Pagina 1 van 1

Carterpan / drijfstanglager wissel 2.0 JTS

Geplaatst: do feb 13, 2014 22:12
door Leo Veloce
Hallo, weet iemand of het zelf wisselen van drijfstanglagers te doen is zonder brug?

M.a.w. Is het te doen de carterpan te lossen en weer te monteren liggend op de vloer, auto op assteunen?

Gaat om een 156 2.0 JTS,
begint vanaf ~1.800 t/min licht te tikken na opwarmen, zodra belast wordt.

Bedankt voor alle info en advies.

RE: Carterpan / drijfstanglager wissel 2.0 JTS

Geplaatst: do feb 13, 2014 23:28
door LENZ
Is zonder brug wel een aardig klusje, maar zou moeten kunnen, je moet alleen bij de jts de complete voorpijp verwijderen (spruitstuk/katalysator).
Ik ben alleen bang dat je het met een paar nieuwe lagers niet gaat redden, zodra je de lagers hoort is de krukas bijna altijd al beschadigd

RE: Carterpan / drijfstanglager wissel 2.0 JTS

Geplaatst: vr feb 14, 2014 07:10
door Leo Veloce
Merci Lennart,

Het zal moeten blijken, maar wel om iets om overweging te nemen voordat we gaan liggen (...) tobben.

Ander vraagje m.b.t. mogelijke oorzaken; na de laatst uitgevoerde beurt <3dkm is er 10w40 afgevuld. Voorheen 10w60. Zijn beide voorgeschreven of is er wellicht een herziening geweest na de introductie? Instructieboekjes van twee 156's geven verschillend aan.

RE: Carterpan / drijfstanglager wissel 2.0 JTS

Geplaatst: vr feb 14, 2014 10:46
door Rainier155
Krukas kun je weggooien.
Zelfde verhaal geld voor de 16v TS. Drijfstanglagers hoorbaar tikken = krukas voor oud ijzer.

RE: Carterpan / drijfstanglager wissel 2.0 JTS

Geplaatst: vr feb 14, 2014 18:52
door bertonejaap
Ik heb het een keer bij een 145 gedaan en is redelijk te doen

RE: Carterpan / drijfstanglager wissel 2.0 JTS

Geplaatst: za feb 15, 2014 08:52
door Leo Veloce
Nogmaals dank allen voor bovenstaande input.

Vraag over juiste viscositeit blijft staan, wel is er meer duidelijkheid over de oorzaak. Kort geleden geklapte koppakking en en daarna nog een paar keer doorgereden te hebben om van de snelweg af te komen en later de auto-ambulance op, lijken verband te hebben. Schrale smering of waterslag wellicht.

Re: RE: Carterpan / drijfstanglager wissel 2.0 JTS

Geplaatst: za feb 15, 2014 12:21
door mark156
Nogmaals dank allen voor bovenstaande input.

Vraag over juiste viscositeit blijft staan, wel is er meer duidelijkheid over de oorzaak. Kort geleden geklapte koppakking en en daarna nog een paar keer doorgereden te hebben om van de snelweg af te komen en later de auto-ambulance op, lijken verband te hebben. Schrale smering of waterslag wellicht.
Is de motorolie ververst bij de reparatie van de koppakking? Als dat niet zo heb je grote kans dat er koelvloeistof door de olie zit.. en dat smeert niet zo best. Als er nu nog de olie in zit die er in zat ten tijde van de kapotte koppakking kun je nog proberen om gewoon motorolie te verversen.. gaat bij mijn 33 vooralsnog goed.. :lol:

RE: Carterpan / drijfstanglager wissel 2.0 JTS

Geplaatst: za feb 15, 2014 13:33
door Rob75
Hopelijk komt het goed met krukas en lagers. Deze zijn nogal gevoelig in deze motoren, dus goed kijken naar de staat van de diverse lagers en loopvlakken.

Als olie wordt voor de JTS 10W60 voorgeschreven. 10W40 zal ook kunnen maar zal een hoger verbruik laten zien. De JTS is al notoir om het olieverbruik.

Groet,
Rob

RE: Carterpan / drijfstanglager wissel 2.0 JTS

Geplaatst: vr apr 18, 2014 20:45
door Leo Veloce
Het is meer werk: lees tobben op de grond, dan gedacht, maar het is gelukt. Drifstanglagers kompleet af en rood op 2 en 3.
Krukas was beschadigd, opgemeten en vergleken met de codesticker af fabriek. Gele (dikste std. Lagers) lagers gemonteerd na eerst met Plastigage gecontrolleerd (vreemd genoeg was dit nog het allermoeilijkste te bemachtigen :roll: ). Ook de hoofdlagers gecheckt, maar uiteindelijk niet vervangen. De boel weer gemonteerd met Wynn's Lube en 5.0 liter afgevuld met Castrol 10W60.

Filter opengesneden, was weinig aan te zien. Wel veel slijpsel en zelfs krulletjes in de oliezeef. Gok genomen met de warmtewisselaar daar het filter geen slijpsel bevatte. Overdrukventiel nog wel geopend en gecontrollerd op soepel kunnen bewegen. Wel bijzonder dat er enkele M6 boutjes van de spatplaat ontbraken in het carter, alsof hij eerder was geopend.

Uiteindelijk de pan met een ingewikkelde draai terug kunnen plaatsen, met de de aanzuigbuis gewoon vooraf geplaatst ( i.v.m. de open tijd van de siliconenpakking).

Kortom; krukas hoeft niet altijd gelijk overleden (kan trouwens gewoon geslepen worden!) en zonder brug kan het met wat doorzettingsvermogen. Alleen zijn twee speciaal verlengde Ribe's onontbeerlijk om een paar van de carterboutjes te lossen/monteren onontbeerlijk.

Eigenaar weer blij.

RE: Carterpan / drijfstanglager wissel 2.0 JTS

Geplaatst: vr apr 18, 2014 20:52
door Leo Veloce
Vergat nog te vermelden de kruktappen te hebben opgehaald met korrel 1200.

RE: Carterpan / drijfstanglager wissel 2.0 JTS

Geplaatst: zo apr 20, 2014 12:58
door Rainier155
Ben benieuwd wanneer die eigenaar weer voor je deur staat. :lol:

Is namelijk niet voor niets dat krukassen van TS en JTS vrijwel nooit geslepen worden na schade.... :roll: