hallo.
ik heb al een tijdje 5w30 ik rij een 156 1.8 ts maar hij loopt niet zuiver en zuipt enorm veel olie nou is mijn vraag of ik hier gewoon 10w40 kan bij gooien?
gr Barry
hallo.
ik heb al een tijdje 5w30 ik rij een 156 1.8 ts maar hij loopt niet zuiver en zuipt enorm veel olie nou is mijn vraag of ik hier gewoon 10w40 kan bij gooien?
gr Barry
Maar hoeveel olie zit er uiteindelijk in dan?als ik steeds olie erbij gooi loop die steeds rotter
Niet perse – 10W60 kan wel eens veel te dik zijn voor een moderne motor.10w60 . . . is wel beter voor je alfa
Blijft een eeuwige discussie, maar ik rijd altijd met 10w60 in een 16v TS. Geeft minder olieverbruik en betere smering bij warme motor en op hogere toeren.En hoeveel olie gebruikt hij dan nu?
Volgens het boekje moet er ook gewoon 10W40 in. 5W30 wordt alleen aanbevolen bij temperaturen onder de -20C.
Dat blijft inderdaad een discusie. Minder verbruik is men het wel over eens, betere smering niet. De dikkere olie stroomt ook weer moeilijker en kan dus juist slechter smeren. Zie bijvoorbeeld deze http://www.opieoils.co.uk/pdfs/tech-art ... 60-oil.pdf Alleen op het circuit of andere extreme omstandigheden zou 10w60 in het voordeel zijn. Bij gewoon lekker cruisen op 5000 rpm is het niet nodigBlijft een eeuwige discussie, maar ik rijd altijd met 10w60 in een 16v TS. Geeft minder olieverbruik en betere smering bij warme motor en op hogere toeren.En hoeveel olie gebruikt hij dan nu?
Volgens het boekje moet er ook gewoon 10W40 in. 5W30 wordt alleen aanbevolen bij temperaturen onder de -20C.
10W40 in een TS is leuk als je met je rijstijl nooit boven de 4000 rpm komt... bejaardentempo dus.
Nee, is toch echt iets dikker, vergelijk bijvoorbeeld de viscositeit van Kroon Emperol 10W40 met de 10W60.10W60 is koud net zo dik als 10w40
Huh?Nee, is toch echt iets dikker, vergelijk bijvoorbeeld de viscositeit van Kroon Emperol 10W40 met de 10W60.10W60 is koud net zo dik als 10w40
10W40
Typical standard analyses
Density at 15 °C, kg/l 0,870
Viscosity -25 °C, mPa.s 6700
Viscosity 40 °C, mm²/s 93,10
Viscosity 100 °C, mm²/s 14,00
Viscosity Index 154
Flash Point COC, °C 234
Pour Point, °C -39
Total Base Number, mgKOH/g 8,3
Sulphate Ash, % 1,08
10W60
Typical standard analyses
Density at 15 °C, kg/l 0,856
Viscosity -25 °C, mPa.s 6190
Viscosity 40 °C, mm²/s 163,30
Viscosity 100 °C, mm²/s 23,30
Viscosity Index 173
Flash Point COC, °C 224
Pour Point, °C -40
Total Base Number, mgKOH/g 9,7
Sulphate Ash, % 1,22
Exact wat ik bedoel M.:Tja, dat is toch niet helemaal waar Frank. Wat bedoel je met 'hoe je de cijfers moet interpreteren'? Hogere viscositeit is dikker....
Mij is het ook verkeerd uitgelegd, en ik zat redelijk dicht op het vuur. 10W40s van verschillende merken zitten dan wél weer heel dicht bij elkaar:[Die '10' staat bij oliesoort A (bij een 10w30 bv) voor een bepaalde viscositeit.
Diezelfde '10' blijkt bij een type B (10w40 van t zelfde merk nota bene) een andere viscositeit te hebben, das toch vreemd dan?