Gebruikersavatar
Tom VDW
Guru
Guru
Berichten: 1806
Lid geworden op: za jan 19, 2008 12:30
Contacteer: Website

RE: Alfa Spider Type 3 - toerental zakt niet weg

ma apr 21, 2014 09:05

Ja is inderdaad wel waar! Nu jammer genoeg een weekje wachten gezien de Spider niet dicht bij de deur staat.
Ik laat enige veranderingen weten..

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Alfa Spider Type 3 - toerental zakt niet weg

wo apr 23, 2014 11:16

Puur afgaand op de beschreven symptomen loopt ie inderdaad te arm in het stationair- / progressiebereik.

Normaal gesproken is dit op te lossen door de CO-schroeven verder uit te draaien maar zoals Matteo al schreef, die hebben zichzelf niet ingedraaid tijdens de winter dus ligt er een andere oorzaak aan ten grondslag...

Ergo: wat Rob75 schrijft: reinigen...

Ergo2: als je niet precies weet wat je moet doen of geen begeleiding hebt... --> uitbesteden!
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

RE: Alfa Spider Type 3 - toerental zakt niet weg

do apr 24, 2014 17:06

Of je gaat lekker prutsen en leert er wat van.

Als je de carburateurs van de auto neemt inclusief luchtfilterbakje, kan je ze synchroon zetten door met een schuifmaat de gasklepstand te meten.
Let er dan ook gelijk even op, dan de acceleratiesproeiers tegelijk gaan spuiten bij gas geven.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Alfa Spider Type 3 - toerental zakt niet weg

do apr 24, 2014 17:26

Het te arm lopen is geen kwestie van synchroon stellen (of niet synchroon staan) van de gaskleppen... een groot en wijdverbreid misverstand... en de CO-schroeven kun je weer niks aan zien op de werkbank... en staan weer los van het synchroon staan van de gaskleppen...

Daar bovenop kan het best zijn dat jouw specifieke motor met z'n nooit absoluut gelijke compressie, verschillende niveaus van slijtage en vervuiling en ongetwijfeld niet helemaal gelijke klepspeling (en slijtage aan nokkenas, klepbekers etc.) juist niet-synchroon-staande gaskleppen vereist om lekker te lopen... en dat is met geen schuifmaat te meten...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

RE: Alfa Spider Type 3 - toerental zakt niet weg

do apr 24, 2014 22:32

Het is dan ook een basisafstelling.

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa Spider Type 3 - toerental zakt niet weg

do apr 24, 2014 22:38

Het is dan ook een basisafstelling.
Een basisafstelling is in veul geval'n geen afgestelde basis.

Ergo, als je ergens aan gaat klooien zonder dat je weet wat de oorzaak is en je dus weet waar je naar zoekt, zul je deze oorzaak waarschijnlijk ook daarna niet snel meer vinden omdat je uitgangspunt niet meer is zoals die was en er dus méér niet meer accordeert.
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa Spider Type 3 - toerental zakt niet weg

vr apr 25, 2014 08:08

Het is dan ook een basisafstelling.
Een basisafstelling is in veul geval'n geen afgestelde basis.

Ergo, als je ergens aan gaat klooien zonder dat je weet wat de oorzaak is en je dus weet waar je naar zoekt, zul je deze oorzaak waarschijnlijk ook daarna niet snel meer vinden omdat je uitgangspunt niet meer is zoals die was en er dus méér niet meer accordeert.
En daar nog bovenop was er voor de winter al een goed werkende basisafstelling... Gaskleppen gaan gedurende een periode van rust niet zichzelf verstellen...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

RE: Alfa Spider Type 3 - toerental zakt niet weg

vr apr 25, 2014 09:19

Je hebt mij niet horen zeggen, dat dit de oplossing voor zijn probleem was.
Hij vroeg of er een manier was om simpel synchroon te stellen.
Ja die is er.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Alfa Spider Type 3 - toerental zakt niet weg

vr apr 25, 2014 09:34

Ik denk dat dit op deze manier alleen maar tot meer verwarring leidt bij iemand die vraagt naar een oplossing voor zijn probleem (en eigenlijk geen idee heeft wat het probleem precies is, wat de oorzaak is en waar ie de oplossing zelf moet zoeken...)...

Maar goed... iedereen lekker doen waar hij / zij zin in heeft... maar ik blijf bij mijn advies (en eerlijk gezegd denk ik dat de vraagsteller er goed aan zou doen om het klusje uit te besteden).
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

RE: Alfa Spider Type 3 - toerental zakt niet weg

zo apr 27, 2014 00:42

Voor de winter liep ie goed..... na stilstand niet meer

Mijn tip: blijf van de instellingen af.... de muizen in de garage raken de stelschroeven niet aan :wink:

Tip:
Voor je begint te schroeven kijk dan eerst even je vacuumslang na... Die zou van ouderdom zomaar een scheurtje krijgen waarbij ie lucht aanzuigt. Ook dan loopt ie zeer langzaam terug naar stationiare.... Als dat goed is...
Dan vleugelmoertje op carbs losdraaien en zie hier de sproeiers. Haal ze allen eruit.... en even doorspuiten met luchtdruk. en terugschroeven (vast is vast in deze!!). Kijk of hiermee het euvel is verholpen.

Maar blijf in dit geval aub van de stelschroeven af (tenzij je goede redenen hebt).... dat kost later alleen maar geld om het weer netjes af te laten stellen!

My 2 cents...

Succes ermee!
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Gebruikersavatar
Tom VDW
Guru
Guru
Berichten: 1806
Lid geworden op: za jan 19, 2008 12:30
Contacteer: Website

RE: Alfa Spider Type 3 - toerental zakt niet weg

zo apr 27, 2014 12:53

](*,) ](*,) na al de reacties waarvoor mijn dank, gisteren met handleiding toch de Spider weer eens buiten gezet!
Ik herinnerde me nu dat ik in januari ook een kort stukje heb gereden met de Spider, maar vond hem toen wat stationair niet mooi draaien. Heb dat toen wat bijgesteld (dacht ik).
Na her en der wat gelezen te hebben constateerde ik gisteren dat ik niet de stationairschroef had bijgedraaid, maar de synchronisatieschroef van de gaskleppen! Stom!
Gisteren met de handleiding de synchronisatieschroef terug basisgesteld en probleem is weg.. Zakt weer netjes terug bij indrukken koppeling.
Inderdaad niet verstandig om zomaar wat schroefjes te draaien, maar heb nu weer wat bijgeleerd.
Ben ook van plan me wat verder te verdiepen in het afstellen van carbs en wat materiaal hiervoor bijkopen.

Trouwens ook maar een carbsreiniger bij de benzine gedaan, kan nooit geen kwaad gezien de vele stilstand.
Volgende zaak aan te pakken zijn de banden.. Zitten er al 10 jaar op en de achterste vertonen redelijk wat droogtescheurtjes.
Zal het comfort ook ten goede doen..

AR823
Full Member
Full Member
Berichten: 302
Lid geworden op: za aug 11, 2012 11:38
Locatie: Oostflakkee

RE: Alfa Spider Type 3 - toerental zakt niet weg

ma apr 28, 2014 00:05

Precies wat ik al steeds dacht, maar je zei dat je nergens had aangezeten.....
Je kunt met een stukje plastic slang in je oor in ieder gat luisteren naar het aanzuiggeluid.
Met de schroef bijdraaien tot ze allen dezelfde toonhoogte hebben, dan ben je al een heel eind.
Ik vind trouwens bij alles afstellen op het gehoor, dat hij beter loopt dan met meters afstellen.

Gebruikersavatar
Tom VDW
Guru
Guru
Berichten: 1806
Lid geworden op: za jan 19, 2008 12:30
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa Spider Type 3 - toerental zakt niet weg

ma apr 28, 2014 07:29

Precies wat ik al steeds dacht, maar je zei dat je nergens had aangezeten.....
Je kunt met een stukje plastic slang in je oor in ieder gat luisteren naar het aanzuiggeluid.
Met de schroef bijdraaien tot ze allen dezelfde toonhoogte hebben, dan ben je al een heel eind.
Ik vind trouwens bij alles afstellen op het gehoor, dat hij beter loopt dan met meters afstellen.
Nee klopt. Voor ik hem wegzette na de zomer niet. Was men vriendin die me eraan herinnerde dat ik tijdens de winter aan gesleuteld had (ik kom er namelijk niet zo veel waar hij staat)..
Misschien als leek beter om de eerste malen af te stellen met metertjes dan via gehoor?

radaso
Newbie
Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: zo jun 22, 2014 14:45
Locatie: Wellen

Re: RE: Alfa Spider Type 3 - toerental zakt niet weg

vr jun 27, 2014 11:01

Ik weet niet wat je precies bedoeld met "dat het toerental bij het indrukken van de koppeling nauwelijks terugvalt".

Dat het pedaal diep ingetrapt moet worden herken ik wel. Twee weken geleden met m'n Spider hetzelfde issue. Drie straten verder geen koppeling meer. :-) Ik wist dat zowel de bovenste als de onderste koppelingcilinder een beetje "zweette" maar dacht dat het nog even kon. Inmiddels de tweede keer dat ik moet constateren dat de seals in de cilinders blijkbaar nogal "digitaal" slijten. Het ene moment lijken ze nog prima, het volgende moment loopt alle vloeistof erlangs. In eerste instantie zie je niet veel vloeistof op de grond liggen aangezien de machete de vloeistof opvangt. Ik vermoed dus dat een (of beide) van de koppelingcilinders vervangen of gereviseerd moeten worden. Is een leuk klusje als de hulpkoppelingscilinder al 35 jaar straatvuil aan het verzamelen is geweest kan ik je vertellen. :D

Enige andere oorzaak die ik kan bedenken is een versleten koppelingsplaat. Maar als je 'm rijdend hebt weggezet, slijt deze natuurlijk niet. Ontluchten lijkt me weinig zinvol. Als het systeem goed is kan er geen lucht bijkomen, als het niet goed werkt heb je bovenstaande problemen. Succes met de verdere diagnose. ;-)
Dank u wel voor het advies van de koppeling.
Dat is weer een probleem opgelost :).
Ik kon nog ontkoppelen maar moest daarvoor al mijn gewicht op de pedaal zetten :D

Terug naar “Algemene Technische vragen”