, het koelvloeistofpeil oplopen.

Ik heb het dus niet over een compressie test, waarbij je een pen in het cilindergat stopt, en gaat starten.
Heden:
75 IE '92
Brera 2.2JTS '08

Verleden:
156 2.5 v6 '98
GT '05

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

Re: RE: koppakking kapot Alfa 147

ma apr 14, 2014 11:41

Is het mogelijk een cilinderlek test te doen? Dit geeft je direct uitkomst.
Dan bedoel ik GEEN snuffelaar, maar een echte test die druk op de cilinders zet.
Dank voor je reactie.... een Cilindertest is toch om te kijken of er compressie verlies is...?! Langs bijv de zuigers... Ik heb echter koelvloeistof verlies.....

Ik vermoed dat je dan ook bedoeld het koelvloeistof systeem op lek testen zoals yuri bedoeld...toch?!
Nee. Echt druk in de cilinders zetten. Kleppen dicht zetten, en de cilinder vol luchtdruk zetten. Koelvloeistof reservoir vol gooien, en dan een minuut druk in de cilinder zetten.
Als er dan een lek is, vanaf de cilinders, richting een koelvloeistof kanaal, zie je door de luchtdruk, het koelvloeistofpeil oplopen.

Ik heb het dus niet over een compressie test, waarbij je een pen in het cilindergat stopt, en gaat starten.
Oke...duidelijk....thanks....
Maar ik zie aan de buitenkant koelvloeistof lopen... daar schiet ik helaas niets mee op om te kijken waar het zichtbare lek vandaan komt.
Ik ga het koelsysteem afpersen en het uitlaat spruitstuk eraf nemen. Wellicht zie ik dan meer!

nu ben ik overigens wel nog benieuwd naar het volgende:
a) moeten de kopbouten bij een eventuele pakking vervanging worden vervangen>
b) is de kop makkelijk te scheiden zonder extra tool? (bij de twin-cam motoren kan ik me herinneren dat je soms echt een tool nodig hebt om hem eraf te trekken. Hoewel dat ook weer motoren waren die een tijd hadden stil gestaan!)

Thanks again!
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Alexander92
Junior Member
Junior Member
Berichten: 82
Lid geworden op: di sep 17, 2013 10:52
Locatie: Schipluiden

Re: RE: koppakking kapot Alfa 147

ma apr 14, 2014 11:47

Dank voor je reactie.... een Cilindertest is toch om te kijken of er compressie verlies is...?! Langs bijv de zuigers... Ik heb echter koelvloeistof verlies.....

Ik vermoed dat je dan ook bedoeld het koelvloeistof systeem op lek testen zoals yuri bedoeld...toch?!
Nee. Echt druk in de cilinders zetten. Kleppen dicht zetten, en de cilinder vol luchtdruk zetten. Koelvloeistof reservoir vol gooien, en dan een minuut druk in de cilinder zetten.
Als er dan een lek is, vanaf de cilinders, richting een koelvloeistof kanaal, zie je door de luchtdruk, het koelvloeistofpeil oplopen.

Ik heb het dus niet over een compressie test, waarbij je een pen in het cilindergat stopt, en gaat starten.
Oke...duidelijk....thanks....
Maar ik zie aan de buitenkant koelvloeistof lopen... daar schiet ik helaas niets mee op om te kijken waar het zichtbare lek vandaan komt.
Ik ga het koelsysteem afpersen en het uitlaat spruitstuk eraf nemen. Wellicht zie ik dan meer!

nu ben ik overigens wel nog benieuwd naar het volgende:
a) moeten de kopbouten bij een eventuele pakking vervanging worden vervangen>
b) is de kop makkelijk te scheiden zonder extra tool? (bij de twin-cam motoren kan ik me herinneren dat je soms echt een tool nodig hebt om hem eraf te trekken. Hoewel dat ook weer motoren waren die een tijd hadden stil gestaan!)

Thanks again!
A) Ik ben van mening van niet, op m´n werk doen we het niet. Ik denk dat er sommigen hier een andere mening over hebben.
B) Ja, krijg je er zo af. Alles loshalen, en tis een kwestie van een beetje wrikken en trekken en hij flopt er zo af. Ook heb je hier geen takel voor nodig, of je moet een kilo of 10 a 15 zwaar in de hand vinden :lol:
Heden:
75 IE '92
Brera 2.2JTS '08

Verleden:
156 2.5 v6 '98
GT '05

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

Re: RE: koppakking kapot Alfa 147

ma apr 14, 2014 11:50

Nee. Echt druk in de cilinders zetten. Kleppen dicht zetten, en de cilinder vol luchtdruk zetten. Koelvloeistof reservoir vol gooien, en dan een minuut druk in de cilinder zetten.
Als er dan een lek is, vanaf de cilinders, richting een koelvloeistof kanaal, zie je door de luchtdruk, het koelvloeistofpeil oplopen.

Ik heb het dus niet over een compressie test, waarbij je een pen in het cilindergat stopt, en gaat starten.
Oke...duidelijk....thanks....
Maar ik zie aan de buitenkant koelvloeistof lopen... daar schiet ik helaas niets mee op om te kijken waar het zichtbare lek vandaan komt.
Ik ga het koelsysteem afpersen en het uitlaat spruitstuk eraf nemen. Wellicht zie ik dan meer!

nu ben ik overigens wel nog benieuwd naar het volgende:
a) moeten de kopbouten bij een eventuele pakking vervanging worden vervangen>
b) is de kop makkelijk te scheiden zonder extra tool? (bij de twin-cam motoren kan ik me herinneren dat je soms echt een tool nodig hebt om hem eraf te trekken. Hoewel dat ook weer motoren waren die een tijd hadden stil gestaan!)

Thanks again!
A) Ik ben van mening van niet, op m´n werk doen we het niet. Ik denk dat er sommigen hier een andere mening over hebben.
B) Ja, krijg je er zo af. Alles loshalen, en tis een kwestie van een beetje wrikken en trekken en hij flopt er zo af. Ook heb je hier geen takel voor nodig, of je moet een kilo of 10 a 15 zwaar in de hand vinden :lol:
Dankdankdank.... ik ben vooralsnog geholpen! :lol:

Komend weekend maar nog eens op zoek gaan naar de oorsprong van het lek.....en dan verder kijken :roll:
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

RE: koppakking kapot Alfa 147

ma apr 14, 2014 18:49

ik zag overigens dat er nog een onluchtingsslang(?) gescheurd is...

Die slang die van de klepdeksel recht naar achteren loopt.

Weet iemand waar je op internet deze slangen kunt krijgen... of wordt dit een ritje naar de dealer?

Ciao!
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1635
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

RE: koppakking kapot Alfa 147

ma apr 14, 2014 23:57

Kun je volgens mij ook wel een universele slang op zetten als je handig bent.

De stealer zal er sowieso de hoofdprijs voor vragen.
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Alexander92
Junior Member
Junior Member
Berichten: 82
Lid geworden op: di sep 17, 2013 10:52
Locatie: Schipluiden

RE: koppakking kapot Alfa 147

di apr 15, 2014 12:25

Ik zou f een belletje aan de dealer doen. Rubber delen en slangen kosten niet de wereld. Bij de dealer hebben ze wel een perfect passende vorm :wink:
Heden:
75 IE '92
Brera 2.2JTS '08

Verleden:
156 2.5 v6 '98
GT '05

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

Re: RE: koppakking kapot Alfa 147

di apr 15, 2014 13:15

Ik zou f een belletje aan de dealer doen. Rubber delen en slangen kosten niet de wereld. Bij de dealer hebben ze wel een perfect passende vorm :wink:
Zat ik ook aan te denken. Ik loop daar straks even langs. Op internet vindt ik niet echt iets waar je de slangen kunt krijgen... :(

Thanks again...
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

RE: koppakking kapot Alfa 147

di apr 15, 2014 22:12

mer potjandorie....de slang is niet meer leverbaar via de Alfa Dealer :twisted: :evil:

Kortom dat moet een flexibele slang (die tegen oliedampen kan) worden van ergens bij de auto-knutsel-markt-winkel...wordt dus een beetje knutselwerk
:wink:
Laatst gewijzigd door Bertoontje op di apr 15, 2014 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Terug naar “Algemene Technische vragen”