Gebruikersavatar
matramurena
Full Member
Full Member
Berichten: 439
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 23:44
Locatie: Mæbø Justøy, Noorwegen

Motor tikt

zo apr 13, 2014 20:10

Vandaag een toerrit gereden met het V6 blok. Er zit een licht klinkende tik in het blok, zit er al in sinds hij weer draait. Volgens een "kenner" ter plekke zou het een klepstoter zijn die tikt.

Is dit op een of andere manier uit te sluiten, en zo ja hoe schadelijk kan dit zijn en hoe veel werk is het om het probleem weer op te lossen?

Groet,
Martijn
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Motor tikt

zo apr 13, 2014 23:15

Dat had ik moeten weten! Ik heb je auto zien staan in Terheijden; was de mooiste Matra onder de kap. 8) (ik was met de enige Alfa daar)
Helaas heb ik de eigenaar (jij) niet bij de auto gezien....

Versleten klepbeker gaat je nokkenas beschadigen. (wat wel jammer is) Vervangen van nokkenas en klepbeker is aardig wat werk, maar prima te doen, geen speciaal gereedschap nodig. Nadeel: je hebt een poulietrekker (en dus ruimte!) nodig om de nokkenaspoulie te verwijderen.... ik gok, dat die ruimte er niet is. :(

Ik zou eerst maar eens de kleppendeksel(s) demonteren en heel nauwkeurig naar de klepstoters kijken.
Waarschijnlijk is de boosdoener dan zo'n kleine beker, van de uitlaatkleppen. Je kan de klepspeling vergroten om het beter te kunnen zien. (meer ruimte tussen nokkenas en beker.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
matramurena
Full Member
Full Member
Berichten: 439
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 23:44
Locatie: Mæbø Justøy, Noorwegen

RE: Motor tikt

zo apr 13, 2014 23:26

Ik heb inderdaad maar 1 Alfa zien staan in Terheijden... Gebeurd niet dikwijls dat de Matra's de Alfa's overtreffen kwa aantal op een evenement. :D

Was een gezellige bende daar, maar aangezien ik met drie kinders was (met extra auto anders past dat niet natuurlijk) zat ik de meeste tijd bij de paarden/zandbak/luchtkasteel....

Het getik valt nu nog mee, maar ik wil natuurlijk wel dat het blok gewoon weer perfect is en dat er door dit soort dingen niets beschadigd. Technisch is de wagen nu gereed, nu optisch verder, maar als het nodig is dan toch eesrt maar weer de motor aanpakken...
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

Terug naar “Algemene Technische vragen”