Pagina 1 van 2

Verdeler/rotor 116

Geplaatst: ma nov 11, 2013 20:07
door Matteomeubel
Misschien een echt leken vraagje, maar wat zijn de verschillen in typen rotor/verdeler/hele ding voor de 116.


-Wat zijn de verschillen tussen de motorinhouden??
-Puntjes loos en met puntjes snap ik qua verschil, maar zijn er meer verschillen??
-Is er iets te reviseren aan die dingen behalve de rotor en de verdelerkap?

Ik ben specifiek geïnteresseerd in 1983-1986 116 torren.

RE: Verdeler/rotor 116

Geplaatst: di nov 12, 2013 13:23
door Rob75
Even uit mijn hoofd gezegd zijn de jaren die jij noemt uitgerust met elektronische (contactpuntloze) ontsteking van het merk Bosch of Marelli. Rotor en kap zijn dacht ik niet uitwisselbaar.
Erg veel te reviseren valt er niet aan die dingen. Hooguit een oliekeerring bovenin en misschien het aandrijftandwiel onderaan. Uiteraard wel de Hall-sensor.

Verder worden voor alle motorinhouden dezelfde verdelers gebruikt.

Zal vanavond eens in de Haynes kijken.

Groet,
Rob

RE: Verdeler/rotor 116

Geplaatst: di nov 12, 2013 15:17
door Matteomeubel
Dank Rob.

De Haynes is nou juist het probleem. Die rept niet over de post '81 versies met elektronische ontsteking.

RE: Verdeler/rotor 116

Geplaatst: di nov 12, 2013 17:18
door Gordon
Klopt wel grotendeels wat hierboven gezegd wordt. De gebruikte verdelers van Bosch en Marelli zijn compleet anders, dus als je er eentje van Bosch hebt moet je ook daadwerkelijk alles van Bosch hebben - tot en met de bobine aan toe. Bosch spullen zijn vrij makkelijk aan te komen, Marelli weer wat minder. Er gaat vrij weinig stuk aan die dingen en je komt er dus behoorlijk lang mee weg om af en toe de rotor/vinger en kap te vervangen. Op een gegeven moment kan er wel speling in de as ontstaan en dat kan als het erger wordt onregelmatige misfires veroorzaken. Ik geloof niet dat je daar veel aan kan reviseren - gewoon een andere zoeken.

Re: RE: Verdeler/rotor 116

Geplaatst: di nov 12, 2013 18:58
door Rob75
Dank Rob.

De Haynes is nou juist het probleem. Die rept niet over de post '81 versies met elektronische ontsteking.
Ik heb een Haynes manual die de Alfetta en GTV t/m 1987 beschrijven. In de aanvulling (hoofdstuk 13) staan de contactpuntloze verdelers beschreven.

Wat hierboven staat klopt ook. Ze slijten niet erg, maar uiteindelijk gaan ze toch wat slijtage vertonen. Bosch zal makkelijker onderdelen kunnen leveren. Marelli ondertussen ook wel vermoed ik.

Groet,
Rob

Re: RE: Verdeler/rotor 116

Geplaatst: di nov 12, 2013 19:03
door Matteomeubel
Dank Rob.

De Haynes is nou juist het probleem. Die rept niet over de post '81 versies met elektronische ontsteking.
Ik heb een Haynes manual die de Alfetta en GTV t/m 1987 beschrijven. In de aanvulling (hoofdstuk 13) staan de contactpuntloze verdelers beschreven.

Wat hierboven staat klopt ook. Ze slijten niet erg, maar uiteindelijk gaan ze toch wat slijtage vertonen. Bosch zal makkelijker onderdelen kunnen leveren. Marelli ondertussen ook wel vermoed ik.

Groet,
Rob
Hey, das interessant, die aanvulling. Heb je een ISBN nummer voor me??

Laat ik nou een Marelli heb'n……Zoeken dus.

RE: Verdeler/rotor 116

Geplaatst: di nov 12, 2013 19:56
door dickvdh
er zit wel degelijk verschil in verdelers, maar of dit merkbaar is onder normale belasting van de motor,


type --------------------------------motorcode----------merk------------------------------centifugaal vervroeging---------------------------------vakuum vervroeging

Alfetta 1.6 1975-1982---------------116.00 --------bosch 0231 110 045---------------15-29 2000 tpm 22-26 3000 tpm---------------------xxxxxxxx

Alfetta 1.81973-1982----------------116.08---------bosch 0231 129 036---------------11-16 2000 tpm 18-23 3400 tpm---------------------xxxxxxxx

Alfetta 2.0 1977-1979---------------116.23---------bosch 0231 178 013-----------------9-15 2000 tpm 17-23 3400 tpm---------------------xxxxxxxx

Afetta 2.0 1978-1982----------------116,55---------marelli 4533a0231170229----------5-14 1600 tmp 10-16 2000 tpm---------------------15-19 graden

Alfetta Giulletta 1.6 1982 ----------116.00---------marelli sm 802 bx---------------------4-18 1600 tpm 18-23 3800 tpm----------------------13-19 graden

Alfetta Guiletta 1.8 1982------------116.78-------- bosch 0237 002 018---------------- 7-12 1800 tpm 18-23 3800 tpm----------------------13-19 graden

van na 1982 zijn de verdelers van bosch of marelli
voor de 1.8 en 2.0 gelijk


bron van deze info komt uit autodata afstelgegevens 1984

      Re: RE: Verdeler/rotor 116

      Geplaatst: do nov 14, 2013 12:22
      door Alessandro
      Er gaat vrij weinig stuk aan die dingen en je komt er dus behoorlijk lang mee weg om af en toe de rotor/vinger en kap te vervangen. Op een gegeven moment kan er wel speling in de as ontstaan en dat kan als het erger wordt onregelmatige misfires veroorzaken. Ik geloof niet dat je daar veel aan kan reviseren - gewoon een andere zoeken.
      Ja, gaat lang goed, maar lagerbusjes van de rotor as willen later wel eens te ver gesleten zijn.
      Ik heb dat meegemaakt bij een Busso V6 weliswaar, maar kan bij een Nord net zo goed.
      Gevolg: rotor heeft zoveel radiale speling, dat die zichzelf kapot slaat tegen de rotor kap.
      Remedie: bus vervangen. (je zou dat een deelrevisie kunnen noemen)
      Alleen geen idee, of/ waar je die nieuw kunt kopen. Als iemand dat weet, houd ik me aanbevolen! (heb destijds een goede lagerbus uit een 4c punten verdeler gehaald)

      RE: Verdeler/rotor 116

      Geplaatst: do nov 14, 2013 12:55
      door frankalfa
      Sander is dat die verdeler die op je alfetta zat richting milaan een jaar of 3 geleden? :twisted: :wink:

      Grtz,fRank

      RE: Verdeler/rotor 116

      Geplaatst: do nov 14, 2013 13:39
      door Alessandro
      Nee fRank, daarbij was enkel het inwendige kabeltje van de opnemer versleten.
      Dat heeft overigens ook een oorzaak; jarenlange beweging en hitte inbreng, doen de isolatie van de draden verharden en uiteindelijk afbrokkelen, met sluiting als gevolg.
      Een typisch Marelli probleem, want bij de Bosch ontsteking zitten geen bewegende draden in de verdeler.

      Als laatste kan het vervroegingsmechanisme uitlubberen/ verslijten. Veertjes kun je nog wel vervangen, maar als de draaipunten van de centrifugaal gewichten te ver uitgesleten zijn, houdt het wel zo ongeveer op....

      RE: Verdeler/rotor 116

      Geplaatst: do nov 14, 2013 18:22
      door Matteomeubel
      Fijn, heb ik wat aan! Ze loopt wat moeizaam. Soms lijkt ze te pingelen, soms ook niet, Soms lijkt het ook wel of niet alle cilinders evenveel "spark" krijgen en zulks gesnor.
      Carbs zijn afgesteld met meterkes door iemand met benul op dat gebied, stroboscoop ter hand genomen maar pas na lostrekken van de vacuüm vervroeging ging het gelijk bete. Helemaal prettig is het nog niet.
      Kan dus goed aan slijtage liggen begrijp ik….Mmmm, plannetje uitkoken dan maar.

      Re: RE: Verdeler/rotor 116

      Geplaatst: do nov 14, 2013 18:30
      door Rob75

      Hey, das interessant, die aanvulling. Heb je een ISBN nummer voor me??

      Laat ik nou een Marelli heb'n……Zoeken dus.
      Deze link komt uit bij Haynes zelf:

      http://www.haynes.co.uk/webapp/wcs/stor ... y_rn=10215

      De aanvulling los is er denk ik niet, maar wel deze uitgave waarbij de updates op de modellen zijn meegenomen.

      Succes,

      Rob

      Re: RE: Verdeler/rotor 116

      Geplaatst: do nov 14, 2013 19:16
      door Matteomeubel

      Hey, das interessant, die aanvulling. Heb je een ISBN nummer voor me??

      Laat ik nou een Marelli heb'n……Zoeken dus.
      Deze link komt uit bij Haynes zelf:

      http://www.haynes.co.uk/webapp/wcs/stor ... y_rn=10215

      De aanvulling los is er denk ik niet, maar wel deze uitgave waarbij de updates op de modellen zijn meegenomen.

      Succes,

      Rob
      Gekoopt! Dank Rob.

      RE: Verdeler/rotor 116

      Geplaatst: do nov 14, 2013 23:29
      door Alessandro
      Da's een fijn naslagwerk! :thumbs:

      Ik heb nog foto's gevonden van de Marelli puntloze ontsteking, waaraan fRank refereerde en welke jij ook hebt. (mogelijk vergelijkbare problemen, maar dan in het allereerste stadium, waar je best nog een jaartje of wat mee door zou kunnen rijden, als je niet beter zou weten...) Alstublieft:

      Afbeelding

      Afbeelding

      Afbeelding

      Afbeelding

      RE: Verdeler/rotor 116

      Geplaatst: vr nov 15, 2013 09:41
      door Matteomeubel
      Heel mooi Alessandro!

      -Weet je of die losse onderdeeltjes ook los te koop zijn?? Zoals het vacuüm membraan en dergelijke.
      -Is de witte draad met dat blokje de Hall-sensor? Die hangt er zo l*lig bei dat ik me kan voorstellen dat die intern dunner wordt na 30 jaar.
      -Was er bij deze van de foto echt sprake van slijtage of alleen van vuiligheid?