Leo Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 20:03
Locatie: 's-Gravendeel (ZH)

Carterpan / drijfstanglager wissel 2.0 JTS

do feb 13, 2014 22:12

Hallo, weet iemand of het zelf wisselen van drijfstanglagers te doen is zonder brug?

M.a.w. Is het te doen de carterpan te lossen en weer te monteren liggend op de vloer, auto op assteunen?

Gaat om een 156 2.0 JTS,
begint vanaf ~1.800 t/min licht te tikken na opwarmen, zodra belast wordt.

Bedankt voor alle info en advies.

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: Carterpan / drijfstanglager wissel 2.0 JTS

do feb 13, 2014 23:28

Is zonder brug wel een aardig klusje, maar zou moeten kunnen, je moet alleen bij de jts de complete voorpijp verwijderen (spruitstuk/katalysator).
Ik ben alleen bang dat je het met een paar nieuwe lagers niet gaat redden, zodra je de lagers hoort is de krukas bijna altijd al beschadigd
www.lenjansen.nl

67 gt 1300 junior,82 sud ti qv 1.7,91 33 16v carb,96 155 2.0 Twin Spark 16v,00 147 selespeed,
01 156 2.5 V6 24V Sportwagon,03 147 Gta,04 gt 3.2,06 147 2.0 Twin Spark 16v,12 giulietta qv

Leo Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 20:03
Locatie: 's-Gravendeel (ZH)

RE: Carterpan / drijfstanglager wissel 2.0 JTS

vr feb 14, 2014 07:10

Merci Lennart,

Het zal moeten blijken, maar wel om iets om overweging te nemen voordat we gaan liggen (...) tobben.

Ander vraagje m.b.t. mogelijke oorzaken; na de laatst uitgevoerde beurt <3dkm is er 10w40 afgevuld. Voorheen 10w60. Zijn beide voorgeschreven of is er wellicht een herziening geweest na de introductie? Instructieboekjes van twee 156's geven verschillend aan.

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1636
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

RE: Carterpan / drijfstanglager wissel 2.0 JTS

vr feb 14, 2014 10:46

Krukas kun je weggooien.
Zelfde verhaal geld voor de 16v TS. Drijfstanglagers hoorbaar tikken = krukas voor oud ijzer.
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Gebruikersavatar
bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2223
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:45
Locatie: noordbroek
Contacteer: Website

RE: Carterpan / drijfstanglager wissel 2.0 JTS

vr feb 14, 2014 18:52

Ik heb het een keer bij een 145 gedaan en is redelijk te doen
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Leo Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 20:03
Locatie: 's-Gravendeel (ZH)

RE: Carterpan / drijfstanglager wissel 2.0 JTS

za feb 15, 2014 08:52

Nogmaals dank allen voor bovenstaande input.

Vraag over juiste viscositeit blijft staan, wel is er meer duidelijkheid over de oorzaak. Kort geleden geklapte koppakking en en daarna nog een paar keer doorgereden te hebben om van de snelweg af te komen en later de auto-ambulance op, lijken verband te hebben. Schrale smering of waterslag wellicht.

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

Re: RE: Carterpan / drijfstanglager wissel 2.0 JTS

za feb 15, 2014 12:21

Nogmaals dank allen voor bovenstaande input.

Vraag over juiste viscositeit blijft staan, wel is er meer duidelijkheid over de oorzaak. Kort geleden geklapte koppakking en en daarna nog een paar keer doorgereden te hebben om van de snelweg af te komen en later de auto-ambulance op, lijken verband te hebben. Schrale smering of waterslag wellicht.
Is de motorolie ververst bij de reparatie van de koppakking? Als dat niet zo heb je grote kans dat er koelvloeistof door de olie zit.. en dat smeert niet zo best. Als er nu nog de olie in zit die er in zat ten tijde van de kapotte koppakking kun je nog proberen om gewoon motorolie te verversen.. gaat bij mijn 33 vooralsnog goed.. :lol:
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

RE: Carterpan / drijfstanglager wissel 2.0 JTS

za feb 15, 2014 13:33

Hopelijk komt het goed met krukas en lagers. Deze zijn nogal gevoelig in deze motoren, dus goed kijken naar de staat van de diverse lagers en loopvlakken.

Als olie wordt voor de JTS 10W60 voorgeschreven. 10W40 zal ook kunnen maar zal een hoger verbruik laten zien. De JTS is al notoir om het olieverbruik.

Groet,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Leo Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 20:03
Locatie: 's-Gravendeel (ZH)

RE: Carterpan / drijfstanglager wissel 2.0 JTS

vr apr 18, 2014 20:45

Het is meer werk: lees tobben op de grond, dan gedacht, maar het is gelukt. Drifstanglagers kompleet af en rood op 2 en 3.
Krukas was beschadigd, opgemeten en vergleken met de codesticker af fabriek. Gele (dikste std. Lagers) lagers gemonteerd na eerst met Plastigage gecontrolleerd (vreemd genoeg was dit nog het allermoeilijkste te bemachtigen :roll: ). Ook de hoofdlagers gecheckt, maar uiteindelijk niet vervangen. De boel weer gemonteerd met Wynn's Lube en 5.0 liter afgevuld met Castrol 10W60.

Filter opengesneden, was weinig aan te zien. Wel veel slijpsel en zelfs krulletjes in de oliezeef. Gok genomen met de warmtewisselaar daar het filter geen slijpsel bevatte. Overdrukventiel nog wel geopend en gecontrollerd op soepel kunnen bewegen. Wel bijzonder dat er enkele M6 boutjes van de spatplaat ontbraken in het carter, alsof hij eerder was geopend.

Uiteindelijk de pan met een ingewikkelde draai terug kunnen plaatsen, met de de aanzuigbuis gewoon vooraf geplaatst ( i.v.m. de open tijd van de siliconenpakking).

Kortom; krukas hoeft niet altijd gelijk overleden (kan trouwens gewoon geslepen worden!) en zonder brug kan het met wat doorzettingsvermogen. Alleen zijn twee speciaal verlengde Ribe's onontbeerlijk om een paar van de carterboutjes te lossen/monteren onontbeerlijk.

Eigenaar weer blij.

Leo Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 20:03
Locatie: 's-Gravendeel (ZH)

RE: Carterpan / drijfstanglager wissel 2.0 JTS

vr apr 18, 2014 20:52

Vergat nog te vermelden de kruktappen te hebben opgehaald met korrel 1200.

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1636
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

RE: Carterpan / drijfstanglager wissel 2.0 JTS

zo apr 20, 2014 12:58

Ben benieuwd wanneer die eigenaar weer voor je deur staat. :lol:

Is namelijk niet voor niets dat krukassen van TS en JTS vrijwel nooit geslepen worden na schade.... :roll:
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Terug naar “Algemene Technische vragen”