Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Verdeler/rotor 116

ma nov 11, 2013 20:07

Misschien een echt leken vraagje, maar wat zijn de verschillen in typen rotor/verdeler/hele ding voor de 116.


-Wat zijn de verschillen tussen de motorinhouden??
-Puntjes loos en met puntjes snap ik qua verschil, maar zijn er meer verschillen??
-Is er iets te reviseren aan die dingen behalve de rotor en de verdelerkap?

Ik ben specifiek geïnteresseerd in 1983-1986 116 torren.
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1254
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

RE: Verdeler/rotor 116

di nov 12, 2013 13:23

Even uit mijn hoofd gezegd zijn de jaren die jij noemt uitgerust met elektronische (contactpuntloze) ontsteking van het merk Bosch of Marelli. Rotor en kap zijn dacht ik niet uitwisselbaar.
Erg veel te reviseren valt er niet aan die dingen. Hooguit een oliekeerring bovenin en misschien het aandrijftandwiel onderaan. Uiteraard wel de Hall-sensor.

Verder worden voor alle motorinhouden dezelfde verdelers gebruikt.

Zal vanavond eens in de Haynes kijken.

Groet,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

RE: Verdeler/rotor 116

di nov 12, 2013 15:17

Dank Rob.

De Haynes is nou juist het probleem. Die rept niet over de post '81 versies met elektronische ontsteking.
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: Verdeler/rotor 116

di nov 12, 2013 17:18

Klopt wel grotendeels wat hierboven gezegd wordt. De gebruikte verdelers van Bosch en Marelli zijn compleet anders, dus als je er eentje van Bosch hebt moet je ook daadwerkelijk alles van Bosch hebben - tot en met de bobine aan toe. Bosch spullen zijn vrij makkelijk aan te komen, Marelli weer wat minder. Er gaat vrij weinig stuk aan die dingen en je komt er dus behoorlijk lang mee weg om af en toe de rotor/vinger en kap te vervangen. Op een gegeven moment kan er wel speling in de as ontstaan en dat kan als het erger wordt onregelmatige misfires veroorzaken. Ik geloof niet dat je daar veel aan kan reviseren - gewoon een andere zoeken.

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1254
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: RE: Verdeler/rotor 116

di nov 12, 2013 18:58

Dank Rob.

De Haynes is nou juist het probleem. Die rept niet over de post '81 versies met elektronische ontsteking.
Ik heb een Haynes manual die de Alfetta en GTV t/m 1987 beschrijven. In de aanvulling (hoofdstuk 13) staan de contactpuntloze verdelers beschreven.

Wat hierboven staat klopt ook. Ze slijten niet erg, maar uiteindelijk gaan ze toch wat slijtage vertonen. Bosch zal makkelijker onderdelen kunnen leveren. Marelli ondertussen ook wel vermoed ik.

Groet,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: RE: Verdeler/rotor 116

di nov 12, 2013 19:03

Dank Rob.

De Haynes is nou juist het probleem. Die rept niet over de post '81 versies met elektronische ontsteking.
Ik heb een Haynes manual die de Alfetta en GTV t/m 1987 beschrijven. In de aanvulling (hoofdstuk 13) staan de contactpuntloze verdelers beschreven.

Wat hierboven staat klopt ook. Ze slijten niet erg, maar uiteindelijk gaan ze toch wat slijtage vertonen. Bosch zal makkelijker onderdelen kunnen leveren. Marelli ondertussen ook wel vermoed ik.

Groet,
Rob
Hey, das interessant, die aanvulling. Heb je een ISBN nummer voor me??

Laat ik nou een Marelli heb'n……Zoeken dus.
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

dickvdh
Junior Member
Junior Member
Berichten: 59
Lid geworden op: za feb 19, 2011 22:10
Locatie: eijsden

RE: Verdeler/rotor 116

di nov 12, 2013 19:56

er zit wel degelijk verschil in verdelers, maar of dit merkbaar is onder normale belasting van de motor,


type --------------------------------motorcode----------merk------------------------------centifugaal vervroeging---------------------------------vakuum vervroeging

Alfetta 1.6 1975-1982---------------116.00 --------bosch 0231 110 045---------------15-29 2000 tpm 22-26 3000 tpm---------------------xxxxxxxx

Alfetta 1.81973-1982----------------116.08---------bosch 0231 129 036---------------11-16 2000 tpm 18-23 3400 tpm---------------------xxxxxxxx

Alfetta 2.0 1977-1979---------------116.23---------bosch 0231 178 013-----------------9-15 2000 tpm 17-23 3400 tpm---------------------xxxxxxxx

Afetta 2.0 1978-1982----------------116,55---------marelli 4533a0231170229----------5-14 1600 tmp 10-16 2000 tpm---------------------15-19 graden

Alfetta Giulletta 1.6 1982 ----------116.00---------marelli sm 802 bx---------------------4-18 1600 tpm 18-23 3800 tpm----------------------13-19 graden

Alfetta Guiletta 1.8 1982------------116.78-------- bosch 0237 002 018---------------- 7-12 1800 tpm 18-23 3800 tpm----------------------13-19 graden

van na 1982 zijn de verdelers van bosch of marelli
voor de 1.8 en 2.0 gelijk


bron van deze info komt uit autodata afstelgegevens 1984

      Gebruikersavatar
      Alessandro
      Guru Quintuplo
      Guru Quintuplo
      Berichten: 9685
      Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
      Locatie: Ja :-)

      Re: RE: Verdeler/rotor 116

      do nov 14, 2013 12:22

      Er gaat vrij weinig stuk aan die dingen en je komt er dus behoorlijk lang mee weg om af en toe de rotor/vinger en kap te vervangen. Op een gegeven moment kan er wel speling in de as ontstaan en dat kan als het erger wordt onregelmatige misfires veroorzaken. Ik geloof niet dat je daar veel aan kan reviseren - gewoon een andere zoeken.
      Ja, gaat lang goed, maar lagerbusjes van de rotor as willen later wel eens te ver gesleten zijn.
      Ik heb dat meegemaakt bij een Busso V6 weliswaar, maar kan bij een Nord net zo goed.
      Gevolg: rotor heeft zoveel radiale speling, dat die zichzelf kapot slaat tegen de rotor kap.
      Remedie: bus vervangen. (je zou dat een deelrevisie kunnen noemen)
      Alleen geen idee, of/ waar je die nieuw kunt kopen. Als iemand dat weet, houd ik me aanbevolen! (heb destijds een goede lagerbus uit een 4c punten verdeler gehaald)
      Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

      Gebruikersavatar
      frankalfa
      Guru Quintuplo
      Guru Quintuplo
      Berichten: 8066
      Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
      Locatie: Koewacht (of all places!)

      RE: Verdeler/rotor 116

      do nov 14, 2013 12:55

      Sander is dat die verdeler die op je alfetta zat richting milaan een jaar of 3 geleden? :twisted: :wink:

      Grtz,fRank

      Gebruikersavatar
      Alessandro
      Guru Quintuplo
      Guru Quintuplo
      Berichten: 9685
      Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
      Locatie: Ja :-)

      RE: Verdeler/rotor 116

      do nov 14, 2013 13:39

      Nee fRank, daarbij was enkel het inwendige kabeltje van de opnemer versleten.
      Dat heeft overigens ook een oorzaak; jarenlange beweging en hitte inbreng, doen de isolatie van de draden verharden en uiteindelijk afbrokkelen, met sluiting als gevolg.
      Een typisch Marelli probleem, want bij de Bosch ontsteking zitten geen bewegende draden in de verdeler.

      Als laatste kan het vervroegingsmechanisme uitlubberen/ verslijten. Veertjes kun je nog wel vervangen, maar als de draaipunten van de centrifugaal gewichten te ver uitgesleten zijn, houdt het wel zo ongeveer op....
      Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

      Gebruikersavatar
      Matteomeubel
      Guru Duplice
      Guru Duplice
      Berichten: 2325
      Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
      Locatie: Dordrecht
      Contacteer: Website

      RE: Verdeler/rotor 116

      do nov 14, 2013 18:22

      Fijn, heb ik wat aan! Ze loopt wat moeizaam. Soms lijkt ze te pingelen, soms ook niet, Soms lijkt het ook wel of niet alle cilinders evenveel "spark" krijgen en zulks gesnor.
      Carbs zijn afgesteld met meterkes door iemand met benul op dat gebied, stroboscoop ter hand genomen maar pas na lostrekken van de vacuüm vervroeging ging het gelijk bete. Helemaal prettig is het nog niet.
      Kan dus goed aan slijtage liggen begrijp ik….Mmmm, plannetje uitkoken dan maar.
      De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

      Pakezel: VW T5
      den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
      den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
      den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
      scarb 0149

      Gebruikersavatar
      Rob75
      Guru
      Guru
      Berichten: 1254
      Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
      Locatie: Oud-Beijerland
      Contacteer: Website

      Re: RE: Verdeler/rotor 116

      do nov 14, 2013 18:30


      Hey, das interessant, die aanvulling. Heb je een ISBN nummer voor me??

      Laat ik nou een Marelli heb'n……Zoeken dus.
      Deze link komt uit bij Haynes zelf:

      http://www.haynes.co.uk/webapp/wcs/stor ... y_rn=10215

      De aanvulling los is er denk ik niet, maar wel deze uitgave waarbij de updates op de modellen zijn meegenomen.

      Succes,

      Rob
      75 2.0 carbs in wording
      Voor dagelijks gebruik:
      Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

      http://www.soglia-it.nl

      Gebruikersavatar
      Matteomeubel
      Guru Duplice
      Guru Duplice
      Berichten: 2325
      Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
      Locatie: Dordrecht
      Contacteer: Website

      Re: RE: Verdeler/rotor 116

      do nov 14, 2013 19:16


      Hey, das interessant, die aanvulling. Heb je een ISBN nummer voor me??

      Laat ik nou een Marelli heb'n……Zoeken dus.
      Deze link komt uit bij Haynes zelf:

      http://www.haynes.co.uk/webapp/wcs/stor ... y_rn=10215

      De aanvulling los is er denk ik niet, maar wel deze uitgave waarbij de updates op de modellen zijn meegenomen.

      Succes,

      Rob
      Gekoopt! Dank Rob.
      De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

      Pakezel: VW T5
      den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
      den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
      den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
      scarb 0149

      Gebruikersavatar
      Alessandro
      Guru Quintuplo
      Guru Quintuplo
      Berichten: 9685
      Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
      Locatie: Ja :-)

      RE: Verdeler/rotor 116

      do nov 14, 2013 23:29

      Da's een fijn naslagwerk! :thumbs:

      Ik heb nog foto's gevonden van de Marelli puntloze ontsteking, waaraan fRank refereerde en welke jij ook hebt. (mogelijk vergelijkbare problemen, maar dan in het allereerste stadium, waar je best nog een jaartje of wat mee door zou kunnen rijden, als je niet beter zou weten...) Alstublieft:

      Afbeelding

      Afbeelding

      Afbeelding

      Afbeelding
      Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

      Gebruikersavatar
      Matteomeubel
      Guru Duplice
      Guru Duplice
      Berichten: 2325
      Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
      Locatie: Dordrecht
      Contacteer: Website

      RE: Verdeler/rotor 116

      vr nov 15, 2013 09:41

      Heel mooi Alessandro!

      -Weet je of die losse onderdeeltjes ook los te koop zijn?? Zoals het vacuüm membraan en dergelijke.
      -Is de witte draad met dat blokje de Hall-sensor? Die hangt er zo l*lig bei dat ik me kan voorstellen dat die intern dunner wordt na 30 jaar.
      -Was er bij deze van de foto echt sprake van slijtage of alleen van vuiligheid?
      De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

      Pakezel: VW T5
      den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
      den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
      den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
      scarb 0149

      Terug naar “Algemene Technische vragen”