Het is meer werk: lees tobben op de grond, dan gedacht, maar het is gelukt. Drifstanglagers kompleet af en rood op 2 en 3.
Krukas was beschadigd, opgemeten en vergleken met de codesticker af fabriek. Gele (dikste std. Lagers) lagers gemonteerd na eerst met Plastigage gecontrolleerd (vreemd genoeg was dit nog het allermoeilijkste te bemachtigen
). Ook de hoofdlagers gecheckt, maar uiteindelijk niet vervangen. De boel weer gemonteerd met Wynn's Lube en 5.0 liter afgevuld met Castrol 10W60.
Filter opengesneden, was weinig aan te zien. Wel veel slijpsel en zelfs krulletjes in de oliezeef. Gok genomen met de warmtewisselaar daar het filter geen slijpsel bevatte. Overdrukventiel nog wel geopend en gecontrollerd op soepel kunnen bewegen. Wel bijzonder dat er enkele M6 boutjes van de spatplaat ontbraken in het carter, alsof hij eerder was geopend.
Uiteindelijk de pan met een ingewikkelde draai terug kunnen plaatsen, met de de aanzuigbuis gewoon vooraf geplaatst ( i.v.m. de open tijd van de siliconenpakking).
Kortom; krukas hoeft niet altijd gelijk overleden (kan trouwens gewoon geslepen worden!) en zonder brug kan het met wat doorzettingsvermogen. Alleen zijn twee speciaal verlengde Ribe's onontbeerlijk om een paar van de carterboutjes te lossen/monteren onontbeerlijk.
Eigenaar weer blij.