Pagina 1 van 1

motortemperatuur

Geplaatst: do okt 20, 2005 22:20
door arnoudelferink
Beste mensen,

Onlangs stond in een tijdje in de file en liep de temperatuur van de motor
op tot ca. 15 - 20 graden boven normale bedrijfstemperatuur.
Ook de airco werd automatisch uitgeschakeld en er kwam warme lucht uit de aanjager.
De temperatuursensor gaf 20 graden aan, dus het was niet bepaald extreem warm

De verkoper zegt dat het een beveiliging van Alfa is dat de airco wordt uitgeschakeld
bij een te warme motor. Mooi, maar waar ik mij zorgen om maak is het feit dat al bij zo'n lage weerstemperatuur (20 graden) de motor te warm wordt.

Heeft iemand dit probleem (gehad)??

Ik hoor het graag.

Arnoud Elferink

RE: motortemperatuur

Geplaatst: do okt 20, 2005 22:21
door Raimon
Voor alle duidelijkheid:
Sinds enkele weken heb ik een Alfa 156 Sportwagon 1.6 uit 2001.
:wink:

RE: motortemperatuur

Geplaatst: do okt 20, 2005 22:29
door @lfa@lgra
Die verkoper van jou is een vette praatjesmaker. Natuurlijk is dit niet normaal. Is je koelvloeistof wel op peil? (Bekijken in koude toestand)en/of werkt je""zelfdenkende" fan wel?

RE: motortemperatuur

Geplaatst: do okt 20, 2005 22:33
door Michel
Weet niet zeker of die 2001 modellen een 2 fasen fan hebben, maar in geval van ja kan het zijn dat ie niet op de hoogste stand gaat draaien. Minder koeling voor je motor, maar dat kan ook verklaren waarom ie de airco uitschakelt !

RE: motortemperatuur

Geplaatst: do okt 20, 2005 22:36
door @lfa@lgra
Weet wel zeker dat ie een "tweetraps"fan heeft. Maar dat je airco dan uitschakelt lijkt mij echt niet normaal. (Of is dat een "Spaghetti oplossing" ) :wink:

RE: motortemperatuur

Geplaatst: do okt 20, 2005 22:43
door Michel
Spaghetti oplossing ! :lol:
Als die fan door één of andere reden niet naar fase 2 gaat, zou het misschien kunnen dat de airco te weinig koele lucht krijgt en bijgevolg uitschakelt ?

RE: motortemperatuur

Geplaatst: do okt 20, 2005 22:55
door pepijn
Dat de airco uitschakelt is mi niet vreemd die vraagt nml vermogen en dus extra energie van de motor, airco is bijzaak als het gaat om de motortemp op peil te houden, niet dat dat erg veel uitmaakt bij moderne motoren maar is volgens mij een ingebouwde veiligheid. Koelvloeistof niveau eerst checken maar waarschijnlijk zit het in een of andere sensor (en die zitten er tegenwoordig heel veel op)

maar hoelang stond je in de file? en hoe lang was die? vaak optrekken en weer stilstaan of niet meer als normaal waarbij de temperatuur in het verleden wel goed bleef?