Pagina 1 van 1
olieleiding/oliekoeler van een turbocompressor
Geplaatst: di jan 28, 2014 15:12
door GTA287PK
Heren !!
ff een vraagje mbt mijn Giulia-naar-het-circuit-sleep- annex paddockverblijf-Iveco, een oud TD'tje:
Vanaf de turbolader lopen er twee metalen olieleidingen/buizen (buitenmaat 20 mm) in een paar bochtjes vanaf een oliekoeler-blok naar- en van de turbolader voor uiteraard smeren en koelen. Eentje is verrot, en het spul is niet meer te krijgen. Nu zijn de flens-aansluitingen aan de turbo en het koelblok nog goed bruikbaar met een centimeter of 10 goede metalen buis eraan, en in plaats van gedoe met buigen/lassen (wat ik niet kan..) dacht ik aan een stuk staalomvlochten slang wat je in de autosport veel ziet toegepast. Het spul kan temperaturen hebben van min 40 naar plus 150 graden. Nu wordt motorolie van een voortsukkelend dieseltje natuurlijk geen 150 graden (als het goed is...), maar direkt ná de turbo te hebben gekoeld/gesmeerd praten we misschien over andere (wat hogere ?) temperaturen.
Wat denken jullie ?
RE: olieleiding/oliekoeler van een turbocompressor
Geplaatst: di jan 28, 2014 15:43
door mark156
Ik denk dat het wel kan, want op heel veel turbo's worden zulke slangetjes toegepast ipv stalen pijpen, tegenwoordig meer regel dan uitzondering geloof ik..
RE: olieleiding/oliekoeler van een turbocompressor
Geplaatst: di jan 28, 2014 18:20
door TurboMarc
Je kan ook een stuk hydrolische slang nemen. Zijn ook hittebestendig en in alle maten te krijgen/maken.
RE: olieleiding/oliekoeler van een turbocompressor
Geplaatst: di jan 28, 2014 18:40
door high fidelitaly
dit is perfect mogelijk.
even bedrijfje opzoeken waar men gespecialiseerd is in het maken van leidingen en zij zullen je met raad en daad bijstaan.
in Belgie hebben we o.a. Ruflex :
http://www.ruflex.be/ruflex/prods/frame ... langen.htm
om maar even een voorbeeld te geven.
RE: olieleiding/oliekoeler van een turbocompressor
Geplaatst: di jan 28, 2014 21:06
door giuliettaevo
Lokale hydrauliek boer kan je wel helpen waarschijnlijk. Let wel even op,je hebt een olie aanvoer (komt aan de bovenkant de turbo in), een olieafvoer (gaat aan de onderkant de turbo uit) en eventueel koelaansluitingen (aan de zijkanten). De maatvoering van de slangen niet wijzigen! De aanvoer staat druk op, max oliedruk van de motor.
Ommanteling slang is wel een goed idee om te gebruiken indien mogelijk.
RE: olieleiding/oliekoeler van een turbocompressor
Geplaatst: wo jan 29, 2014 13:01
door JS JTD
Ik heb nog wel wat RVS omvlochten teflon leiding liggen eventueel, dat is prima voor deze toepasssing.
RE: olieleiding/oliekoeler van een turbocompressor
Geplaatst: do jan 30, 2014 11:37
door Kees123
misschien is
www.turboonderdelen.nl wat voor je, dmv kenteken in te vullen rolt je turbo eruit, ze leveren alleen het patroon in de turbo dacht ik, scheelt veel geld....
RE: olieleiding/oliekoeler van een turbocompressor
Geplaatst: do jan 30, 2014 12:17
door GTA287PK
Iedereen bedankt voor het meedenken ! (Gelukkig is de turbo zélf niet stuk Kees !) Ik heb de leiding (zaten een paar gaatjes in van een mm of wat) inmiddels doorgeslepen, gestraald, schoon en gelakt. Tussen de flenzen komt over de hele lengte van de twee helften een stuk blauwe siliconenslang wat ik nog had liggen van de race-Juul, ff nagekeken en deze slang kan tot 180 graden. De hele leiding wordt dan "bekleed" met deze slang, (gaat nét qua diameter) paar x-tra klemmekes erop en (hopelijk) klaar. Ik hou dan ook exact de originele binnendiameter aan ivm oliedruk, goed punt Remco !!
Re: RE: olieleiding/oliekoeler van een turbocompressor
Geplaatst: do jan 30, 2014 12:37
door JS JTD
Iedereen bedankt voor het meedenken ! (Gelukkig is de turbo zélf niet stuk Kees !) Ik heb de leiding (zaten een paar gaatjes in van een mm of wat) inmiddels doorgeslepen, gestraald, schoon en gelakt. Tussen de flenzen komt over de hele lengte van de twee helften een stuk blauwe siliconenslang wat ik nog had liggen van de race-Juul, ff nagekeken en deze slang kan tot 180 graden. De hele leiding wordt dan "bekleed" met deze slang, (gaat nét qua diameter) paar x-tra klemmekes erop en (hopelijk) klaar. Ik hou dan ook exact de originele binnendiameter aan ivm oliedruk, goed punt Remco !!
Let wel op dat je voor olietoepassingen speciale met fluor beklede siliconenslang nodig hebt.
http://www.sfsperformance.nl/
RE: olieleiding/oliekoeler van een turbocompressor
Geplaatst: do jan 30, 2014 18:05
door mark156
Is dat gewapende slang, of flex-slang wat je voor bijv. vacuumtoepassingen gebruikt... kan dan wel olie-/benzineresistent zijn, maar als het vacuumslang is weet ik niet of die wel geschikt is ivm oliedruk...ik bedoel, zou dat dan geen drukval geven (rek...) waardoor je turbo straks in elkaar loopt? Als het gewapende slang is lijkt mij dit geen probleem, mits o.-/b.resistent..
RE: olieleiding/oliekoeler van een turbocompressor
Geplaatst: do jan 30, 2014 18:19
door GTA287PK
De slang is een siliconenslang met inlage, en daar mag ik methanol, diesel, benzine en olie door laten stromen.. Maar omdat ik dus (op een paar mm na) de gehele originele metalen buis gebruik, deze over de volle lengte in de slang zet/de metalen buis ermee bekleed (is m'n reststukkie meteen mooi opgebruikt) komt de oliedruk niet op de slang te staan ! Die dient dan alleen als afdichting/pleister-op-de-wonde. Zal beslist een betere fix zijn als die metalen gum-gun-knalpijp pasta die de vorige eigenaar er op had geplakt. Komen ook nog een paar slangklemmen op, ook op de naad/deling waar de slijptol is ingegaan & dan kan de olie drukken wat 'ie wil !!