Han100
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: zo aug 18, 2013 13:18

RE: Slechte viergastest (APK afkeuring)

ma dec 30, 2013 10:17

Ik denk inderdaad dat ik nu eerst (wederom) een reset laat doen van de ECU i.v.m. de lerende waarden.

Heb na de vervanging van de Kat geen motormanagement melding ontvangen, ondanks dat ik de auto flink op zijn staart heb getrapt (en in no time op de 160-180 km zat).
Bij de laatste CO test met variërende CO en variërend toerental ging bij het stijgen van de CO ook de Lambdawaarde stijgen naar de maximale waarde (<1,03).
a) zegt dit nog iets (dat beide stijgen) over waar ik de CO waarde nog verder mee kan verbeteren of stabiliseren ?

b) Ik ben toch ook erg benieuwd naar de functie van de 2e lambdasonde (na Kat) ?
Controleert die of de Kat nog correct werkt en genereert dan motormgt melding of stuurt die ook nog bij op het mengsel (en kan dan CO waarde nog verbeteren) ?

c) Welke gevolgen heeft een slecht werkende luchtmassa meter ?
Want deze is ook nog nooit vervangen in 300.000 km (recent voor Kat vervanging wel geëxperimenteerd met nieuwe LMM, maar deze gaf geen verbetering en toen is de oude weer teruggeplaatst).

Ik ben benieuwd. Alvast dank voor al jullie scherpe reacties !

Bennie1970
Newbie
Newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: ma jul 22, 2013 22:29
Locatie: Utrecht

RE: Slechte viergastest (APK afkeuring)

ma dec 30, 2013 20:33

De 2e lambda sensor heeft een controlerende taak en zal onder normale, bedrijfswarme omstandigheden meten of alle zuurstof in de kat verbrand wordt (met de resterende HC (benzine en andere brandbare deeltjes). Zo ja dan zal deze sensor een nagenoeg altijd hoge spanning geven (geen zuurstof meten). Behalve bij gas los en dus benzineafsluiting.
Er zijn nog een paar uitzonderingen en extra's aan deze sensor maar dat is te verwaarlozen (als deze sensor zuurstof meet en de eerste niet dan is de uitlaat dus lek en tevens zal het pendelen van de eerste sensor hier terug gezien moeten worden). Als de kat niet goed functioneert zal de ECU een foutcode zetten vlgs EOBD.
Een defecte 2e sensor zal dus wel een foutcode zetten maar geen invloed hebben op de rij eigenschappen.

Als je CO(dus geen CO2) stijgt tezamen met je Lambda-waarde zal de verbranding niet optimaal zijn. Immers je CO had verbrand moeten worden naar CO2 maar dat doet het niet voldoende dus stijgt ook het aandeel zuurstof en je Lambda waarde gaat omhoog: Niet goed verbranden kan heel goed een ontstekingsissue zijn.


Een slechte (vervuilde) luchtmassameter (MAFS) laat zich herkennen in het leerprogramma: er wordt minder lucht gemeten dan er werkelijk ingaat, dus het mengsel is te arm. Om dit te corrigeren mbv de lambda sensor zal het leerprogramma een positieve bijstelling laten zien. Immers meer brandstof zal met het overschot aan zuurstof toch weer de lambda=1 waarde geven. Normaliter mag een afwijking van 10-15% in het leerprogramma geen merkbare verandering in de motorloop geven maar het is dan wel raadzaam te gaan diagnosticeren waar deze afwijking vandaan komt.

De opmerking dat je naar een specialist moet is terecht, maar hoe herken je de specialist? Er zijn er maar erg weinig die verstand van zaken hebben en dan is zelf uitzoeken een beter alternatief, als je het tenminste leuk vind.

Han100
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: zo aug 18, 2013 13:18

RE: Slechte viergastest (APK afkeuring)

ma dec 30, 2013 22:01

[De 2e lambda sensor heeft een controlerende taak en zal onder normale, bedrijfswarme omstandigheden meten of alle zuurstof in de kat verbrand wordt (met de resterende HC (benzine en andere brandbare deeltjes). Zo ja dan zal deze sensor een nagenoeg altijd hoge spanning geven (geen zuurstof meten). Behalve bij gas los en dus benzineafsluiting.
Er zijn nog een paar uitzonderingen en extra's aan deze sensor maar dat is te verwaarlozen (als deze sensor zuurstof meet en de eerste niet dan is de uitlaat dus lek en tevens zal het pendelen van de eerste sensor hier terug gezien moeten worden). Als de kat niet goed functioneert zal de ECU een foutcode zetten vlgs EOBD.
Een defecte 2e sensor zal dus wel een foutcode zetten maar geen invloed hebben op de rij eigenschappen.

Als je CO(dus geen CO2) stijgt tezamen met je Lambda-waarde zal de verbranding niet optimaal zijn. Immers je CO had verbrand moeten worden naar CO2 maar dat doet het niet voldoende dus stijgt ook het aandeel zuurstof en je Lambda waarde gaat omhoog: Niet goed verbranden kan heel goed een ontstekingsissue zijn.


Een slechte (vervuilde) luchtmassameter (MAFS) laat zich herkennen in het leerprogramma: er wordt minder lucht gemeten dan er werkelijk ingaat, dus het mengsel is te arm. Om dit te corrigeren mbv de lambda sensor zal het leerprogramma een positieve bijstelling laten zien. Immers meer brandstof zal met het overschot aan zuurstof toch weer de lambda=1 waarde geven. Normaliter mag een afwijking van 10-15% in het leerprogramma geen merkbare verandering in de motorloop geven maar het is dan wel raadzaam te gaan diagnosticeren waar deze afwijking vandaan komt.

De opmerking dat je naar een specialist moet is terecht, maar hoe herken je de specialist? Er zijn er maar erg weinig die verstand van zaken hebben en dan is zelf uitzoeken een beter alternatief, als je het tenminste leuk vind.quote]

Hé Benny,

Erg bedankt voor deze ongelofelijk duidelijke en uitgebreide uitleg (Klasse) !
Dus de MAFS en 2e Lambdasonde gaan mij niet helpen in een verbeterde CO waarde.
De lerende waarde (ECU) ga ik wel nog laten resetten en dit kan wellicht i.c.m. nieuwe MAFS een normale CO waarde opleveren (anders zoeken in de ontsteking indien Lambdawaarde > 1).

Zit ik nog met het fenomeen dat vanaf 2.500-3.000 toeren mijn toeren omhoog schieten (alsof er een turbo boost bij komt) zonder dat ik gas bijgeef (en mijn gaspedaal nauwelijks heb ingedrukt)
Enig idee welk mechanisme zorgt dat de normale gaspedaaldosering niet meer lijkt te werken ?
Kan dit ook de ECU leereffecten zijn, omdat voor de Kat vervanging flink gas moest worden gegeven om de motor enigszins te laten presteren ?

Kortom, nog wel enige vragen, maar wel dichter bij het gaatje:-)

Thanks !


[/quote]

    Han100
    Newbie
    Newbie
    Berichten: 5
    Lid geworden op: zo aug 18, 2013 13:18

    Re: RE: Slechte viergastest (APK afkeuring)

    ma dec 30, 2013 22:02

    [De 2e lambda sensor heeft een controlerende taak en zal onder normale, bedrijfswarme omstandigheden meten of alle zuurstof in de kat verbrand wordt (met de resterende HC (benzine en andere brandbare deeltjes). Zo ja dan zal deze sensor een nagenoeg altijd hoge spanning geven (geen zuurstof meten). Behalve bij gas los en dus benzineafsluiting.
    Er zijn nog een paar uitzonderingen en extra's aan deze sensor maar dat is te verwaarlozen (als deze sensor zuurstof meet en de eerste niet dan is de uitlaat dus lek en tevens zal het pendelen van de eerste sensor hier terug gezien moeten worden). Als de kat niet goed functioneert zal de ECU een foutcode zetten vlgs EOBD.
    Een defecte 2e sensor zal dus wel een foutcode zetten maar geen invloed hebben op de rij eigenschappen.

    Als je CO(dus geen CO2) stijgt tezamen met je Lambda-waarde zal de verbranding niet optimaal zijn. Immers je CO had verbrand moeten worden naar CO2 maar dat doet het niet voldoende dus stijgt ook het aandeel zuurstof en je Lambda waarde gaat omhoog: Niet goed verbranden kan heel goed een ontstekingsissue zijn.


    Een slechte (vervuilde) luchtmassameter (MAFS) laat zich herkennen in het leerprogramma: er wordt minder lucht gemeten dan er werkelijk ingaat, dus het mengsel is te arm. Om dit te corrigeren mbv de lambda sensor zal het leerprogramma een positieve bijstelling laten zien. Immers meer brandstof zal met het overschot aan zuurstof toch weer de lambda=1 waarde geven. Normaliter mag een afwijking van 10-15% in het leerprogramma geen merkbare verandering in de motorloop geven maar het is dan wel raadzaam te gaan diagnosticeren waar deze afwijking vandaan komt.

    De opmerking dat je naar een specialist moet is terecht, maar hoe herken je de specialist? Er zijn er maar erg weinig die verstand van zaken hebben en dan is zelf uitzoeken een beter alternatief, als je het tenminste leuk vind.quote]

    Hé Benny,

    Erg bedankt voor deze ongelofelijk duidelijke en uitgebreide uitleg (Klasse) !
    Dus de MAFS en 2e Lambdasonde gaan mij niet helpen in een verbeterde CO waarde.
    De lerende waarde (ECU) ga ik wel nog laten resetten en dit kan wellicht i.c.m. nieuwe MAFS een normale CO waarde opleveren (anders zoeken in de ontsteking indien Lambdawaarde > 1).

    Zit ik nog met het fenomeen dat vanaf 2.500-3.000 toeren mijn toeren omhoog schieten (alsof er een turbo boost bij komt) zonder dat ik gas bijgeef (en mijn gaspedaal nauwelijks heb ingedrukt)
    Enig idee welk mechanisme zorgt dat de normale gaspedaaldosering niet meer lijkt te werken ?
    Kan dit ook de ECU leereffecten zijn, omdat voor de Kat vervanging flink gas moest worden gegeven om de motor enigszins te laten presteren ?

    Kortom, nog wel enige vragen, maar wel dichter bij het gaatje:-)

    Thanks !

      [/quote]

      Gebruikersavatar
      Alfa33_1.7
      Full Member
      Full Member
      Berichten: 353
      Lid geworden op: zo nov 06, 2005 11:36

      RE: Slechte viergastest (APK afkeuring)

      di dec 31, 2013 11:04

      Hoe doe je dat nu met het feit de dat je auto geen APK keur meer heeft. Rijd je er nog gewoon mee op de weg of zit je momenteel nog binnen de oude geldenede APK. Ik zelf heb ook weleens een CO afkeur gehad, en de auto gedwongen moeten schorsen (bleek overigens zoiezo een niet functioneerde LABDA sensor te wezen). Nu zou ik weer naar keuring moeten, maar mag hiermee niet meer de weg op (grootste risico: aanrijding, wel verzekerd maar geen APK, dus geen geldige verzekering). Hoe doe jij dit?

      Gebruikersavatar
      Rob75
      Guru
      Guru
      Berichten: 1216
      Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
      Locatie: Oud-Beijerland
      Contacteer: Website

      RE: Slechte viergastest (APK afkeuring)

      di dec 31, 2013 11:21

      Je mag indien minimaal WA-verzekerd op de dag dat je naar de APK gaat gewoon rijden met de auto. Maar uiteraard alleen van huis naar keuringsstation. Verder moet je een schriftelijke afspraakbevestiging hebben.

      Terug naar het topic.

      Bij mijn weten zouden allerlei adaptatiewaardes zich moeten aanpassen aan de nieuwe situatie door een flink stuk te rijden. Zo in de orde van 50 km moet voldoende zijn om dit voor elkaar te krijgen. Toch lijkt het er nog sterk op dat dat je ergens een luchtprobleem hebt. Vooral het wegvallen bij iets verhoogd toerental wijst daarop.
      Daarnaast zou het ook in het gasklephuis kunnen zitten of de ontsteking.

      Succes,
      Rob
      75 2.0 carbs in wording
      Voor dagelijks gebruik:
      Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

      http://www.soglia-it.nl

      Atte
      Member
      Member
      Berichten: 189
      Lid geworden op: di okt 18, 2005 23:09
      Locatie: Heino

      RE: Slechte viergastest (APK afkeuring)

      di dec 31, 2013 19:31

      Het is een LPI-systeem, dus ik ga ervan uit dat het van Vialle afkomstig is. Vialle heeft voor hun systemen diagnosemogelijkheden waarvan de Vialle-dealer gebruik kan maken. Voordat je daarheen tuft, misschien even handig om de voorste lambdasensor (sprongsensor) door te meten. Je meet de spanning. De achterste sensor meten heeft weinig zin (de werking daarvan kan met een universele diagnosetester worden beoordeeld (life-data)). Net wat al is aangegeven, deze laat adaptiewaarden in de ECU aanleggen (short- en long fuel trim).
      Even een stuk flink snel rijden kan ook goed zijn. Voor een Alfa sowieso!!! Een paardemiddel is de accuklemmen een minuutje los halen. Let op! er wordt dan heel veel gewist.
      Het meest elegante is de Vialle-dealer te raadplegen. Krabt deze achter zijn oren, meld dan dat het een en ander in basiscursus 2.2 staat.

      Gebruikersavatar
      giuliettaevo
      Guru Quintuplo
      Guru Quintuplo
      Berichten: 6834
      Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
      Locatie: Cuijk

      RE: Slechte viergastest (APK afkeuring)

      di dec 31, 2013 19:54

      Auto doet het ook op benzine niet goed, zal dus niet enkel in het lpg systeem zitten. :wink:
      "kan niet" ligt op het kerkhof....

      Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

      Atte
      Member
      Member
      Berichten: 189
      Lid geworden op: di okt 18, 2005 23:09
      Locatie: Heino

      RE: Slechte viergastest (APK afkeuring)

      di dec 31, 2013 20:03

      Net wat mijn voorganger aangeeft; het zal niet alleen aan het autogassysteem liggen. In principe moet de auto het op benzine goed doen, want anders wordt het op autogas ook niets. Maar voor de APK gaat de emissiemeting uit van het draaien op gas. Wat ik bijvoorbeeld nergens lees is hoe het olieverbruik is. Ik heb al veel auto's gezien (gemeten/diagnose gesteld) met een hoog olieverbruik en daardoor een misfire op bepaalde cilinders. En met meer dan 300.000 km mag je niet verwachten dat alles nog even fris is.
      Maar nog even naar de lambdasensor. Je moet meten een waarde tussen de 0,1 en 0,85 volt. Dat wil zeggen bij een rijk mengsel een waarde tussen 0,2 en 0,8 volt en voor een arm mengsel tussen de 0 en 0,2 volt. Let er op dat je aan de goede pennen meet. Er zit ook nog een verwarming op. Die controleer je overigens met een weerstandsmeting (9 ohm +/- 0,5).

      Atte
      Member
      Member
      Berichten: 189
      Lid geworden op: di okt 18, 2005 23:09
      Locatie: Heino

      RE: Slechte viergastest (APK afkeuring)

      do jan 09, 2014 20:30

      Na zo'n lange discussie waar velen een steentje aan hebben bijgedragen, vraag ik mij af hoe het nu afgelopen is.....

      Terug naar “Algemene Technische vragen”