Pagina 1 van 2
75 v6 elektrische connecties hoogtesensor
Geplaatst: ma mar 10, 2014 19:27
door Caph10
Een paar kleine vraagjes:
1)Deze draden hingen los achter de motor, een grijs-gele en een zwarte. Weet iemand of en zo ja, waar ze moeten worden aangesloten?
2)Dit is als ik het goed heb de "altitude compensating device". Is het normaal dat dit niet is aangesloten?
3)Een niet zo belangrijke vraag: Dit is de "thermo time switch". Volgens Greg Gordon (en hij beweert ook van Alfa) moet deze gewoon worden losgekoppeld, omdat dit destijds een maatregel was om de emissiewaarden bij een koude motor te verminderen. Is hier iets van waar? Ik vind er vreemd genoeg nergens informatie over.
(edit: fout gekeken op zijn website, dit is een 4de sensor)
4) Aan de passagierskant op het schutbord, naast het benzinepomp relais: Is dit de connectie van de starter? Witte klem naar starter, zwarte klem naar contact?

RE: 75 v6 elektrische connecties in motorruimte
Geplaatst: ma mar 10, 2014 20:15
door gtv-racer
Altitude sensor hoort aangesloten te zijn.
Die thermo switch stuurt volgens mij de koude start injector aan en is dus best handig.
Edit.: greg heeft t ergens anders over. Is ook een sensor met 1 ader in de kabel. Denk dat dat ook niet zo op de 75 geleverd is maar op de gtv6.
Re: RE: 75 v6 elektrische connecties in motorruimte
Geplaatst: ma mar 10, 2014 22:17
door Performa
Die thermo switch stuurt volgens mij de koude start injector aan en is dus best handig.
Greg bedoelt inderdaad een andere temperatuurmeter.
" I should point out that not all Alfa V6s have the coolant temp to ignition sensor. No GTV6 prior to 1984 has it. All 84'-86' GTV6s do have it and if you own a Milano you just have to look and see if it's there. Officially they stopped putting them on Milanos in 1987 however I have heard of some 1988s having it. To add even more confusion the factory admits "inadvertently " installing them on some Milanos in 1989!"
Thermo tijd switch heb je inderdaad nodig voor koudstart injector.
RE: 75 v6 elektrische connecties in motorruimte
Geplaatst: di mar 11, 2014 10:55
door Caph10
Oke, bedankt. Ik heb inderdaad niet goed gekeken op de foto op zijn website.
RE: 75 v6 elektrische connecties hoogtesensor
Geplaatst: wo mar 12, 2014 20:45
door Caph10
Ik heb vandaag nog eens goed gekeken, en ik zie nergens een aansluiting of een losgeknipte kabel zitten. Alles lijkt vrij origineel.
Ik zal dit weekend eens In de reparaturantleitung kijken naar waar de sensor normaal zou moeten lopen en welke kleur de kabels zouden moeten hebben.
Sensor stijgt in weerstand bij stijgende hoogte, dus momenteel denkt de ECU dat hij hoog in de bergen aan het rijden is, vreemd dat hij dan toch redelijk goed draait.
RE: 75 v6 elektrische connecties hoogtesensor
Geplaatst: wo mar 12, 2014 21:53
door gtv-racer
Misschien als hij een grenswaarde overschrijd hij in een soort van noodwaarde aanhoud. Lijkt me we fijn .
RE: 75 v6 elektrische connecties hoogtesensor
Geplaatst: do mar 13, 2014 19:48
door Jan M
Zal een Jetronic zijn, een Motronic heeft geen hoogtesensor.
Voor de werking van de hoogte sensor kijk hier:
http://alfa.alfaclub.nl/~alfa75/manuals ... temmil.pdf BLZ 04-24
Voor het schema hier:
http://alfa.alfaclub.nl/~alfa75/manuals ... carmil.pdf BLZ 00-79 e.v.
RE: 75 v6 elektrische connecties hoogtesensor
Geplaatst: za mar 15, 2014 20:18
door Caph10
Bedankt voor de link, ze spreken er inderdaad over, maar het schema van de online versie is van vrij slechte kwaliteit.
In de Bucheli spreekt men nergens van een hoogtecompensatie.
Ik heb ook eens gekeken naar een andere kabelboom, en ook daar is nergens een stekker te vinden.
De brandstofpomprelaisset
De gasklepsensor, aardingen, AAV opwarming en de koudstartinjector.
Hij draait goed en als dit van origine zo is ga ik me er niet veel zorgen over maken, op z'n minst wel eigenaardig.
Btw: De geel-grijze draad achter de motor loopt naar de relaisvoorzieningen aan de koplamp rechtsvoor.
RE: 75 v6 elektrische connecties hoogtesensor
Geplaatst: zo mar 16, 2014 11:08
door Jan M
Hoi Philipp,
Onze zoon heeft een 75-V6 jetronic. Keer onder de motorkap kijken met een fotootje?
Groet, Jan
RE: 75 v6 elektrische connecties hoogtesensor
Geplaatst: zo mar 16, 2014 16:41
door Caph10
Hallo Jan,
Zeer graag, als dat mogelijk is. Wat is het bouwjaar van jullie 75?
Alvast Bedankt,
Philipp
RE: 75 v6 elektrische connecties hoogtesensor
Geplaatst: zo mar 16, 2014 17:21
door Jan M
Hoi Philipp,
Doe ik graag maar de zoon woont niet meer thuis, het kan dus een weekje duren.
Bouwjaar is 08-'90. Is ook een Jetronic.
Groet, Jan
RE: 75 v6 elektrische connecties hoogtesensor
Geplaatst: zo mar 23, 2014 20:33
door yuri 75 V6
Bij mijn America (non-kat, 1988) zit de hoogte-compensatiesensor ook niet aangesloten maar wel gemonteerd. Ik heb zo'n donker-duister vermoeden dat hij eventueel alleen op de kat-versies aangesloten zal zitten, maar in de diverse schema's vind ik daar geen keihard bewijs voor.
RE: 75 v6 elektrische connecties hoogtesensor
Geplaatst: zo mar 23, 2014 23:19
door Alessandro
Ik heb van het hele apparaat nog nooit gehoord

maar kan eens kijken en een fotootje maken bij nijn 75 L-jettronic mét kat...... waar moet ik ergens kijken dan; rechtsvoor op het schutbord?
RE: 75 v6 elektrische connecties hoogtesensor
Geplaatst: ma mar 24, 2014 13:16
door Caph10
Bedankt voor het kijken Yuri, dat van de kat-versies lijkt inderdaad een logische verklaring. Ook Bucheli vermeldt nergens iets over deze sensor in de schema's.
Maar wat ik dan niet helemaal snap is dat je toch nog een ander gegeven nodig hebt om de massa lucht te berekenen? Motronic gebruikt daar toch een inlaattemperatuur voor, of heeft dat er niets mee te maken? En een kat versie heeft automatisch een lambda-sonde, of niet?
Ik ben benieuwd naar de kat-versie van Alessandro. Inderdaad aan het schutbord van de passagierkant, naast de relais van de benzinepomp, zie eventueel de foto's voor meer duidelijkheid.
RE: 75 v6 elektrische connecties hoogtesensor
Geplaatst: ma mar 24, 2014 15:12
door yuri 75 V6
Als ik het me goed herinner zit er ook in de L-Jetronic luchthoeveelheidsmeter een temperatuurzendertje (als je door de ingang/uitgang heen kijkt, is dat een bolletje in het 'dak' van de doorgang). Alle kat-versies hebben voor zo ver ik weet ook een lambdasensor, anders zou de kat wel eens een erg kort leven beschoren kunnen zijn.
Motronic (met een stuureenheid met 'echte' ECU en bijbehorende kenvelden) is natuurlijk ook wel even andere koek dan een L-Jetronic, waarvan de stuureenheid niet veel meer is dan een bak met weerstanden. Als je alleen al ziet wat een beunconstructie daar in zit voor de koudstartverrijking
