Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: korte/lange 5 105 serie

vr mar 07, 2014 13:11

Volgens mij is de korte 5 een 0,9 overbrenging en de lange 5 een 0,8 (versus praktisch 1 in de 4e versnelling)

En, zoals Berl8nista schreef, bijna GEEN ENKELE 105 heeft een korte 5. :wink: (alleen 1300 junior mits nog origineel.)
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
thomfr
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 912
Lid geworden op: zo jan 02, 2005 22:36
Locatie: Helden (L)
Contacteer: Website

Re: RE: korte/lange 5 105 serie

vr mar 07, 2014 14:29

Volgens mij is de korte 5 een 0,9 overbrenging en de lange 5 een 0,8 (versus praktisch 1 in de 4e versnelling)

En, zoals Berl8nista schreef, bijna GEEN ENKELE 105 heeft een korte 5. :wink: (alleen 1300 junior mits nog origineel.)
Sterker nog, alleen vroege 1300's die met 15" wielen uitgeleverd zijn hebben een 0,86 vijfde versnelling (eigenlijk vertraging) de rest allemaal 0,79.
Ik vraag mij trouwens ook af of de ZF bak zo in de versnellingsbak tunnel van een 105je past? Daarnaast is de ZF bak erg zwaar en zijn onderdelen lastig te vinden.

Thom
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

Gebruikersavatar
Alfa Roel
Junior Member
Junior Member
Berichten: 56
Lid geworden op: zo dec 23, 2012 15:18
Locatie: Herten/Roermond
Contacteer: Website

Re: RE: korte/lange 5 105 serie

di mar 11, 2014 22:08

Volgens mij is de korte 5 een 0,9 overbrenging en de lange 5 een 0,8 (versus praktisch 1 in de 4e versnelling)

En, zoals Berl8nista schreef, bijna GEEN ENKELE 105 heeft een korte 5. :wink: (alleen 1300 junior mits nog origineel.)
Sterker nog, alleen vroege 1300's die met 15" wielen uitgeleverd zijn hebben een 0,86 vijfde versnelling (eigenlijk vertraging) de rest allemaal 0,79.
Ik vraag mij trouwens ook af of de ZF bak zo in de versnellingsbak tunnel van een 105je past? Daarnaast is de ZF bak erg zwaar en zijn onderdelen lastig te vinden.

Thom
Bekend t/m welk blok en bak nummer?
Ik heb een oud 1300 blok met hangend filter en versnellingsbak in mijn 1972 Giulia.
Geen idee waarom de transplantatie heeft plaatsgevonden.

Wil sowieso oud blok en bak eens ruilen voor nieuwer 1600, 1750 of 2000 blok.

Gebruikersavatar
boessie
Member
Member
Berichten: 216
Lid geworden op: zo okt 27, 2013 21:49
Locatie: Overpelt, B
Contacteer: Facebook

RE: korte/lange 5 105 serie

di mar 11, 2014 22:26

Mijn 1972 GT1300Junior had de korte 5 nog.
Nu TS blok met lange 5 en 10/43 as met sper.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: korte/lange 5 105 serie

wo mar 12, 2014 09:24

Volgens mij is de korte 5 een 0,9 overbrenging en de lange 5 een 0,8 (versus praktisch 1 in de 4e versnelling)

En, zoals Berl8nista schreef, bijna GEEN ENKELE 105 heeft een korte 5. :wink: (alleen 1300 junior mits nog origineel.)
Wat te denken van de Giulia 1300 TI (dus met enkele carburateur) en origineel uitgeleverd met 15" wielen? Die zijn allemaal geleverd met een korte 5 (om "op snelwegsnelheid" te compenseren voor het gebrek aan vermogen). Het is dus zeker niet voorbehouden aan de GT's.
Ik vraag mij trouwens ook af of de ZF bak zo in de versnellingsbak tunnel van een 105je past? Daarnaast is de ZF bak erg zwaar en zijn onderdelen lastig te vinden.
Past NIET als je hem combineert met het koppelingshuis voor aan een Busso... maar eerlijk gezegd durf ik zo even niet te zeggen of dat nou puur aan het koppelingshuis ligt of ook aan de lengte, dikte etc van de bak zelf maar ik dacht vooral aan de diameter van het koppelingshuis dus moet je de transmissietunnel ter hoogte van het schutbord verbreden.
Bekend t/m welk blok en bak nummer?
Ik heb een oud 1300 blok met hangend filter en versnellingsbak in mijn 1972 Giulia.
Bakken zijn niet (sequentieel) genummerd...

Wat er aan motornummers bekend is, gaat niet heel veel verder dan het type en is daarmee niet te koppelen aan een eindoverbrenging of bakverhouding...

Fusi is niet betrouwbaar qua serienummers en daaraan gekoppelde bouwjaren...

Hoe weet je dat je een andere versnellingsbak hebt?
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
thomfr
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 912
Lid geworden op: zo jan 02, 2005 22:36
Locatie: Helden (L)
Contacteer: Website

RE: korte/lange 5 105 serie

wo mar 19, 2014 00:19

Jack,
Je hebt gelijk (en zo bedoelde ik het ook)
Alle vroege (GT, 4 deurs en volgens mij zelfs de spiders) met 15inch hadden een 0.86 vijfde. Ergens in de productie zijn ze ermee gestopt maar naar goed Alfa gebruik hebben ze eerst weer een paar maanden tot jaren random onderdelen opgemaakt..

Thom
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: korte/lange 5 105 serie

do mar 20, 2014 20:05

Thom,

Zeg je dat of kun je dat AANTONEN?

Graag het laatste.
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
thomfr
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 912
Lid geworden op: zo jan 02, 2005 22:36
Locatie: Helden (L)
Contacteer: Website

RE: korte/lange 5 105 serie

vr mar 21, 2014 16:16

Kijk maar in de onderdelenboeken, bij de oude 15"geven ze 0,86 aan en bij de 14"auto's 0,79.
Maar ik heb ook erg late GT's gezien (=toen nog gesloopt) waar wel 0,79 inzat (maar daar waren meer onderdelen hybride zeg maar). De Engelsen zouden het bitsas noemen. En daarbij weet je ook nooit of er ooit een andere bak onder gekomen is.

Thom
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: korte/lange 5 105 serie

vr mar 21, 2014 19:20

Ik neem aan dat Thom 0,86 bedoelt in dat laatste bericht.

In ieder geval heb ik zelf een GT uit 1976, waar een vorige eigenaar de 1300 motor door een 2000 had vervangen en behalve dat deze de 1300 as had laten zitten had deze dus ook een korte 5. Tot het moment dat het blok vastliep was deze dan ook best wel dorstig. Ik moet nog steeds het oude OMGWTF 1600 blok er in takelen en dan gaat er ook een bak met lange 5 in. Maar ja, tijd...

Gebruikersavatar
wim V8
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 574
Lid geworden op: di jun 09, 2009 22:31

RE: korte/lange 5 105 serie

vr mar 21, 2014 21:07

Plaats na je gewone 5 bak gewoon nog een transaxle achterin erbij, staat de voorste in vijf ga je achter nog 5x opschakelen :shock:
net als een racefiets :wink:

Gr. Wim.
Gehad:Montreal '74. 90-BU-21.Die vertoeft nu in Dubai, roest nooit meer!

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6833
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: korte/lange 5 105 serie

za mar 22, 2014 00:16

Ik vraag mij trouwens ook af of de ZF bak zo in de versnellingsbak tunnel van een 105je past? Daarnaast is de ZF bak erg zwaar en zijn onderdelen lastig te vinden.
Past NIET als je hem combineert met het koppelingshuis voor aan een Busso... maar eerlijk gezegd durf ik zo even niet te zeggen of dat nou puur aan het koppelingshuis ligt of ook aan de lengte, dikte etc van de bak zelf maar ik dacht vooral aan de diameter van het koppelingshuis dus moet je de transmissietunnel ter hoogte van het schutbord verbreden.
De ZF bak van een Sei heeft een erg ver naar achteren uitstekend schakelgedeelte dat zeker niet in de tunnel van een 105 past. koppelingshuis van een v6 Zf is niet extra lang oid. Bak is ook niet overdreven lomp breed of lang.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

RE: korte/lange 5 105 serie

ma apr 07, 2014 21:51

ZIjn de tandwielen voor de 5 makkelijk uit te wisselen, of moet heel de bak uit elkaar?

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: korte/lange 5 105 serie

di apr 08, 2014 09:11

Afbeelding

in dit schema is ook duidelijk te zien dat een 1300 en 1600 niet dezelfde eindoverbrenging (achteras) hebben (wat soms wordt gedacht)
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

leuv
Member
Member
Berichten: 172
Lid geworden op: za okt 13, 2012 23:00
Locatie: Kudelstaart

RE: korte/lange 5 105 serie

di apr 08, 2014 18:59

Bovenstaand schema, wat trouwens leuk is om te hebben, wil niet zeggen dat alle 1300 autos een 9:43 achteras hadden.

Was dit maar waar dan was het niet zo moeilijk om deze te vinden !

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2156
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

RE: korte/lange 5 105 serie

di apr 08, 2014 19:13

En wie heeft dat schema gemaakt?

Mijn ervaring is dat je nooit weet wat erop zit.

Er werd niet zo precies mee omgegaan in die dagen en wat er met de auto's in de afgelopen 40 jaar gebeurd!

Gewoon tellen dan weet je wat je hebt.

ciao Jan

Terug naar “Algemene Technische vragen”