Pagina 1 van 2
Hikkende 3.0L V6 GTV
Geplaatst: do apr 10, 2014 18:47
door Vinniiee
Hoi,
De laatste tijd heeft mijn GTV last van onregelmatig lopen op 4 cilinders. Toen het begon dacht ik dat het te maken had met vocht in de bobines, maar dat lijkt het niet te zijn.
Er is geen patroon te bekennen in wanneer hij wel en niet op 4 cilinders loopt.
De foutcodes die hij geeft zijn:
- Ontsteking algemeen
- Ontsteking cilinder 1
- Ontsteking cilinder 2
- Ontsteking cilinder 4
- Ontsteking cilinder 6
Het lijkt dus uit iets centraals te komen, maar wat? Massa is gecheckt en die zag er nog goed uit.
Iemand ideeën?
RE: Hikkende 3.0L V6 GTV
Geplaatst: do apr 10, 2014 18:51
door GT 75V6
Bougiekabels al gechecked? Laat hem eens lopen als het donker is buiten en kijk eens onder de motorkap of je vonkoverslag kunt zien
RE: Hikkende 3.0L V6 GTV
Geplaatst: do apr 10, 2014 18:54
door Vinniiee
Hmm, zal vanavond eens checken.
Ook lastig te checken omdat hij het sporadisch is eigenlijk.
RE: Hikkende 3.0L V6 GTV
Geplaatst: do apr 10, 2014 19:52
door __1337__
Hoe wil je bij een 24v gaan kijken naar bougiekabels? Die heeft een 916 24v niet hoor, bobine direct op de cilinder

.
RE: Hikkende 3.0L V6 GTV
Geplaatst: do apr 10, 2014 20:05
door Vinniiee
Goed punt. Dat dacht ik al, maar wist ik niet zeker
Zit dan ook geen verdeler op of wel?
Re: RE: Hikkende 3.0L V6 GTV
Geplaatst: do apr 10, 2014 20:10
door GT 75V6
Hoe wil je bij een 24v gaan kijken naar bougiekabels? Die heeft een 916 24v niet hoor, bobine direct op de cilinder

.
Haha serieus joh? Weer wat geleerd. Ik heb dit soort problemen wel gehad met een 75 3.0 en Spider 3.0 12V, en dan lag het aan de bougiekabels. Vandaar dat ik die link legde
RE: Hikkende 3.0L V6 GTV
Geplaatst: do apr 10, 2014 20:20
door giuliettaevo
Als ik me niet vergis hebben de bobines een los kabelboompje. Misschien zit daar de stekker wel los van oid?
Re: RE: Hikkende 3.0L V6 GTV
Geplaatst: do apr 10, 2014 21:01
door Vinniiee
Als ik me niet vergis hebben de bobines een los kabelboompje. Misschien zit daar de stekker wel los van oid?
Bekabeling daar is ook gecheckt, konden niks vinden.
RE: Hikkende 3.0L V6 GTV
Geplaatst: do apr 10, 2014 21:09
door giuliettaevo
Bobines krijgen via een hoofdrelais hun 12v+. Door ze een massa signaal te geven gaan ze vonken. Het massasignaal krijgen ze via de ecu. Bij de 164 24v zitten er nog modules tussen, bij de gtv ook?
In dat geval relaisvoeten en relais checken, modules checken, ecu stekker checken.
Re: RE: Hikkende 3.0L V6 GTV
Geplaatst: vr apr 11, 2014 17:48
door Vinniiee
Bobines krijgen via een hoofdrelais hun 12v+. Door ze een massa signaal te geven gaan ze vonken. Het massasignaal krijgen ze via de ecu. Bij de 164 24v zitten er nog modules tussen, bij de gtv ook?
In dat geval relaisvoeten en relais checken, modules checken, ecu stekker checken.
Stekkers in die bakjes rechts naast en boven de inlaat en bij de wielkast zijn gecheckt, daar konden we niks geks aan vinden.
Het enige wat we vonden was een stekkerhuls van de fasestekker (blauwe) die was afgebroken, maar als we die los trokken, haalde dat niks uit.
Nog een toevoeging:
Wat we gecheckt hebben:
- Onderste bobines, lijken goed te zijn (niet uitgewisseld)
- Onderste bougies, zien er nieuw uit
- Bedrading bij bobines en stekkers bij de inlaat (boven en rechts) en bij de wielkast, niks aan te zien behalve;
- Stekkerhuls van fasestekker gebroken, geen foutcodes of slechter lopen
- Massa is goed (ECU krijgt goede spanning)
- Lambda waardes zijn goed
- Luchtmassaverhouding is goed
Zojuist kwam ik thuis en heb ik even een filmpje gemaakt:
http://youtu.be/Ay0qpLMrEPk
RE: Hikkende 3.0L V6 GTV
Geplaatst: vr apr 11, 2014 20:27
door sebastiaan
Hoe lang is het geleden dat de achterste bougies gewisseld zijn? En dan ook écht gewisseld zijn; niet alleen op de factuur

Het is even schroeven, maar ik zou beginnen met een fris setje bougies. Daarna inderdaad bekabeling controleren, vooral onder de distrideksels / onder het inlaatspruitstuk. Het wordt daar zo bloedverziekend heet dat de bedrading er nog wel eens onder wil leiden.
Maar: eerst even nieuwe kaarsen.
Re: RE: Hikkende 3.0L V6 GTV
Geplaatst: vr apr 11, 2014 20:52
door Vinniiee
Hoe lang is het geleden dat de achterste bougies gewisseld zijn? En dan ook écht gewisseld zijn; niet alleen op de factuur

Het is even schroeven, maar ik zou beginnen met een fris setje bougies. Daarna inderdaad bekabeling controleren, vooral onder de distrideksels / onder het inlaatspruitstuk. Het wordt daar zo bloedverziekend heet dat de bedrading er nog wel eens onder wil leiden.
Maar: eerst even nieuwe kaarsen.
Ik denk vorig jaar, zo'n 6000km geleden. Zeker weten doe ik het niet, maar ik heb hem gekocht van een liefhebber.
Collega's zeggen dat het misschien een lekke koppakking, verkeerde timing of vervuilde injectoren kunnen zijn? Hij heeft wel lang stilgestaan (zeker een half jaar).
RE: Hikkende 3.0L V6 GTV
Geplaatst: do apr 17, 2014 18:14
door Vinniiee
Vreemd dit. Twee dagen na de ECU reset gaat hij weer slechter lopen, weer net zo onvoorspelbaar/sporadisch als voorheen. Na de reset van vorige week maandag gebeurde exact hetzelfde, ook na 2 dagen weer slechter lopen.
Zou het dan toch aan de ECU liggen?
RE: Hikkende 3.0L V6 GTV
Geplaatst: do apr 17, 2014 21:13
door AR823
Ecu geeft heel zelden problemen. Ik zou alle bobines en de piipen op de bougies grondig nakijken op haarscheurtjes.
Omdat hij lang heeft stilgestaan zou een blikje injectorcleaner ook wel eens kunnen helpen.
RE: Hikkende 3.0L V6 GTV
Geplaatst: vr apr 18, 2014 13:23
door HAAK28
Probleem kan heel goed bij de injectie zitten. Bekijk na een reset van de ecu eens hoeveel het mengsel gecorrigeerd wordt adhv de lambdawaardes. Waarschijnlijk moet hij teveel bijregelen.