Pagina 1 van 2
olietemperatuur of oliedrukmeter wat heeft de meeste zin
Geplaatst: di feb 25, 2014 21:19
door wingrider
Ik heb nu een plaats vrij om een olietemeratuurmeterje te plaatsen,
Ik vroeg mij af of een oliedrukmetertje misschien meer informatie verschaft over het
wel en wee van het smeersysteem..
Jos
RE: olietemperatuur of oliedrukmeter wat heeft de meeste zin
Geplaatst: di feb 25, 2014 22:34
door wingrider
Ben nog vergeten.. het gaat over mijn 33 SW
RE: olietemperatuur of oliedrukmeter wat heeft de meeste zin
Geplaatst: do feb 27, 2014 16:33
door Rob75
Leuke vraag met een heel groot welles/nietes gehalte...
Alfalogisch: drukmeter, zit ook in de Alfetta/75 etc. En meestal geen temperatuurmeter. Je kunt aan de drukmeter namelijk ook zien of de olie (en dus motor) op temperatuur is door de kleine drukverlaging die dat meebrengt. Oververhitting van de olie is lastiger.
Verder zegt de druk ook nog iets over de gezondheid van de motor.
Groet,
Rob
RE: olietemperatuur of oliedrukmeter wat heeft de meeste zin
Geplaatst: do feb 27, 2014 16:43
door Geert-Jan
Ik heb ze er beide in (erg simpel in te bouwen, en als je goed zoekt zijn er ook zo'n 100 topics over te vinden op dit forum). Het is best wel fijn om te weten wanneer je blokje lekker warm is (en niet alleen je kvs). De drukmeting vind ik wat onnauwkeurig, maar dat kan ook aan mn meter liggen
Foto's staan wel in mn projectpagina geloof ik.(gaat ook om een 33)
RE: olietemperatuur of oliedrukmeter wat heeft de meeste zin
Geplaatst: do feb 27, 2014 18:26
door JS JTD
Ik zou voor temperatuur gaan...
Dan weet je wanneer je veilig het gaspedaal naar beneden kan drukken.
RE: olietemperatuur of oliedrukmeter wat heeft de meeste zin
Geplaatst: do feb 27, 2014 19:07
door alfaqv75
Absoluut druk meter, temperatuur zegt niet of de olie dun is.
Daarnaast als druk weg valt zie je dat meteen, een temperatuurmeter geeft dan niks...
Re: RE: olietemperatuur of oliedrukmeter wat heeft de meeste
Geplaatst: do feb 27, 2014 20:08
door jorritkooistra
Absoluut druk meter, temperatuur zegt niet of de olie dun is.
Daarnaast als druk weg valt zie je dat meteen, een temperatuurmeter geeft dan niks...
als de druk wegvalt gaat er een olielampje branden :p
RE: olietemperatuur of oliedrukmeter wat heeft de meeste zin
Geplaatst: do feb 27, 2014 20:35
door Italman
Van een drukmeter krijg je (misschien onnodige) stress.
Van een temperatuurmeter wordt je gelukkig (vooral het moment dat je 'mag'
Met een standaard blok en een correct werkend oliedruklampje zou ik me om de druk weinig zorgen maken.
Veel kun je aan de druk zo direct niet doen, met de temperatuurmeter verzorg je IEDERE rit je motor.
Re: RE: olietemperatuur of oliedrukmeter wat heeft de meeste
Geplaatst: do feb 27, 2014 20:43
door alfaqv75
Absoluut druk meter, temperatuur zegt niet of de olie dun is.
Daarnaast als druk weg valt zie je dat meteen, een temperatuurmeter geeft dan niks...
als de druk wegvalt gaat er een olielampje branden :p
Dat dan wel, maar je focust op die geile extra metertjes en dan zie je op je temp. meter geen verschil

RE: olietemperatuur of oliedrukmeter wat heeft de meeste zin
Geplaatst: do feb 27, 2014 20:44
door Dottore M
Druk. Kan je temp van afleiden en als diagnostisch gereedschap voor zeldzame maar kostbare mankementen gebruiken.
RE: olietemperatuur of oliedrukmeter wat heeft de meeste zin
Geplaatst: vr feb 28, 2014 20:53
door wingrider
Afhankelijk van het type motor geeft bij opwarming van de olie een drukverhoging, een drukverhoging
of blijft de druk nagenoeg gelijk. Wanneer de druk veranderd kun je dus bepalen wanneer ook de olietemperatuur
op een aanvaardbaar niveau zit. Met andere woorden je vangt 2 vliegen in een klap door een drukmeter te plaatsen.
Maar ik vraag me af of dit bij de 33 1.7 het geval is.
Jos
RE: olietemperatuur of oliedrukmeter wat heeft de meeste zin
Geplaatst: vr feb 28, 2014 22:31
door alfaqv75
Druk hoger bij hogere temp. olie???
Bij een 33 16v, koud 7 bar. Warm 1,3 a 1,5 bar stationair. Bij warm en 7300tpm ook 7bar...
Tja, en dat geeft een temp. Meter niet

RE: olietemperatuur of oliedrukmeter wat heeft de meeste zin
Geplaatst: vr feb 28, 2014 22:42
door jorritkooistra
Ik heb bij mijn 33 compressore er voor gekozen een temp meter te plaatsen.
Omdat ik wil weteb of door de hogere belasting de olie niet te warm word.
Met een drukmeter kan ik dit niet zien.
Het is mar net wat je belangrijker vind. Ja als je olie druk wegvalt zie je dat niet met een temp meter. Maar gebeurt dit bij 7000rpm heb je waarschijnlijk toch al motorschade...
RE: olietemperatuur of oliedrukmeter wat heeft de meeste zin
Geplaatst: za mar 01, 2014 13:46
door wingrider
Je krijgt dus een drukverlaging van 7 naar 1.5 bar door opwarming van de olie ?
Dat is behoorlijk, tja niet alle motoren werken met een oliepomp van hetzelfde principe.
Dus je slaat inderdaad 2 vliegen in een klap wanneer je een drukmeter plaatst ?
RE: olietemperatuur of oliedrukmeter wat heeft de meeste zin
Geplaatst: za mar 01, 2014 14:50
door bert308
Oliedrukmeter is véél belangrijker dan temperatuur. Wanneer de motor warm genoeg is om gas te geven weet je zo ook wel. Te hoge olie temperatur kan voor komen op een warme dag op het circuit of minutenlang plankgas rijden, in die extreme omstandigheden zou je dan ook een temperatuurmeter kunnen overwegen maar voor dagelijks gebruik overbodig.
Echter een oliedrukmeter geeft informatie of er iets mis is met de motor, als bijvoorbeeld op een dag de druk lager is dan normaal. Dit heeft mij al 2x een motorschade opgeleverd, mijn 1e Sud had geen drukmeter en een keer had ik de carterpan platgeslagen tegen de aanzuiging van de oliepomp aan. Het lampje gaat dan niet branden maar er wordt te weinig olie aangezogen waardoor de lagers eruit liepen. Ook een keer met de Lancia, de meter gaf ook een lagere druk aan dan normaal. Peil gecontroleerd, maakte geen verdere bijgeluiden en ik was ver van huis, dacht zal wel aan de meter liggen...niet dus, door lange standtijd waren delen van de klepdekselpakking uitgedroogd en in de oliekringloop terecht gekomen en die verstopten wederom de olieaanzuiging, gevolg ook lagerschade later op de dag.
Ook kun je op de oliedrukmeter zien of in lange snelle bochten de druk niet wegvalt (door dat de olie 1 kant op gaat in de carterpan zuigt de pomp niet aan), de meter loopt dan terug. Gas lossen (voorzichtig zodat je niet achterste voren gaat) kan je blok dan nog redden.