Pagina 1 van 2
remmen
Geplaatst: ma jan 17, 2005 19:40
door gevade
Ik heb een alfa 145 en doe onderhoud en kleine herstellinge zelf. Maar nu zit ik toch met een probleem. Mijn remmen blijven hangen maar enkel als ik een korte bocht neem van ongeveer 90° terwijl ik rem (bv als ik mijn oprit oprij en bij het parkeren). De cynlider in de remklauw bljft hangen. Maar het is voor mij een raadsel waarom deze enkel blijft hangen als ik de wielen gedraaid worden. Als ik mijn wielen opnieuw recht draai blijven ze niet meer hangen. Een bijkomend raadsel is dat mijn rechterrem blijft hangen als ik naar links draai en mijn linkerrem als ik naar rechts draai (dus enkel als de respectievelijke wielen naar binnen worden gedraaid). Daarom heb ik mijn twijfels of het probleem wel zou zijn opgelost als ik de klauwen vervang. Aangezien dat geen goedkope aangelegenheid is zou ik daar toch wel eerst zeker willen van zijn. Ik vind het trouwens ook verdacht dat bijde remmen op hetzelfde moment hetzelfde mankement vertonen. Kan iemand mij raad geven aub ?
Dank bij voorbaat.
Geert
RE: remmen
Geplaatst: ma jan 17, 2005 21:31
door LC
Zijn de remslangen wel juist gemonteerd, maw. knikken die niet af wanneer het wiel gedraaid staat, zodat de remvloeistof niet meer terug kan uit de remcylindertjes? Is maar een hypothese, maar kan me weinig anders voorstellen

.... Dus misschien even kijken wat er met de remslangen gebeurt bij verdraaien van het stuur.
RE: remmen
Geplaatst: ma jan 17, 2005 23:07
door roberto
Ja, ik kan ook niets anders bedenken. Volgens mij worden je remslangen dichtgeknepen bij volledige stuuruitslag, waardoor de remvloeistof niet meer terug kan.
RE: remmen
Geplaatst: za jan 22, 2005 11:51
door gevade
Bedankt voor jullie reactie vrienden,
Ik heb de remleidingen nagekeken en geen "knik" te vinden.
Zou het niet kunnen dat de remblokken niet goed gemonteerd zijn en daardoor ongelijk afslijten, waardoor bij het draaien de minst afgesleten kant tegen de remschijf drukt en daardoor de indruk geeft dat mijn cylinders blijven hangen. ?
Ik denk dat ik de remblokken er toch eens ga afhalen, misschien is dit het ei van columbus en gaan we het zoals steeds te ver zoeken.
Ik hou jullie op de hoogte maar graag een reactie over jullie mening aub.
Thanks en gegroet
gevade
RE: remmen
Geplaatst: za jan 22, 2005 12:47
door @lfa@lgra
Hmmmm.. vreemd. Ik zei het verband niet zo.
Lijkt me wel wijs om je klauwen eens te demonteren en te voorzien van een verse cups en nieuwe stofhoezen. Mogelijk zit er wat oxidatie tussen de zuiger en het huis.
Haal er ff iemand bij die er kijk op heeft en doe dan het volgende: Als noodreparatie wil et wel eens helopen om de blokken te demonteren en je remzuigers dan terug te duwen. Als je dan vervolgens een van de zuigers blokkeert, en iemand heel lanzaam (NIET TE VER) met behulp van het rempedaal de zuiger weer naar buiten laat duwen, kun je em daarna weer rustig terugduwen. Doe dit een aantal keren bij elke zuiger en je bent iig weer enige tijd van het probleem af.
Als de zuiger pakweg 10 mm uit de klauw steekt (niet verder gaan hoor) kun je de stofhoes lichtjes wegschuiven. Schuur dit deel van de zuiger vervolgens op met waterproof 1200 totdat de roestspoortjes weg zijn. Hierna lichtjes invetten met dat blauwe siliconen vet van ATE. (Blauw remmenvet)
RE: remmen
Geplaatst: za jan 22, 2005 23:26
door dibro
Ik heb ook last gehad van aanlopende remmen bij mijn 155 (weet me niet meer te herinneren of dat alleen bij ingedraaid stuur was) en toen zat er vuil in de remleidingen.
Oplossing was...............................................
juist, nieuwe remleidingen en 165 euro achterlaten bij de echte dealer.
RE: remmen
Geplaatst: za jan 22, 2005 23:37
door De Block
Ondanks de reeds uitgevoerde inspectie sluit ik mij aan bij het eventueel inknikken van de leidingen. Til je auto eens met z'n voorwieltjes van de vloer en voer wat tests uit met sturen en remmen. Er zal dan geen zijdelingse druk van bandenwrijving op de ophanging (en dus remmen) staan. Als het probleem dan ook optreed zit het volgens mij weldegelijk in de slangen.
RE: remmen
Geplaatst: zo jan 23, 2005 12:55
door @lfa@lgra
Ik blijf bij mn standpunt dat je remslangen niet van invloed zijn. Als ze tijdens het nemen van een bocht dicht zouden knikken, waren ze ook al gebarst. Bovendien geeft je aan dat daarna, in rechtuitstand, de remmen ook niet weer vrijkomen. Ik heb wel eens meegemaakt dat remslangen inwendig waren opgezwollen. kennelijk door een onjuiste soort remvloeistof. Dan blijven de remmen echter altijd hangen. Dit merkt je trouwens al heel snel bij het ontluchten want dat gaat dan bijna ook niet meer.
Als je een bocht maakt zie je dat er andere krachten in je wiel optreden. Bv bij een bocht naar rechts, wordt je linketvoorwiel aan de onderzijde richting de fusee geduwd. Hierbij zul je dus ook zien dat je wiellagerspeling (altijd aanwezig voor een goede werking van het lager) net even de andere kant op wordt geduwd. Hierdoor veranderd de hoek waaronder je schijf tegen je remblokken duwt oo ietsje. Kennelijk is dat net voldoende om een van je remruigers in een zodanige poitie te duwem dat ie net blijft hangen.
Misschien dat je zuigers zelfs een
beetje kantelt, waardoor ie net blijft hangen.
Bij een ander merk; Frans, trad dit probleem ook wel op als de remblokken aan de dunne kant waren. Hierbij was de enige remedie nieuwe remblokkken monteren.
Ik zou eerst je zuigers er eens even uit halen, schoonmaken en met waterproof 1200 weer "spik en span" maken. daarna nieuwe cups/ stofhoezenerin. Waarschijnlijk is het dan (voorgoed) over.

RE: remmen
Geplaatst: zo jan 23, 2005 13:03
door KAS
@ gevade. Hoe constateer je eigenlijk dat je remmen blijven hangen? Tijdens het rijden of heb je de auto opgekrikt en de wielen rondgedraait? Worden de wielen warm na een rit?
Hoe voel je dat een rechterwiel blijft hangen in een linkerbocht en andersom?
Als je wel een remprobleen hebt kun je beginnen met het remvloeistof te verversen. Dat is goedkoop en zelf te doen.
RE: remmen
Geplaatst: wo feb 02, 2005 15:14
door newspider
Ik was met iinteresse aan het lezen.
Kan iemand me zeggen hoe vaak de remvloeistof vervangen moet worden en hoe je merkt dat het tijd is om de vloeistof te vervangen?
Is dat moeilijk of kan je het in je eentje?
RE: remmen
Geplaatst: wo feb 02, 2005 15:34
door Rens 1.7QV
Dat moet om de twee jaar gebeuren. En als je merkt, dan ben je te laat. Ik heb wel eens begrepen dat door nieuwere olie, je pedaal wat harder aanvoelt.
Rens
Re: RE: remmen
Geplaatst: wo feb 02, 2005 16:08
door John
Ik heb wel eens begrepen dat door nieuwere olie, je pedaal wat harder aanvoelt.
Rens
Dat komt dan waarschijnlijk omdat er lucht ingezeten heeft die er na het verversen uit is.
Een vloeistof is niet samendrukbaar, remolie niet en water ook niet.
RE: remmen
Geplaatst: wo feb 02, 2005 16:29
door newspider
Is zeker al meer dan twee jaar geleden. Ik merk wel niets abnormaal aan mijn pedaal. Ik vroeg me af of het kwaad kan dat de vloeistof nog niet werd ververst. Zal de wagen beter remmen als ik de vloeistof vervang of laat vervangen? Is dat moeilijk.?
RE: remmen
Geplaatst: wo feb 02, 2005 19:47
door Rens 1.7QV
Het is niet zo moeilijk alleen je moet er voor zorgen dat je er alle lucht uit haalt, dus me lijkt het handig dat je het iemand laat doen. Remmen zijn immers vrij belangrijk. Of je laat iemand meekijken die weet hoe het moet als je zelf aan de slag gaat.
Ik denk niet dat die nou echt beter gaat remmen, maar je moet het nou eenmaal vervangen omdat het vocht aantrekt. Dus na een tijd wel wat achteruit gaat.
Rens
RE: remmen
Geplaatst: wo feb 02, 2005 19:49
door KAS
Er zijn speciale meters in de handel die het vochtgehalte kunnen meten. En het kookpunt. Als dat goed is hoef je het niet te verversen. Ik doe het om de 3 jaar. Dan blijft het potje mooi schoon.