Pagina 1 van 1

"Metamorfose" van Alfa(sud) Sprint

Geplaatst: di okt 29, 2013 15:55
door thomfr
Hoi,

Ik zie regelmatig Sprintjes omgebouwd van moderne plastik carrosserie aanbouwdelen naar een oude grille, bumpers en nummerbordverlichting en achterlichten worden of andersom.
Past dat allemaal zomaar op een late Sprint? Als het allemaal schroefbaar is krijg ik namelijk ook snode plannen, mijn 1.7 heeft niet de beplanking aan de zijkant dus zou dan vrij eenvoudig een klassieke look te realiseren moeten zijn die ook weer terug te bouwen is.
Wat heb je dan nodig?
Voorbumper
Grille
Andere koplampen-> ja dus
Achterbumper
Nummerbordverlichting
Achterlichten
??

Iemand hier ervaring mee?

Thom

Ik zoek trouwens ook nog erg nette voor en achterbumper voor mijn Sprint 1.7QV, de huidige exemplaren hebben wat "opabeschadigingen" op de hoeken nog vande vorige eigenaar.

RE: "Metamorfose" van Alfa(sud) Sprint

Geplaatst: di okt 29, 2013 16:56
door alfarijderwierden
hallo thom,

Ik heb er toevallig ervaring mee, mijn 2e sprint is origineel een type 3 1.5 quadrifoglio uit 1988
Afbeelding
ik wilde een type 2 lichtbalk voor de kentekenplaat monteren ik kwam erachter dat ik 2 vierkante gaten moest uitslijpen anders passen de bedrading met plastic kappen van de achteruitrijlamp
er niet in.
Afbeelding
de type 2 voorgril past wel alleen is hij een paar centimeter dunner dan die van de type 3 en de koplampen van de type 2&3 verschillen ook in diameter hou daar rekening mee
Afbeelding
de vierkante gaten waarmee je de plastic panelen aan de zijkant vastzet door middel van noppen heb ik aan de binnenkant dichtgemaakt met glasvezel sommige mensen vinden het werken met
glasvezel niks maar ik heb het gewoon gedaan omdat ik lekker eigenwijs ben:lol: :lol:
voor de rest zoals bijvoorbeeld chromen bumpers i.p.v plastic bumpers hoef je niks aan te passen tenminste dat heb ik niet hoeven
doen.
Ik hoop je hier mee geholpen te hebben en anders stuur ik jou meer foto,s oke
Boxergroet lauris

RE: "Metamorfose" van Alfa(sud) Sprint

Geplaatst: di okt 29, 2013 17:04
door sprint88
Volgens mij zijn de bevestigings beugels voor de type 1 gril ook anders als de latere series.
En dan nog een type 1 twee delige voorspoilert scoren natuurlijk.
Op de B stijl dichte platen monteren of de huidige vlak maken met epoxy oid.
Mat zwart maken met rustoleum zwart das echt mooi mat en spuit makkelijk.

Het zal niet al te lastig zijn al met al.

Succes
Grt rogeralfa :driving:

RE: "Metamorfose" van Alfa(sud) Sprint

Geplaatst: di okt 29, 2013 17:11
door thomfr
Wow wat vlot heren! Thanks!

Dan weer nieuwe vragen:
- Stel dat ik die twee gaatjes maak voor de achteruitrijlampen en ooit toch weer de originele surfplank tussen de achterlichten wil monteren. Vallen deze gaten daar dan onder?
- Hoe zit het eigenlijk met de "puist"met het Alfa logo achterop boven het nummerbord. Laat dat geen zichtbare gaten achter?
- Passen de koplampen van een oudere serie wel in de bevestigingen van een late sprint?

Van de beplating aan de zijkant heb ik geen last, die zit niet op een 1.7QV b.j. 88.

Thom

@Roger: heb jou toen o.a. mijn Koni's etc. verkocht omdat ik de Sprint wilde verkopen, ga binnenkort maar weer rustig aan op zoek ;-)

RE: "Metamorfose" van Alfa(sud) Sprint

Geplaatst: di okt 29, 2013 20:21
door sprint88
Hey Thom
Dat weet ik inderdaad zeker nog, ze zitten nog mooi in de racer van mn zoon.
Voor de rest gewoon beginnen als je het leuk vind zo moeilijk is het niet.

En Lauris : polyester en staal hm ik snap je redenering maar denk eraan dat je met verschillende uitzettingscoef. Te maken hebt,
Je loopt dus het risico dat je later scheurtjes krijgt ivm temperatuur verschillen, denk aan warme dagen auto in de zon en s'avonds weer een stuk koeler. Enz.

Grt rogeralfa :driving:

RE: "Metamorfose" van Alfa(sud) Sprint

Geplaatst: di okt 29, 2013 22:08
door paul veloce
Ik zal vast nog wel wat zaken vergeten, maar voor de buitenzijde:

- koplampen van een oud model hebben een chromen rand, en zitten met een veer-met-ring vast in de grille. Nieuwere type zit met holletje-bolletje bevestiging en zonder chromen ring. Passen dus niet op elkaar.
- nog ergens de c-stijl ventilatieroostertjes scoren met klaverbladlogo in plaats van de versie met spleten
- op de dorpel hoort een rvs-strip bij een ouder type
- deurgrepen hebben bij het oudere type een chromen drukknop (de qy's volgens mij ook, maar de 1.7 heeft weer zwarte)
- reflectors onder de achterlichten
- die puist van een spiegel eraf...en een slanke terug

Een tweedelige spoiler heb ik volgens mij nog wel liggen overigens

succes!
Paul

RE: "Metamorfose" van Alfa(sud) Sprint

Geplaatst: wo okt 30, 2013 17:07
door alfarijderwierden
Ben ik weer thom,

Om even terug te komen op jouw vraagje over de vierkante gaten voor de type 2 lichtbalk
hier even een foto van mijn andere sprint: nu zonder vierkante gaten, en zoals je ziet
valt de nummerplaathouder over de gaten heen dus maak je geen zorgen.
Afbeelding

En voor het werken met epoxy zoals ik dat gedaan heb voor het wegwerken van de kleine gaten voor de zijpanelen die ik niet mooi vindt
heeft rogier gelijk plaatstaal met glasvezel zal gaan werken, het is belangrijk dat je de mengsel van hars en harder goed gecombineerd hebt
en goed laagje voor laagje gaat lamineren met de glasvezelmatjes+hars
Ik werk elke dag met hars harder versneller dus ik deel mijn ervaring met de rest van jullie
al doende heb ik dingen verkloot en dingen weer netjes gemaakt.
succes verder ik zal het blijven volgen als een grote sprint gek gr lauris

RE: "Metamorfose" van Alfa(sud) Sprint

Geplaatst: di nov 05, 2013 00:17
door thomfr
Heren bedankt!
Komend jaar maar eens langzaam wat deeltjes gaan sparen ;-)

Thom