Pagina 1 van 1

versleten koppeling alfa156?

Geplaatst: vr okt 14, 2005 19:33
door starter
ik heb mijn 146 ingeruild voor een 156, 1.8TS 144 pk.
Als ik de auto mijn garage of een verhoging in/op rijd dan hoor ik, bij t op laten komen van de koppeling, een schrapend geluid (ik weet niet hoe ik t anders moet omschrijven).
Als ik dan uit de auto stap ruik ik verschroeid metaal. T ruikt net als lasmateriaal.

Wat kan dit zijn?? De auto heeft 140.000 km op de teller. Er zit nu nog BOVAG garantie op.

Alvast bedankt,

RE: versleten koppeling alfa156?

Geplaatst: vr okt 14, 2005 21:57
door psillen
Als je koppeling versleten is, zou je eigenlijk moeten merken dat ie af en toe slipt?

Grijpt hij ook pas op het allerlaatste stukje aan, bij het laten opkomen van het koppelingspedaal?

RE: versleten koppeling alfa156?

Geplaatst: za okt 15, 2005 09:24
door starter
ik heb wel het gevoel dat ie op het laatste moment "aangrijpt."

Zijn er mogelijkheden om de koppeling te testen (bv in 4 optrekken en zien of de motor afslaat)???

Re: RE: versleten koppeling alfa156?

Geplaatst: za okt 15, 2005 10:46
door psillen
ik heb wel het gevoel dat ie op het laatste moment "aangrijpt."

Zijn er mogelijkheden om de koppeling te testen (bv in 4 optrekken en zien of de motor afslaat)???
Daar is een methode voor om te testen, maar er is me ontgaan in welke versnelling dit gewoonlijk wordt geprobeerd.
Vast iemand hier die het weet :?:

Maar gezien je eerste opmerking vermoed ik dat de koppeling vrij ver heen is.
Omvat de garantie ook de koppeling, of valt dat onder normale slijtdelen zoals remvoeringen?

RE: versleten koppeling alfa156?

Geplaatst: za okt 15, 2005 11:24
door bert
Je kan de koppeling zoals volgt testen. De eerste test if controleren of je koppeling goed vrijkomt van het vliegwiel. Start motor en druk koppeling in en wacht paar seconden met
inleggen van de achteruit (moet wel een non-synchro zijn). De versnelling moet makkelijk
in te schakelen zijn en vervolgens schakel je in andere versnelling vervolgens neutraal en direct achteruit. Synnchro mag niet kraken. Je test hiermee of je vanuit stilstand soepel
van zijn plaats kan krijgen.

De 156 wil soms wat hakerig schakelen dus je zal het waarschijnlijk een paar moeten herhalen. Inschakelen moet makkelijk verlopen.

Andere test is wat cru en slippende koppeling herken je snel zeker met de huidige koppelingen.

Handrem, schakel in hoogste versnelling en breng de motor op toeren waar deze max. koppel heeft. Koppeling op laten komen en gaspedaal vloeren. Als deze niet snel afslaat,
zal koppeling aan vernieuwing toe zijn. Erg zware belasting dus liever niet doen.


Als je nog garantie hebt, zou ik de garage bezoeken. Misschien heb je wel een lekkage
toplager/ontkoppelingslager etc.. Even contacten met de garage.

RE: versleten koppeling alfa156?

Geplaatst: za okt 15, 2005 16:02
door starter
het is wel zo dat als ik de achteruit inschakel (vanuit bv de 1) de auto dan een "klap" krijgt. Met een schok schakelt dan de achteruit in.
Ik dacht zelf dat dit kwam omdat de bak niet gesynchroniseerd was. Dus verder geen aandacht aan besteed. Zal waarschijnlijk toch iets met de koppeling te maken hebben.
Het vreemde geluid ontstaat overigens alleen als ik de auto achteruit over een heuveltje rij (bv stoeprand, ingang garage). Wel met een stinkend gevolg overigens, zoals in begin van dit topic beschreven.

Aanstaande woensdag moet de auto toch naar de garage voor een probleem met de koelvloeistof (lek). Zal dan direkt naar de koppeling laten kijken. Het is echter geen dealer en heb niet zo veel vertrouwen in deze beste man. Al mijn vorige alfa's wel bij een dealer gekocht. Dit is weer een wijze les......... .
Ben bang dat deze beste man mij bedonderd en niet doet wat ik vraag, vandaar.

RE: versleten koppeling alfa156?

Geplaatst: za okt 15, 2005 17:20
door Alessandro
Een schroeilucht duidt volgens mij wel op een versleten koppeling, maar niets is zo vanaf de p.c. met zekerheid te stellen. Maar probeer eens wat er gebeurt als je bij 90-100 km/u plankgas geeft. Als je dan merkt (voelt, hoort, ziet) dat de motor sneller in toeren klimt dan dat er versneld wordt, dan is het echt zover. :roll:

Re: RE: versleten koppeling alfa156?

Geplaatst: zo okt 16, 2005 15:04
door starter
Een schroeilucht duidt volgens mij wel op een versleten koppeling, maar niets is zo vanaf de p.c. met zekerheid te stellen. Maar probeer eens wat er gebeurt als je bij 90-100 km/u plankgas geeft. Als je dan merkt (voelt, hoort, ziet) dat de motor sneller in toeren klimt dan dat er versneld wordt, dan is het echt zover. :roll:
heb dit vanmiddag getest en moet zeggen dat ie lekker doortrekt in de 4. Kan dan ook niet zeggen dat het aantal toeren sneller oploopt dan de snelheid van de auto.
Vreemd........ .
Zal wel voor gek verklaard worden bij de garage?

RE: versleten koppeling alfa156?

Geplaatst: zo okt 16, 2005 15:53
door Rens 1.7QV
Zou de schroeilucht niet kunnen komen van een rem die niet meer helemaal soepel beweegd??? Als er zo'n schroeilucht van je koppeling komt, dan moet die slippen en dat zou je wel gemerkt hebben.

Rens

RE: versleten koppeling alfa156?

Geplaatst: zo okt 16, 2005 16:36
door Alessandro
Of komt er soms iets op of tegen de uitlaat of zo???? :idea: :?:
gezien jouw vorige antwoord denk ik ook niet dat er iets mis is met de koppeling. :-k

RE: versleten koppeling alfa156?

Geplaatst: zo okt 16, 2005 16:38
door Rens 1.7QV
is ook nog een goede, denk ook niet dat het de koppeling is.

Rens

RE: versleten koppeling alfa156?

Geplaatst: za okt 29, 2005 02:05
door Hans156
Klap bij het inschakelen van de achteruit..... kopp komt niet goed vrij.......
Het geluid dat je hoort...is dat dan net of je de handrem erop hebt staan?????

Dat kan voorkomen bij fase 3 motoren....een enkele heeft dit euvel... de mijne ook dus, bij het vervangen van de koppeling kan het over zijn maar dikke kans dat het weer zo is.
Eigenlijk weinig aan te dioen.

Langs een echte dealer of specialist gaan is de beste oplossing.

RE: versleten koppeling alfa156?

Geplaatst: za okt 29, 2005 10:32
door jdejager
Had ook dat tijdens het starten in de versnelling met de koppeling ingedrukt de auto een klap even maakte, net alsof je de koppeling snel liet opkomen. Kwam dus waarschijnlijk ook niet goed vrij. Hebben daarna de boel ontlucht omdat ook het lampje was gaan branden en vanaf die tijd geen problemen meer gehad.