Vinniiee
Newbie
Newbie
Berichten: 42
Lid geworden op: za jan 18, 2014 18:04

Hikkende 3.0L V6 GTV

do apr 10, 2014 18:47

Hoi,

De laatste tijd heeft mijn GTV last van onregelmatig lopen op 4 cilinders. Toen het begon dacht ik dat het te maken had met vocht in de bobines, maar dat lijkt het niet te zijn.

Er is geen patroon te bekennen in wanneer hij wel en niet op 4 cilinders loopt.

De foutcodes die hij geeft zijn:
- Ontsteking algemeen
- Ontsteking cilinder 1
- Ontsteking cilinder 2
- Ontsteking cilinder 4
- Ontsteking cilinder 6

Het lijkt dus uit iets centraals te komen, maar wat? Massa is gecheckt en die zag er nog goed uit.

Iemand ideeën?
145 QV

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1290
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

RE: Hikkende 3.0L V6 GTV

do apr 10, 2014 18:51

Bougiekabels al gechecked? Laat hem eens lopen als het donker is buiten en kijk eens onder de motorkap of je vonkoverslag kunt zien
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Vinniiee
Newbie
Newbie
Berichten: 42
Lid geworden op: za jan 18, 2014 18:04

RE: Hikkende 3.0L V6 GTV

do apr 10, 2014 18:54

Hmm, zal vanavond eens checken.

Ook lastig te checken omdat hij het sporadisch is eigenlijk.
145 QV

Gebruikersavatar
__1337__
Full Member
Full Member
Berichten: 290
Lid geworden op: ma dec 19, 2011 13:48

RE: Hikkende 3.0L V6 GTV

do apr 10, 2014 19:52

Hoe wil je bij een 24v gaan kijken naar bougiekabels? Die heeft een 916 24v niet hoor, bobine direct op de cilinder :).

Vinniiee
Newbie
Newbie
Berichten: 42
Lid geworden op: za jan 18, 2014 18:04

RE: Hikkende 3.0L V6 GTV

do apr 10, 2014 20:05

Goed punt. Dat dacht ik al, maar wist ik niet zeker :P

Zit dan ook geen verdeler op of wel?
145 QV

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1290
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

Re: RE: Hikkende 3.0L V6 GTV

do apr 10, 2014 20:10

Hoe wil je bij een 24v gaan kijken naar bougiekabels? Die heeft een 916 24v niet hoor, bobine direct op de cilinder :).
Haha serieus joh? Weer wat geleerd. Ik heb dit soort problemen wel gehad met een 75 3.0 en Spider 3.0 12V, en dan lag het aan de bougiekabels. Vandaar dat ik die link legde
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Hikkende 3.0L V6 GTV

do apr 10, 2014 20:20

Als ik me niet vergis hebben de bobines een los kabelboompje. Misschien zit daar de stekker wel los van oid?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Vinniiee
Newbie
Newbie
Berichten: 42
Lid geworden op: za jan 18, 2014 18:04

Re: RE: Hikkende 3.0L V6 GTV

do apr 10, 2014 21:01

Als ik me niet vergis hebben de bobines een los kabelboompje. Misschien zit daar de stekker wel los van oid?
Bekabeling daar is ook gecheckt, konden niks vinden.
145 QV

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Hikkende 3.0L V6 GTV

do apr 10, 2014 21:09

Bobines krijgen via een hoofdrelais hun 12v+. Door ze een massa signaal te geven gaan ze vonken. Het massasignaal krijgen ze via de ecu. Bij de 164 24v zitten er nog modules tussen, bij de gtv ook?

In dat geval relaisvoeten en relais checken, modules checken, ecu stekker checken.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Vinniiee
Newbie
Newbie
Berichten: 42
Lid geworden op: za jan 18, 2014 18:04

Re: RE: Hikkende 3.0L V6 GTV

vr apr 11, 2014 17:48

Bobines krijgen via een hoofdrelais hun 12v+. Door ze een massa signaal te geven gaan ze vonken. Het massasignaal krijgen ze via de ecu. Bij de 164 24v zitten er nog modules tussen, bij de gtv ook?

In dat geval relaisvoeten en relais checken, modules checken, ecu stekker checken.
Stekkers in die bakjes rechts naast en boven de inlaat en bij de wielkast zijn gecheckt, daar konden we niks geks aan vinden.
Het enige wat we vonden was een stekkerhuls van de fasestekker (blauwe) die was afgebroken, maar als we die los trokken, haalde dat niks uit.

Nog een toevoeging:
Wat we gecheckt hebben:
- Onderste bobines, lijken goed te zijn (niet uitgewisseld)
- Onderste bougies, zien er nieuw uit
- Bedrading bij bobines en stekkers bij de inlaat (boven en rechts) en bij de wielkast, niks aan te zien behalve;
- Stekkerhuls van fasestekker gebroken, geen foutcodes of slechter lopen
- Massa is goed (ECU krijgt goede spanning)
- Lambda waardes zijn goed
- Luchtmassaverhouding is goed

Zojuist kwam ik thuis en heb ik even een filmpje gemaakt: http://youtu.be/Ay0qpLMrEPk
145 QV

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 827
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

RE: Hikkende 3.0L V6 GTV

vr apr 11, 2014 20:27

Hoe lang is het geleden dat de achterste bougies gewisseld zijn? En dan ook écht gewisseld zijn; niet alleen op de factuur ;-) Het is even schroeven, maar ik zou beginnen met een fris setje bougies. Daarna inderdaad bekabeling controleren, vooral onder de distrideksels / onder het inlaatspruitstuk. Het wordt daar zo bloedverziekend heet dat de bedrading er nog wel eens onder wil leiden.

Maar: eerst even nieuwe kaarsen.

Vinniiee
Newbie
Newbie
Berichten: 42
Lid geworden op: za jan 18, 2014 18:04

Re: RE: Hikkende 3.0L V6 GTV

vr apr 11, 2014 20:52

Hoe lang is het geleden dat de achterste bougies gewisseld zijn? En dan ook écht gewisseld zijn; niet alleen op de factuur ;-) Het is even schroeven, maar ik zou beginnen met een fris setje bougies. Daarna inderdaad bekabeling controleren, vooral onder de distrideksels / onder het inlaatspruitstuk. Het wordt daar zo bloedverziekend heet dat de bedrading er nog wel eens onder wil leiden.

Maar: eerst even nieuwe kaarsen.
Ik denk vorig jaar, zo'n 6000km geleden. Zeker weten doe ik het niet, maar ik heb hem gekocht van een liefhebber.

Collega's zeggen dat het misschien een lekke koppakking, verkeerde timing of vervuilde injectoren kunnen zijn? Hij heeft wel lang stilgestaan (zeker een half jaar).
145 QV

Vinniiee
Newbie
Newbie
Berichten: 42
Lid geworden op: za jan 18, 2014 18:04

RE: Hikkende 3.0L V6 GTV

do apr 17, 2014 18:14

Vreemd dit. Twee dagen na de ECU reset gaat hij weer slechter lopen, weer net zo onvoorspelbaar/sporadisch als voorheen. Na de reset van vorige week maandag gebeurde exact hetzelfde, ook na 2 dagen weer slechter lopen.

Zou het dan toch aan de ECU liggen?
145 QV

AR823
Full Member
Full Member
Berichten: 302
Lid geworden op: za aug 11, 2012 11:38
Locatie: Oostflakkee

RE: Hikkende 3.0L V6 GTV

do apr 17, 2014 21:13

Ecu geeft heel zelden problemen. Ik zou alle bobines en de piipen op de bougies grondig nakijken op haarscheurtjes.
Omdat hij lang heeft stilgestaan zou een blikje injectorcleaner ook wel eens kunnen helpen.

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

RE: Hikkende 3.0L V6 GTV

vr apr 18, 2014 13:23

Probleem kan heel goed bij de injectie zitten. Bekijk na een reset van de ecu eens hoeveel het mengsel gecorrigeerd wordt adhv de lambdawaardes. Waarschijnlijk moet hij teveel bijregelen.

Terug naar “Algemene Technische vragen”