Als je tijdens het rijden je deze meldingen/verschijnsels krijgt is dat meestal niet je accu die slecht is... Accu levert nl alleen de power om je motor te starten en is 'opslag' voor een stroomvoorraad, je dynamo is bij draaiende motor je eigenlijke stroomleverancier, niet je accu.
Probeer de auto met startkabels aan de gang te krijgen (laat de auto die spanning gaat leveren aan de jouwe eerst ff een paar minuten draaien met de startkabels aangesloten voordat je jouw auto aanslingert) en meet als ie eenmaal draait en de kabels losgenomen zijn de spanning over de polen.
Moet ruim boven 13V zitten. Schakel nu alle zware verbruikers in (achterruitverwarming, kachelaanjager, alle verlichting etc) en meet nu nogmaals de waarde, moet dik boven de 12V blijven bij stationair.
Duikt ie daaronder (wat ik dus denk) is je dynamo op zn eindje.
Heb dit een paar jaar geleden ook gehad met de 156 sw jtd, na een hoop gekloot eindelijk de dynamo eronderuit en laten doormeten bleek de spanningsregelaar defect te zijn. Nwe regelaar erop en t ding terug op zn plek ge-etterd
![Mad :x](./images/smilies/icon_mad.gif)
, na een kwartier draaien weer dat lampje aan. Meten, 9Volt...
Wéér de dynamo eronderuit (een mensch wordt er handig in uiteindelijk) en toen bleek er bij langdurige belasting een sluiting in te zitten mn onder invloed van temperatuur. uiteindelijk toch een nwe dynamo erop. (die maar krap aan een keer zo duur was dan een nwe regelaar, dus mijn tip koop direct een nwe dynamo
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
)
Grtz,fRank