Pagina 1 van 2

naafgat vergroten of spacers?

Geplaatst: zo jan 05, 2014 11:27
door alfadragon
Ik heb een setje sta- en rolvelgen aangeschaft voor de stallingsmaanden. Alleen het naafgat is te klein.

Zou dit op te lossen zijn met spacers? Ik heb totaal geen idee hoe het er precies uitziet en kan ook niet even kijken en meten hoe en wat.

Plaatjes en maten vind ik ook heel prettig.

Alvast bedankt.

RE: naafgat vergroten of spacers?

Geplaatst: zo jan 05, 2014 13:42
door rednal
Of spacers een goede en voordelige oplossing is waag ik te betwijfelen, meestal onvoldoende draadlengte om er nog een moer op te zetten als je de borst van de naaf voorbij bent.

Heb hier nog wel een wielenset origineel staal giulia liggen, oude goud gespoten velgen met oude bandjes, te oud om mee te rijden, perfect voor rollen en stallen.
Als je er een ritje voor over hebt om ze te komen halen uit Hardenberg zijn ze gratis.

RE: naafgat vergroten of spacers?

Geplaatst: zo jan 05, 2014 15:48
door alfadragon
Dank je voor dit mooie aanbod. Het ritje heb ik er voor over alleen de tijd heb ik er niet voor.

Hoe dik is de borst dan? Ik heb spacers liggen. Niet heel dikke.

RE: naafgat vergroten of spacers?

Geplaatst: ma jan 06, 2014 20:18
door berlinista
Als ze maar 5mm zijn kom je altijd weg.

RE: naafgat vergroten of spacers?

Geplaatst: ma jan 06, 2014 20:45
door alfadragon
5 mm zijn ze. Alleen het naafgat van die zijn ook geen 70,1 en de steek is bij twee ook geen 105. :lol: :lol: :lol:

RE: naafgat vergroten of spacers?

Geplaatst: ma jan 06, 2014 20:54
door Tonio
Steek voor een 105 moet ook 108 zijn :lol: .

RE: naafgat vergroten of spacers?

Geplaatst: ma jan 06, 2014 20:55
door alfadragon
:lol: :lol: :lol:

105-steek. Ik moet mijn zinnen.

RE: naafgat vergroten of spacers?

Geplaatst: di jan 07, 2014 16:01
door alfaqv75
niet de mooiste oplossing en ook ALLEEN voor stalling geschikt:

waarom niet over elk draadstuk een paar ringen tot 5mm en dan het wiel erop? :roll:

RE: naafgat vergroten of spacers?

Geplaatst: di jan 07, 2014 16:37
door mark156
waarom niet over elk draadstuk een paar ringen tot 5mm en dan het wiel erop?
Zouden de draadeinden dan niet verbuigen (omdat het volgens mij vooral de naafrand+naafgat is die de ''dragende'' functie heeft) , of bijv. de naaf, waar als ik het goed begrijp de draadeinden met een persverbinding in zitten, ''uitlubberen'' o.i.d.? Ik snap dat het alleen voor stalling bedoeld is, maar goed, het gewicht van een auto is niet niks, in mijn ogen..

Zijn het stalen velgen die je nu hebt voor stallingsdoeleinden? Misschien dat ze bij een metaalbewerkingsbedrijf in jouw buurt de naafgaten wel kunnen uitfrezen/draaien?

RE: naafgat vergroten of spacers?

Geplaatst: di jan 07, 2014 17:28
door alfadragon
Ja. Stalen velgen. Ik dacht het gewoon zelf te doen dan. Er zitten al banden op nl. en ik heb er geen zin om die er weer af te halen en op te zetten.

De spacers zijn makkelijker uit te draaien/frezen dan, bij een bedrijf. Zijn ze gelijk goed mocht ik ze een keer echt gebruiken.

Dat ga ik eens uitvogelen.

Met ringen zou ik de breedst mogelijke maat nemen zodat er zoveel mogelijk raakvlak en dus minder verbuiging mogelijk is. De moeten zijn conisch dus ik denk niet dat de naafrand zelf veel draagfunctie heeft. Als je maar zo vlak mogelijk tegen de flens aan zit.

RE: naafgat vergroten of spacers?

Geplaatst: wo jan 08, 2014 08:27
door mark156
Oh, OK, zelf doen kan natuurlijk ook wel, ik weet ook niet over wat voor gereedschappen je beschikt (zou ik trouwens ook maar niet hier op 't forum, en dus op ''het net'' zetten na de berichten over woninginbraken! :oops: Niet dat ik mede-forumleden niet vertrouw, hoor, maar 't is meer zo dat Jan-en-Alleman kan meelezen wat je ''in huis hebt''!). Velgenstaal vind ik namelijk knap taai spul om te bewerken... dan kun je inderdaad de spacers beter bewerken, aluminimum waarschijnlijk?

RE: naafgat vergroten of spacers?

Geplaatst: wo jan 08, 2014 08:30
door alfadragon
Ja. Die zijn aluminium. Gereedschap heb ik niet zoveel. Wel doorzettingsvermogen. :lol:

RE: naafgat vergroten of spacers?

Geplaatst: wo jan 08, 2014 09:38
door mark156
Ooohw, da's 't al halve werk gedaan! Uurtie... :lol:

Re: RE: naafgat vergroten of spacers?

Geplaatst: wo jan 08, 2014 10:16
door yuri 75 V6

Zouden de draadeinden dan niet verbuigen (omdat het volgens mij vooral de naafrand+naafgat is die de ''dragende'' functie heeft) , of bijv. de naaf, waar als ik het goed begrijp de draadeinden met een persverbinding in zitten, ''uitlubberen'' o.i.d.? Ik snap dat het alleen voor stalling bedoeld is, maar goed, het gewicht van een auto is niet niks, in mijn ogen..
Dat blijft toch een hardnekkig misverstand. :lol: Een wiel draagt niet op de naaf, en ook niet op de bouten of draadeinden! Door het op moment zetten van de wielmoeren/bouten wordt genoeg klemkracht verkregen tussen de naaf en het wiel om het gewicht te dragen. Zo werken alle boutverbindingen! De boutschacht wordt niet op afschuiving belast, of althans, zo wordt het niet ontworpen.

Re: RE: naafgat vergroten of spacers?

Geplaatst: wo jan 08, 2014 10:20
door frankalfa

Zouden de draadeinden dan niet verbuigen (omdat het volgens mij vooral de naafrand+naafgat is die de ''dragende'' functie heeft) , of bijv. de naaf, waar als ik het goed begrijp de draadeinden met een persverbinding in zitten, ''uitlubberen'' o.i.d.? Ik snap dat het alleen voor stalling bedoeld is, maar goed, het gewicht van een auto is niet niks, in mijn ogen..
Dat blijft toch een hardnekkig misverstand. :lol: Een wiel draagt niet op de naaf, en ook niet op de bouten of draadeinden! Door het op moment zetten van de wielmoeren/bouten wordt genoeg klemkracht verkregen tussen de naaf en het wiel om het gewicht te dragen. Zo werken alle boutverbindingen! De boutschacht wordt niet op afschuiving belast, of althans, zo wordt het niet ontworpen.
Ha gelukkig, iemand die t snapt. :wink:

Grtz,fRank