Pagina 1 van 2

Spoorbreedte Bertone GTAM

Geplaatst: zo jan 19, 2014 20:48
door sebastiaan
In de lange termijn planning voor mijn Junior duikt af en toe het plan op om een GTAM uitbouwset te plaatsen. Ik geloof dat normaliter een set buitenmodel wielen geplaatst worden (breed met lage of negatieve ET) om voor tot de juiste spoorbreedte te komen. Is er iemand die ervaring heeft met het maken van bredere / langere draagarmen voor de voorkant om hetzelfde te bereiken, maar dan met een fatsoenlijke stuurgeometrie? Die buitenmodel wielen leiden tot een enorme schuurstraal = veel hogere belasting op het stuurhuis, en laat dat nou net een van de zwakkere punten van een Bert zijn... De bovenste draagarmen zijn natuurlijk kinderlijk eenvoudig te verbreden, maar de onderste iets minder.

Iemand ervaring of een goed idee?

RE: Spoorbreedte Bertone GTAM

Geplaatst: zo jan 19, 2014 21:02
door sebastiaan
Net nog even door mijn oude aantekeningen gebladerd en ik geloof dat een GTAM ongeveer een 92mm grotere spoorbreedte heeft dan een "normale" Bert. 46mm per kant dus. Achter kan dat prima met een spacer(tje ;-)) voor dus niet echt...

RE: Spoorbreedte Bertone GTAM

Geplaatst: zo jan 19, 2014 23:19
door giuliettaevo
Gewoon draagarmen maken voor onder... Is niet heel spannend.

Overigens zou ik het stuurhuis vervangen door een tandheugel, ben je meteen van dat scheurprobleem af.

Achteras kun je ook een bredere passend maken. bv van een Volvo oid. Heb je ook wat meer verhoudingen om uit te kiezen.

Natuurlijk zijn dit wel aanpassingen voor gevorderde doe-het-zelvers. :lol:

RE: Spoorbreedte Bertone GTAM

Geplaatst: ma jan 20, 2014 07:48
door sebastiaan
Nieuwe onderste draagarmen is inderdaad het makkelijkste plan. Ik hoopte alleen dat iemand dat al eens gemaakt had. Ploatjes kiek'n enzo ;-)

RE: Spoorbreedte Bertone GTAM

Geplaatst: ma jan 20, 2014 13:05
door vV
Joop Baltussen heeft dat meen ik gedaan, foto's zijn her en der denk ik op www te vinden. Nu was alles maatgemaakt aan die auto, dus het ging wat verder dan alleen maar verbreden. Daarnaast is het verbreed naar de maat velg en zo die hij ging toepassen.

Ik denk alleen dat het duurder is dan een setje velgen met goede offset...(daarmee ben je in regio 650-750 klaar namelijk)
Naast draagarmen moet je ook de stuurarmen verlengen. En wat doe je met positie veer , fusee , schokdemper?
Daarnaast vind ik dat een GTAM kloon deep dish velgen moet hebben...dat bereik je ook niet met verbreden van de wielophanging.

ter info:
de velgen op de racer zijn Minilites, (heb ik voor 6 nieuwe net geen 1100,- betaalt incl verzenden), en de velgen van AH trouwens ook zijn ET -8, achter heb ik er ook nog spacers op waarmee het -24 wordt. maar dat kan ook iets minder aangezien het voor op straat is en je toch niet of nauwelijks op de grens zult rijden daar.

Re: RE: Spoorbreedte Bertone GTAM

Geplaatst: ma jan 20, 2014 14:27
door sebastiaan
Ik denk alleen dat het duurder is dan een setje velgen met goede offset...(daarmee ben je in regio 650-750 klaar namelijk)
Daar gaat het nou net om. De goede offset, en niet de offset die ze vroeger gebruikten om de breedste banden die ze konden vinden te monteren. De boel blijft hoogstwaarschijnlijk een stuk beter werken met een schuurstraal dicht bij wat origineel was voor een smalle 105 dan met centimeters meer. Of het allemaal gehomologeerd is maakt mij niet uit, het karretje is voor straatgebruik en af en toe een klassieke rally. Veren en dempers is niet zo moeilijk, het is een simpel sommetje om te bepalen wat je nodig hebt om op dezelfde wheel rate uit te komen als met de buitenmodel wielen. In de praktijk betekent dat waarschijnlijk een zwaardere veer en de koni's aan de voorkant wat verder dicht draaien.

Ik zal eens kijken of ik wat foto's van de Balthussen (spelling?) bert kan vinden.

RE: Spoorbreedte Bertone GTAM

Geplaatst: ma jan 20, 2014 16:43
door vV
Joop Baltussen , hij heeft meen ik ook oa een linkedin account, en anders wellicht benaderbaar via Christiaan Foederer.
Had al gezocht maar is geen duidleijke foto van op WWW.
Doe mij even een mailadrs per pb , wellicht heb ik zelf iets in mijn bestanden.

Als het je om goed (of zelfs beter dan standaard) sturen gaat voor op straat is verbreden trouwens denk ik het laatste wat je moet doen, dan zijn er andere veel effectievere dingen om (eerst) te doen.
gewoon, met ET 20-25 of zo, 7x15 velgen. niet te moeilijk doen zeg ik dan.

RE: Spoorbreedte Bertone GTAM

Geplaatst: ma jan 20, 2014 19:39
door vV
Ik heb in mijn bestanden gekeken maar daar zit niets in waar je iets aan hebt.
Overigens maakt AH andere onderste draagarmen, je kan zo op de foto's kijken hoe dat er uit ziet.
Kwestie van wat chroommoly pijpen en zo, en goed kunnen lassen.

RE: Spoorbreedte Bertone GTAM

Geplaatst: ma jan 20, 2014 19:46
door giuliettaevo
Hoeft geen chroommolbdeen pijp te zijn natuurlijk. :wink: Gewone naadloze buis voldoet ook prima. Aangezien chroommoly schijnbaar op een speciale manier gelast moet worden zijn normale gelaste naadloze stalen buizen wellicht beter als verkeerd gelaste chroomoly buizen. :?

RE: Spoorbreedte Bertone GTAM

Geplaatst: ma jan 20, 2014 19:55
door sebastiaan
Dank voor de input zo ver. De AH draagarmen ken ik; die vallen in de categorie "GTB" (going to break). De hoogst belaste uniball wordt daar met de schroefdraad in buiging gebruikt, en da's een dikke no-no. Ja, je kunt snel camber verstellen maar "proper engineering" is het niet.

Chroommoly is inderdaad niet perse nodig en wat lastig thuis aan elkaar te bakken dan normale naadloze buis. Als ik er binnen nu en een paar maanden tijd voor heb zal ik er eens wat sommetjes op los laten.

Nogmaals bedankt voor de input!

Afbeelding

RE: Spoorbreedte Bertone GTAM

Geplaatst: ma jan 20, 2014 20:13
door vV
A je gaat voor proper engineering. Wat doe je dan met / bij Alfa?
:wink:

RE: Spoorbreedte Bertone GTAM

Geplaatst: ma jan 20, 2014 20:15
door giuliettaevo
De manier waarop die uniball als fuseekogel is ook verre van ideaal, de uniball is niet ontworpen op krachten in die richting. :wink:

Voor mijn Alfetta GTV heb ik zelf draagarmen gemaakt van naadloze buis en daar heb ik fuseekogels van Volvo in gebruikt die uit een zelfde soort vooras komen zodat ze op dezelfe manier belast worden als bij mij. Dit omdat ik de fuseekogel van onderaf in het fusee steek en de auto als het ware aan de kogels hangt. :wink: Een Uniball hiervoor gebruiken zie ik geen toegevoegde waarde in, zeker niet aangezien ik de auto op straat ga gebruiken. :)

RE: Spoorbreedte Bertone GTAM

Geplaatst: ma jan 20, 2014 20:40
door vV
Toch is in de SB klasse jarenlang de onderste fusee op deze manier gemaakt, nog in een stuk alu ook.
Ik weet niet beter dan dat er geen ongelukken door geweest zijn. En als het ergens zwaar belast werd....

Rest van het verhaal kan ik wel volgen. Chroommoly is meer voor gewicht denk ik, hoewel dat natuurlijk relatief is bij die kleiner stukjes buis. Lassen moet met speciaal draad en afwijkend gas samenstelling geloof ik.

RE: Spoorbreedte Bertone GTAM

Geplaatst: ma jan 20, 2014 21:28
door Michel75
Mooi gemaakt die ah draagarmen, alleen zouden die stangkoppen mij ook de kriebels bezorgen...

RE: Spoorbreedte Bertone GTAM

Geplaatst: ma jan 20, 2014 21:35
door yuri 75 V6
Uit ervaring met een ander protovoertuig waar stangkoppen op dezelfde wijze aan een onderste draagarm zaten bevestigd kan ik vertellen dat het geen 5000km duurt voor je die stangkoppen kunt vervangen (speling) of dat het schroefdraad zo krom als een hoepel is. Voor een racer vast geen bezwaar omdat je daar iedere 50 rondjes toch de wielophanging wel weer van dichtbij ziet, maar voor een straattoepassing zou ik het niemand aanraden.