Pagina 1 van 3

olie 5w30 en 10w40

Geplaatst: wo mar 19, 2014 17:52
door Barryalfa17
hallo.

ik heb al een tijdje 5w30 ik rij een 156 1.8 ts maar hij loopt niet zuiver en zuipt enorm veel olie nou is mijn vraag of ik hier gewoon 10w40 kan bij gooien?

gr Barry

Re: olie 5w30 en 10w40

Geplaatst: wo mar 19, 2014 18:22
door Rainier155
hallo.

ik heb al een tijdje 5w30 ik rij een 156 1.8 ts maar hij loopt niet zuiver en zuipt enorm veel olie nou is mijn vraag of ik hier gewoon 10w40 kan bij gooien?

gr Barry

Oliezuipen zal wel niet alleen aan de verkeerde olie liggen die erin zit. Waarschijnlijk zijn de zuigerveren van je motor ook verstopt en doen ze hun werk niet meer goed.

Je kunt proberen de motor goed (en mogelijk meerdere keren) te flushen en daarna zou ik er 10w60 olie ingooien ipv 10w40.
Dan heb je kans dat het verbruik omlaag gaat. En zo niet, dan zal je motor open moeten voor inwendige reiniging en/of nieuwe zuigerveren en/of zuigermodificatie.

RE: olie 5w30 en 10w40

Geplaatst: wo mar 19, 2014 19:34
door Barryalfa17
heel goed watje zegt.. ik heb een maand gelede me blok laten flushen bij de alfa dealer heb een storing gehad op me 3e cilinder maar heb alles vervangen watje kan verzinnen maar hokt nog steeds een beetje met stationair draaien. en als ik steeds olie erbij gooi loop die steeds rotter maar zal het eens na vragen over die zuigerveren dat is nieuw wat ik hoor bedankt voor de tip !!! en 10w60 maar het is duure olie en niet elke garage heeft het (invb met onderhouds beurt bv) maar je heb gelijk het is wel beter voor je alfa

Re: RE: olie 5w30 en 10w40

Geplaatst: wo mar 19, 2014 20:40
door Dottore M
als ik steeds olie erbij gooi loop die steeds rotter
Maar hoeveel olie zit er uiteindelijk in dan?
10w60 . . . is wel beter voor je alfa
Niet perse – 10W60 kan wel eens veel te dik zijn voor een moderne motor.

Maar op de vraag in de titel terug te komen, ja, je kan verschillende diktes mengen.

RE: olie 5w30 en 10w40

Geplaatst: wo mar 19, 2014 22:13
door Stef33
En hoeveel olie gebruikt hij dan nu?

Volgens het boekje moet er ook gewoon 10W40 in. 5W30 wordt alleen aanbevolen bij temperaturen onder de -20C.

RE: olie 5w30 en 10w40

Geplaatst: wo mar 19, 2014 22:25
door high fidelitaly
5w30 ook niet zo goed voor nokkenasverstellers.
zowel koud als warm te dun, vloeit snel weg....met snel versleten nokkenasverstellers als gevolg

Re: RE: olie 5w30 en 10w40

Geplaatst: wo mar 19, 2014 22:41
door Rainier155
En hoeveel olie gebruikt hij dan nu?

Volgens het boekje moet er ook gewoon 10W40 in. 5W30 wordt alleen aanbevolen bij temperaturen onder de -20C.
Blijft een eeuwige discussie, maar ik rijd altijd met 10w60 in een 16v TS. Geeft minder olieverbruik en betere smering bij warme motor en op hogere toeren. :)
10W40 in een TS is leuk als je met je rijstijl nooit boven de 4000 rpm komt... bejaardentempo dus. :lol:

Re: RE: olie 5w30 en 10w40

Geplaatst: do mar 20, 2014 01:00
door Stef33
En hoeveel olie gebruikt hij dan nu?

Volgens het boekje moet er ook gewoon 10W40 in. 5W30 wordt alleen aanbevolen bij temperaturen onder de -20C.
Blijft een eeuwige discussie, maar ik rijd altijd met 10w60 in een 16v TS. Geeft minder olieverbruik en betere smering bij warme motor en op hogere toeren. :)
10W40 in een TS is leuk als je met je rijstijl nooit boven de 4000 rpm komt... bejaardentempo dus. :lol:
Dat blijft inderdaad een discusie. Minder verbruik is men het wel over eens, betere smering niet. De dikkere olie stroomt ook weer moeilijker en kan dus juist slechter smeren. Zie bijvoorbeeld deze http://www.opieoils.co.uk/pdfs/tech-art ... 60-oil.pdf Alleen op het circuit of andere extreme omstandigheden zou 10w60 in het voordeel zijn. Bij gewoon lekker cruisen op 5000 rpm is het niet nodig :wink:

Ik was ook van plan 10w60 te gaan gebruiken vanwege het hoge verbruik van mijn TS (ca. 1 op 1000), maar heb op basis van dit soort artikelen besloten toch nog even bij de 10W40 te blijven. Vermoedelijke oorzaak is vuile/vaste zuigerveren, dat los je met dikke olie niet op. Een flush poging leek iets verbetering te geven en nu ben ik net overgegaan op valvoline maxlife (10W40). Ben benieuwd of het effect heeft, anders zal hij toch echt eens los moeten.

Dus houd in ieder geval het boekje aan en gooi er alleen 5w30 in onder de -20C en anders 10W40 of 10w60 als je voor extreem gaat.
Dat laatste staat overigens ook in het instructieboekje:
"(*) Bij uitgesproken sportief gebruik van de auto wordt de geheel synthetische motorolie SELENIA RACING 10W60 aanbevolen."

RE: olie 5w30 en 10w40

Geplaatst: do mar 20, 2014 12:18
door Rainier155
Ben niet onder de indruk van dat linkje.
10W60 is koud net zo dik als 10w40. Pas op hogere temperaturen wordt juist de 10w40 dunner dan de 10w60. In geval van een 16v TS wil je dat dus juist NIET aangezien die motoren zwak zijn op de drijfstanglagers.
Ik heb zelf ooit mijn blok kapot gereden op een drijfstanglager met nieuwe 10w40 olie erin. Vervolgens een andere (niet gereviseerde) motor erin gezet met nieuwe drijfstanglagers en 10w60 olie. En het blokje loopt ondanks mijn nog steeds sportieve rijstijl als een trein.
Geen bijgeluiden, goede oliedruk, genoeg vermogen. Kortom geen enkel probleem. Verder doe ik standaard elke oliebeurt om de 10.000 km en dan ook gelijk de oude olie eruit flushen met Forté.

Re: RE: olie 5w30 en 10w40

Geplaatst: do mar 20, 2014 13:24
door Dottore M
10W60 is koud net zo dik als 10w40
Nee, is toch echt iets dikker, vergelijk bijvoorbeeld de viscositeit van Kroon Emperol 10W40 met de 10W60.

10W40
Typical standard analyses
Density at 15 °C, kg/l 0,870
Viscosity -25 °C, mPa.s 6700
Viscosity 40 °C, mm²/s 93,10
Viscosity 100 °C, mm²/s 14,00
Viscosity Index 154
Flash Point COC, °C 234
Pour Point, °C -39
Total Base Number, mgKOH/g 8,3
Sulphate Ash, % 1,08

10W60
Typical standard analyses
Density at 15 °C, kg/l 0,856
Viscosity -25 °C, mPa.s 6190
Viscosity 40 °C, mm²/s 163,30
Viscosity 100 °C, mm²/s 23,30
Viscosity Index 173
Flash Point COC, °C 224
Pour Point, °C -40
Total Base Number, mgKOH/g 9,7
Sulphate Ash, % 1,22

Re: RE: olie 5w30 en 10w40

Geplaatst: do mar 20, 2014 13:39
door frankalfa
10W60 is koud net zo dik als 10w40
Nee, is toch echt iets dikker, vergelijk bijvoorbeeld de viscositeit van Kroon Emperol 10W40 met de 10W60.

10W40
Typical standard analyses
Density at 15 °C, kg/l 0,870
Viscosity -25 °C, mPa.s 6700
Viscosity 40 °C, mm²/s 93,10
Viscosity 100 °C, mm²/s 14,00
Viscosity Index 154
Flash Point COC, °C 234
Pour Point, °C -39
Total Base Number, mgKOH/g 8,3
Sulphate Ash, % 1,08

10W60
Typical standard analyses
Density at 15 °C, kg/l 0,856
Viscosity -25 °C, mPa.s 6190
Viscosity 40 °C, mm²/s 163,30
Viscosity 100 °C, mm²/s 23,30
Viscosity Index 173
Flash Point COC, °C 224
Pour Point, °C -40
Total Base Number, mgKOH/g 9,7
Sulphate Ash, % 1,22
Huh? :? Mij is vroeger op school altijd wijsgemaakt dat die cijfers onderling overeen kwamen? Maw '10' staat bij 10W40 voor eenzelfde waarde als de '10' bij 10W60..Blijkbaar niet. Kan er iemand toelichten hoe ik die cijfers moet interpreteren?

Grtz,fRank

RE: olie 5w30 en 10w40

Geplaatst: do mar 20, 2014 13:59
door Dottore M
Tja, dat is toch niet helemaal waar Frank. Wat bedoel je met 'hoe je de cijfers moet interpreteren'? Hogere viscositeit is dikker. De eenheid lijkt te suggereren dat het gemeten is door wat olie uit te laten vloeien (oppervlak / tijd), maar ben te lui om het op te zoeken.

Nog een voorbeeld, ander merk, ander viscositeitsbereik (de 5W30 verkopen ze bij MPM klaarblijkelijk alleen 'merkspecifiek'):

MPM 5W-40 Premium Synthetic
Kinematische viscositeit bij 40°C 86,0 mm²/s
Kinematische viscositeit bij 100°C 14,4 mm²/s

MPM 5W-30 Premium Synthetic BMW / MB
Kinematische viscositeit bij 40°C 66.6 mm²/s
Kinematische viscositeit bij 100°C 12.3 mm²/s

5W-30 Premium Synthetic C2 Citroën / Peugeot
Kinematische viscositeit bij 40°C 57.0 mm²/s
Kinematische viscositeit bij 100°C 10.1 mm²/s

Re: RE: olie 5w30 en 10w40

Geplaatst: do mar 20, 2014 21:26
door frankalfa
Tja, dat is toch niet helemaal waar Frank. Wat bedoel je met 'hoe je de cijfers moet interpreteren'? Hogere viscositeit is dikker....
Exact wat ik bedoel M.:
Die '10' staat bij oliesoort A (bij een 10w30 bv) voor een bepaalde viscositeit.
Diezelfde '10' blijkt bij een type B (10w40 van t zelfde merk nota bene) een andere viscositeit te hebben, das toch vreemd dan? Of ben ik te lomp om het te begrijpen, kan ook natuurlijk... :wink:

Grtz,fRank

Re: RE: olie 5w30 en 10w40

Geplaatst: do mar 20, 2014 21:35
door Dottore M
[Die '10' staat bij oliesoort A (bij een 10w30 bv) voor een bepaalde viscositeit.
Diezelfde '10' blijkt bij een type B (10w40 van t zelfde merk nota bene) een andere viscositeit te hebben, das toch vreemd dan?
Mij is het ook verkeerd uitgelegd, en ik zat redelijk dicht op het vuur. 10W40s van verschillende merken zitten dan wél weer heel dicht bij elkaar:

Agip SINT2000 10W40
40°C – 94
100°C – 14

Kroon Emperol 10W40
40°C – 93
100°C – 14

Motul 300V Chrono 10W40
40°C – 91
100°C – 14

Ik ben het aan het uitzoeken voor de SZ (zodat ik de discussie zoals eerder hier gevoerd met Harry kan vermijden ;)). 10W60 is koud eigenlijk best wel dik. Ik vermoed dat je met 10W60 een te dikke olie gebruikt als je geen gebruik maakt van wat de olie warm kan.

Dit topic is redelijk ontspoort, niet?

RE: olie 5w30 en 10w40

Geplaatst: vr mar 21, 2014 12:24
door Barryalfa17
ik baal er ook van dat er 5w30 in zit, maar ik ben gewoon naar een garage geweest kennis van me vader en die vertelde mij dat 5w30 is beter voor de motor, maar er mag helemaal geen 5w30 in een alfa dus, maar zo een flush kan ik dat zelf ook doen of moet dat perse bij een garage want heb zelf ook wel de kennis alleen nooit een zelf een flush gedaan?? dus kan iemand zeggen hoe dat moet en wat ik nodig heb?