Pagina 1 van 2

zuigt (valse) lucht aan via ( zie foto)

Geplaatst: vr okt 11, 2013 23:39
door Patrick GTV
Hallo Heren

Misschien iemand die weet waarom dit zo hoort ? (zie foto)
heb een geel pijltje richting een open gat getekend waardoor lucht wordt aangezogen .
Beetje vreemd dat daar lucht door word aangezogen ( valse lucht ? )
Hoort daar niet iets op of in te zitten ?
Deze foto is van net na de bouw van de auto ( 2009) dus toen al zoog het daar lucht aan ...
ik kan me helaas slecht herrinneren dat mijn T-spark die ik voor de GTV had een koperen bochtje met slangetje erop had zitten op die plaats ...maar waar het heen ging , heb ik nooit naar gekeken . :oops:

moet ik het afdoppen ? of is het zo gedaan om iets juist goed te laten draaien ? motorblok is uit een 155 Q4 turbo ..
iedergeval rijdt de auto verders goed , alleen gaat vaak het stationair toerental heen en weer tussen de 800 & 1000 ...<<< enigste klein dingetje .
of het ermee te maken heeft ,, eigenlijk denk ik van wel :roll:





Afbeelding

RE: zuigt (valse) lucht aan via ( zie foto)

Geplaatst: za okt 12, 2013 07:21
door Stan75
Als de motor stationair loopt, en je houdt je vinger op het gat, loopt ie dan beter?

RE: zuigt (valse) lucht aan via ( zie foto)

Geplaatst: za okt 12, 2013 08:47
door Patrick GTV
Ik ga dat strax even uit testen door het gat af te doppen .
En naast stationair laten draaien ook het rij vermogen controleren.
Misschien reageerd dan ook alles wel wat sneller ...want niet eerder mee gemaakt dat een auto juist daar wat lucht aan hoort te zuigen .
:driving:

RE: zuigt (valse) lucht aan via ( zie foto)

Geplaatst: za okt 12, 2013 13:30
door Patrick GTV
Ik heb net even een soort van profesorische afdichting gemaakt , met een boutje en 2 reps :D
daarvan hier onder 2 foto's ...
De auto komt nu nog sneller aan zijn toeren , dus dat is een leuk voordeel .
Loopt ook netter stationair !
Alleen hoort er natuurlijk niet een afdichting te zijn , maar dient het gat ergens voor .
Als iemand dat weet hoor ik het graag .
ik weet niet of het goed is op deze manier te blijven rijden .

Afbeelding

Afbeelding

Re: RE: zuigt (valse) lucht aan via ( zie foto)

Geplaatst: za okt 12, 2013 14:19
door Robkg
Ik heb net even een soort van profesorische afdichting gemaakt , met een boutje en 2 reps :D
daarvan hier onder 2 foto's ...
De auto komt nu nog sneller aan zijn toeren , dus dat is een leuk voordeel .
Loopt ook netter stationair !
Alleen hoort er natuurlijk niet een afdichting te zijn , maar dient het gat ergens voor .
Als iemand dat weet hoor ik het graag .
ik weet niet of het goed is op deze manier te blijven rijden .

Afbeelding

Afbeelding
Staat er in het Werkplaatshandboek van de 155 Q4 niet iets over in?

Anders BrulTM een PM sturen misschien? Hij heeft enige ervaring met 155 Q4's.

RE: zuigt (valse) lucht aan via ( zie foto)

Geplaatst: za okt 12, 2013 14:31
door frankalfa
Het is voor je motor zowiezo beter om met een afgedicht gaatje te rijden dan met een gat waar valse lucht naar binnen getrokken wordt lijkt me...Waar t dan wel voor dient weet ik niet maar valse lucht is nooit goed, je motor loopt dan te arm (want de gratis extra lucht is niet gemeten door de lmm en er wordt dus onvoldende brandstof ingespoten naar verhouding)

Grtz,fRank

RE: zuigt (valse) lucht aan via ( zie foto)

Geplaatst: za okt 12, 2013 14:37
door Patrick GTV
Ik heb net te horen gekregen dat het gat ik nu afgedicht heb , eigenlijk bedoelt is om de carterontluchting slang op aan te sluiten .
zodat de Inlaat de warme carter lucht tot zich neemt ...hier tussen behoort wel een terug slag klepje te zitten .
Het afdichten wat ik nu gedaan heb kan geen kwaad ...alleen de carterontluchting mag je nooit afdichten hoorde ik ook .

Dus vandaar dat ik een on aan gesloten carterontlucter heb ( zonder slang) ...
Ik vroeg me al die tijd al af waar de carter ontluchting op moest komen .

iedergeval zuigt het nu geen valse lucht meer aan ....en ga ik even opzoek naar de juiste slang en terug slag klep .
om het weer origineel aan te sluiten binnenkort . :thumbs:

RE: zuigt (valse) lucht aan via ( zie foto)

Geplaatst: za okt 12, 2013 15:17
door mark156
Afbeelding

Ik heb hier nog een alternatief voor je... monteer een oilcatch-tank tussen de carterontluchting en de zuigaansluiting bij de gasklep. Wel opletten dat je een terugslagklep tussen het tankje en de zuigbuis bij de gasklep monteert, dit omdat het een motor met drukvulling is. Wat je dan doet is eigenlijk de situatie terugbouwen naar hoe het origineel hoort te zijn, echter met een catch-tank die als olie-afscheider werkt zodat alleen de carterdampen worden afgezogen, maar de zwaardere dampdeeltjes kunnen condenseren in dit tankje. Dit heeft 2 hele grote voordelen; ten eerste voorkom je dat het hele traject vanaf gasklep tot aan je uitlaatsierstuk schoner blijft in plaats van dat dit vervuilt met olie-troep. Ten tweede behoud je het principe van een ''gesloten'' carter-ontluchting zodat je niet in de auto iin de oliedampen zit. Vaak word er op zo'n catch-tank een klein luchtfiltertje geplaatst, en word het aanzuigtraject afgedopt, maar dan ontlucht je het carter in de open lucht onder de motorkap... geloof mij maar, dat RUIK je, zeker als de motor warm is en je staat voor een verkeerslicht te wachten. Deze oliedampen bevatten o.a. koolmonoxide, en daar ga je je op den duur niet zo prettig van voelen!!! Bovendien word de binnenkant van je voorruit op den duur ''zo vet als een slak'', en dan ''glimt-ie als een keutel in de maneschijn''... :lol: Mijn maatje heeft dat nu zó op zijn Ibiza FR 1.8T en als het donker is en hij heeft zijn lampen aan zie je gewoon een fijne dampwolk uit zijn grille komen :shock: . Daarbij komt nog eens dat zijn Ibiza, net als jouw GTV, getuned is waardoor de thermische belasting van de motorolie ook toeneemt en er dus méér oliedampen worden gegenereerd. Hij heeft dat nu voor een klein deel weten te beperken door 10W-60 olie te gebruiken, de viscositeit van deze olie is stabieler op hogere temperaturen, en is dus ideaal voor (opgevoerde/drukgevulde) motoren...

Als het goed is zitten er op de motor 2 plekken waar ontluchting plaats moet vinden, de ene is voor het carter (dus onderkant motor) en de andere zou op het kleppendeksel moeten zitten (bovenkant motor). Dit zijn de 2 ruimtes die ontlucht moeten worden om o.a. de keerringen van de krukas en van de nokkenassen héél te houden, en daarom mag je deze dus NOOIT afdoppen, want oliekeerringen werken alléén goed wanneer de druk ín de motor gelijk is aan de buitenluchtdruk.. Misschien geeft deze achtergronduitleg je wat inzicht in de motormechanische principes?

Ohw ja, het zijn dus ook niet alleen oliedampen, maar ook restgassen van de verbranding die langs de zuigers worden geblazen, hoe goed de compressie van je motor ook is....

Re: RE: zuigt (valse) lucht aan via ( zie foto)

Geplaatst: za okt 12, 2013 19:22
door Brul(tm)
Anders BrulTM een PM sturen misschien? Hij heeft enige ervaring met 155 Q4's.
Die van mij is stuk hé O:) O:)

Zal zo eens het werkplaats handboek er bij pakken.
Misschien dat het iets te maken heeft met het EGR systeem.

Re: RE: zuigt (valse) lucht aan via ( zie foto)

Geplaatst: za okt 12, 2013 20:27
door Robkg
Anders BrulTM een PM sturen misschien? Hij heeft enige ervaring met 155 Q4's.
Die van mij is stuk hé O:) O:)

Zal zo eens het werkplaats handboek er bij pakken.
Misschien dat het iets te maken heeft met het EGR systeem.
Daarom juist, jij hebt de boel in je handen gehad ;)

RE: zuigt (valse) lucht aan via ( zie foto)

Geplaatst: za okt 12, 2013 20:35
door Brul(tm)
In de manual kan ik er niet zo snel iets voor terug vinden.
Maar als ik deze gasklep zo bekijk, heb ik mijn twijfels of deze ook zo op de Q4 geleverd is.
Daar zit een Weber op.

Ik zal morgen eens de garage in duiken om een foto te maken van mijn gasklep/inlaat.

RE: zuigt (valse) lucht aan via ( zie foto)

Geplaatst: zo okt 13, 2013 13:16
door Patrick GTV
Thx voor de uitleg en overzicht van het geheel Mark !
ik ga er mee aan de slag !
dat stukje onluchting van oliedampen in de passagiers ruimte zit ik echt niet op te wachten :D , ben blij dat ik net van die benzinedampen af ben :lol:

ik kan evt een los slangetje aan de carter ontluchting maken , en afgeleiden naar onder ergens zodat het richting weg dek gaat ;)

Brul , op de bovenste foto zie je dat er : Weber op de gasklep staat ... Maar zoals jij al zegt ...op andere 155 q4 blokken gekeken op internet en daar zitten toch echt andere gaskleppen op .
zonder zo'n verstel schroef ..
Het enige wat ik wel kan melden nu ik hem afgedopt heb ...de auto loopt netjes en lager stationair en pakt veel eerder en directer de Turbo op . ik schakel in seconden nu echt ongeveer zoals de schakelingen aangeven met Volgas . 1e - 1 sec - 2e - 2 seconden - 3e - 3 seconden( misschien 4 sec voor ik over schakel naar 4 ) ...en als je dan een seconden schakel overgang er bij rekent ...kan je ongeveer uitrekenen hoe vlot de auto van zijn plek komt . . dit kon mijn porsche 944 turbo echt niet ... 8)

Heb alleen wat wittige rook uit de uitlaat ...maar heeft denk ik te maken met dat de motor niet goed op temperatuur komt bij normaal gebruik , mede omdat het nu ook kouder is buiten ...van de zomer had ik daar geen last van . :wink:

RE: zuigt (valse) lucht aan via ( zie foto)

Geplaatst: zo okt 13, 2013 17:03
door high fidelitaly
dit is inderdaad een ander throttle body dan op de q4.

heb je nog afzonderlijke stationair regelaar of zit deze op gasklep?
is dat misschien de reden dat gasklep is veranderd?

RE: zuigt (valse) lucht aan via ( zie foto)

Geplaatst: zo okt 13, 2013 20:40
door Patrick GTV
Hey High italy :)

Naast de stationair ( lucht meng ) schroef die je ziet op de foto's , heb ik geen ander kunnen ontdekken .

Waarom Bouwer Jacco , deze >> Throttle body <<< ( weer wat geleerd :D ) er op heeft gezet weet ik niet ...op de bovenste foto waar je de gehele voorkant van de auto ziet , zit het al zo ...en dat is een foto van toen Jacco hem nog had uit 2009 .
ik weet niet waarom hij het toen heeft open gelaten dat lucht aanzuig gat , maar had meer eruit kunnen halen als hij het toen al afgedicht had .
ik merk nu best wel verschil kwa oppakken van de Turbo nu het afgedicht is :)

RE: zuigt (valse) lucht aan via ( zie foto)

Geplaatst: zo okt 13, 2013 21:03
door high fidelitaly
die darm (welke over de aanzuigslang gaat naar voor) waar is die op aangesloten?

normaal zit er boven de thermostaat een cilinder met een fiche er op (wit). dit is de stationair regelaar.
en daar gaat normaal deze (by-pass) darm heen.

gaskleppotentiometers van de Lampredi turbo's zijn nogal gevoelig en vereisen een juiste afstelling.
dit kan misschien ook de reden zijn van andere gasklep (bij jou zit er volgens mij andere pot. meter op)

als dan ook nog de stationair regelaar bij jou op het gasklephuis zit (?) hebben ze dit systeem wel eenvoudiger gemaakt.
maar dan vraag ik me dus af waar die bovenste darm heen gaat