Pagina 1 van 1

mechanisch stuurhuis 75: speling stellen

Geplaatst: wo sep 04, 2013 09:34
door Italman
Op mijn 75 turbo zit er speling op het stuurhuis. De tandlat kan ik aan de linker kant op en neer bewegen.
Heb gezien in het manual dat er een stelbout op zit om dit bij te stellen. Met de hand voorzichtjes tegen draaien en dan 3 'notches' terug loszetten.
DIe notches, zijn dat kwartslagen, of wat moet ik mij daarbij voorstellen?

Iemand al eens gedaan en eventuele tips?

Groeten!

Paul

Re: mechanisch stuurhuis 75: speling stellen

Geplaatst: wo sep 04, 2013 09:37
door gtv-racer
Op mijn 75 turbo zit er speling op het stuurhuis. De tandlat kan ik aan de linker kant op en neer bewegen.
Heb gezien in het manual dat er een stelbout op zit om dit bij te stellen. Met de hand voorzichtjes tegen draaien en dan 3 'notches' terug loszetten.
DIe notches, zijn dat kwartslagen, of wat moet ik mij daarbij voorstellen?

Iemand al eens gedaan en eventuele tips?

Groeten!

Paul
Notches lijkt op iets van uitsparingen. Weet niet of die r zitten?

RE: mechanisch stuurhuis 75: speling stellen

Geplaatst: wo sep 04, 2013 09:53
door yuri 75 V6
'Notches' wil zoveel zeggen als 'kerfjes', 'nokjes' of 'klikjes'. Iets wat je kunt voelen en tellen. Nu heb ik nog nooit stuurhuisspeling van een 75 gesteld, maar ik stel me zo voor dat je, als je het eenmaal gaat doen, wel zult voelen/merken wat er bedoeld wordt.

RE: mechanisch stuurhuis 75: speling stellen

Geplaatst: wo sep 04, 2013 10:38
door Italman
Morgenavond ga ik dat bekijken.
Het zal waarschijnlijk zichzelf wel wijzen maar wat raad op voorand kan nooit kwaad bij dergelijke operatie. :wink:

Als ik eruit ben laat ik het weten, dan is iemand anders er mss ook wat mee!

Groeten!

Paul

Re: mechanisch stuurhuis 75: speling stellen

Geplaatst: zo sep 08, 2013 13:34
door DJ
Op mijn 75 turbo zit er speling op het stuurhuis. De tandlat kan ik aan de linker kant op en neer bewegen.
Heb gezien in het manual dat er een stelbout op zit om dit bij te stellen. Met de hand voorzichtjes tegen draaien en dan 3 'notches' terug loszetten.
DIe notches, zijn dat kwartslagen, of wat moet ik mij daarbij voorstellen?

Iemand al eens gedaan en eventuele tips?

Groeten!

Paul
Iets speling is normaal. Worm word met veer tegen de "tandlat" gedrukt. Wat in het manual staat is afstellen van de veerdruk. Ik heb het altijd op gevoel gedaan.
Als je stuurhuis eruit haalt > de ingaande kant van de wormas van het stuurhuis is gelagerd met een glijlagerbusje. Die zijn altijd versleten. Bij de betere ijzerwarenhandel of lagerhandel wel te koop voor een paar euro.
In mijn ervaring zijn 75 stuurhuizen bomvrij. In tegenstelling tot die hopeloze dingen in 105 series.

Gr DJ

RE: mechanisch stuurhuis 75: speling stellen

Geplaatst: wo sep 11, 2013 09:05
door Italman
Ben er nog niet toe gekomen wegens drukte op het werk, voor zover ik zag kan je er wel bij om de speling te regelenen zonder demontage van het stuurhuis? Hoop ik? :wink:

RE: mechanisch stuurhuis 75: speling stellen

Geplaatst: wo sep 11, 2013 12:56
door DJ
Nooit geprobeerd zelf maar wel het proberen waard. Stuurhuis naar buiten halen door het gat in schhutbord van de stuurstang is namelijk een "uitdaging" zeker met bekrachtigd stuurhuis. Onbekrachtigd gaat wel. Daarom destijds op m'n racer gat in schutbord links stuk groter gemaakt.

Gr,
DJ