Gebruikersavatar
Sonny
Newbie
Newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: vr mar 11, 2011 14:56

Injectie of ombouwen

wo aug 21, 2013 21:02

Ik ga in een spider uit de vs laten restaureren. Ben nieuwsgierig wat de adviezen zijn mbt de motor. Injectie laten of ombouwen tot een dubbele carberateur.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Injectie of ombouwen

do aug 22, 2013 09:22

Waarom zou je willen ombouwen? Dat overweeg je met de koets toch ook niet?
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Ton
Member
Member
Berichten: 175
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:29
Locatie: Answest

RE: Injectie of ombouwen

do aug 22, 2013 18:53

Ik proef uit de vraag dat het wel eens een spica-injectie zou kunnen zijn .

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

RE: Injectie of ombouwen

do aug 22, 2013 20:35

Carburateurs erop, tenzij het al een Motronic is
''Drive tastefully''

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Injectie of ombouwen

do aug 22, 2013 22:02

Als het Spica is, mooi laten zitten... alleen wel zorgen dat er ALLEEN iemand aan schroeft die weet wat ie doet... er is namelijk niks mis met een Spica installatie... alleen maar met mensen die fout "draaien"...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: RE: Injectie of ombouwen

do aug 22, 2013 22:11

Als het Spica is, mooi laten zitten... alleen wel zorgen dat er ALLEEN iemand aan schroeft die weet wat ie doet... er is namelijk niks mis met een Spica installatie... alleen maar met mensen die fout "draaien"...
Of-topic, mare dat waren toch Solexen, Jack?? :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

On-topic, Als iets functioneert, lekker laten de boel de boel laten is mijn ervaring inmiddels. Indien e.e.a. sneuvelt is er tijd genoeg een alternatief te frutselen!
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Injectie of ombouwen

vr aug 23, 2013 09:01

:lol: :lol: :lol:

Intussen vertoont de vraagsteller zich niet meer....
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Sonny
Newbie
Newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: vr mar 11, 2011 14:56

Re: RE: Injectie of ombouwen

ma aug 26, 2013 19:47

:lol: :lol: :lol:

Intussen vertoont de vraagsteller zich niet meer....
Wel hoor. Krijg veel adviezen over ombouwen. Vandaar mijn vraag. En ja koets gaan we zeker aanpassen. Btw wordt door prof aan gesleuteld.
Thanks voor de suggesties.
Nu; Spider 2.0 veloce 1982, 155 1.8 TS 1993 en Giulia 2.d dsl 2016
Toen; 156 jtd, 159 jtd en Giulietta 1.4 tct

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5577
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Injectie of ombouwen

ma aug 26, 2013 20:01

Doe eens gek en laat de spica zitten. Heb je straks een auto die bijna niemand heeft.
Anders op zoek naar een mooi setje solexen. :wink:
Ombouw komt iets meer bij kijken dan velen zich realiseren, en een goed afgestelde spica loopt wel mooi.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Injectie of ombouwen

ma aug 26, 2013 20:57

Ik vraag me af waar mensen dat advies tot ombouwen dan op baseren?

Vast niet op eigen ervaringen want de meesten die zich nu met 105jes bezighouden hebben nog nooit een 4-cilinder Spica van dichtbij gezien en baseren zich op ervaringen uit het verleden toen elke "giovanni" aan die dingen liep te draaien en ze verklooide...

Uiteraard aangenaam om te weten dat er een "prof" aan sleutelt maar ik denk zo maar dat er in heel Nederland maar 2 mensen rondlopen die een Spica weer goed neer kunnen zetten... dus vertrouw niet teveel op mensen die "prof" genoemd worden... want recentelijk rezen mij de nekharen ook weer ten berge over carrosserie-advies... pfffff.....

Een ander voorbeeldje is de zo verguisde Berlina automaat... op het BB worden die door zogenaamde experts tot de grond toe afgebrand en als ik dan weer instap heb ik toch echt het idee at ze er nog nooit mee gereden hebben... of er zelfs nog nooit eentje gezien hebben...

Laat je dus niet gek maken... laat je niet in de luren leggen... vraag second opinions etc... ze waren in die jaren bij Alfa Romeo echt NIET gek en wisten wel wat ze in productie namen.... en vV zegt het ook... een Spica kan ECHT mooi lopen!

Komt nog bij dat originaliteit steeds zwaarder gaat tellen... hoe meer autootjes er verknoeperd worden, hoe meer er gekeken wordt naar hoe een karretje uit de fabriek rolde... en een goed lopende Spica zal altijd meer waard zijn dan een omgebouwde... want een ongebouwde blijft altijd maar een omgebouwde...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Bog75
Full Member
Full Member
Berichten: 388
Lid geworden op: zo okt 15, 2006 14:25

RE: Injectie of ombouwen

ma aug 26, 2013 21:40

Mij ontgaat de complexiteit van de spica. Dit is toch een mechanische brandstofpomp? Plunjers aangedreven met een 3d nokkenas?

Bij sommige 911jes tot 72 zit vaak een bosch pomp, dit is zo'n concept. Moet wel door specialist aangepakt worden, maar daar zijn er meer van. Eenmaal goed afgesteld loopt het extreem goed, kan geen carb tegenop.

Ik weet niet hoe de voorraad onderdelen etc is, kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat ditniet goed te fixen is.
Bert en Juul

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4365
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Injectie of ombouwen

ma aug 26, 2013 22:19

Afkeer van spica van veel mensen is niet gebaseerd op technisch inzicht maar op mee lullen wat "iedereen" zegt.
Spica of mechanische brandstof injectie met 3 d regelnok en nog wat compensatie's is in de basis een veel mooier en beter systeem dan carb's.
Uit praktische overwegingen is ombouwen naar carb's vaak wel een goed idee. Mensen die echt iets met carb's kunnen zijn er al niet zo heel veel en en vwb spica nog veel minder. In montreal kringen moeten wel mensen met verstand van zaken te vinden zijn. Ook qua onderdelen voorziening.
Wes Ingram in de USA in de grote spica expert bij mijn weten. Wellicht zijn er meer/anderen dichter bij huis.
Er heeft hier een tijd iemand op het forum gezeten die wel gewoon spica op z'n ex usa spider heeft laten zitten. Hij was er tevreden over.
Dubbele naam volgens mij, iets met Hein. Kwam ergens uit de randstad.
Overigens, van veel spica > carb conversies die ik tot nog toe heb gezien kreeg ik pijn aan m'n ogen. Wat een pruts werk. Netjes ombouwen naar carb's komt ook nog meer bij kijken dan je in eerste instantie ziet.
Mocht je overwegen spica te handhaven. (waarom niet als het goed functioneert?) ik heb (originele) technische documentatie over spica om de boel om te onderhouden.

Gr DJ

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Injectie of ombouwen

ma aug 26, 2013 22:19

De complexiciteit van Spica is er wel degelijk met z'n thermostaatjes etc en eigenlijk teveel stelmogelijkheden... en eerlijk is eerlijk... ik zou er ook zelf niet aan gaan draaien...

Onderdelen zijn soms schaars en niet goedkoop... maar die jacht maakt het ook wel weer leuk.

Ik denk oprecht dat er in NL 2 mensen zijn die het truukje beheersen maar als ie eenmaal goed loopt, houdt ie dat ook lang vast.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4365
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: RE: Injectie of ombouwen

ma aug 26, 2013 22:20

Mij ontgaat de complexiteit van de spica. Dit is toch een mechanische brandstofpomp? Plunjers aangedreven met een 3d nokkenas?

Bij sommige 911jes tot 72 zit vaak een bosch pomp, dit is zo'n concept. Moet wel door specialist aangepakt worden, maar daar zijn er meer van. Eenmaal goed afgesteld loopt het extreem goed, kan geen carb tegenop.

Ik weet niet hoe de voorraad onderdelen etc is, kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat ditniet goed te fixen is.
Spica is inderdaad net zo iets.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Sonny
Newbie
Newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: vr mar 11, 2011 14:56

RE: Injectie of ombouwen

za aug 31, 2013 12:21

Fijn om te zien dat zo veel alfisten hun ervaringen en meningen willen delen. :D Wat je ook hier ziet. Zo veel mensen zo veel meningen. Zelf heb ik geen technische kennis en ga af op de profs die er mee aan de slag zijn. In dit geval dus het ombouwen van de orginele injectie. Ja dan het verhaal van orgineel op de lange termijn. Voor mij is dit geen belegging maar passie voor de spider. Maak hem dus zo zoals ik hem het mooiste vind. In dit geval de een usa car van oorsprong maar dan gerestaureerd naar een europese uitvoering.
Nu; Spider 2.0 veloce 1982, 155 1.8 TS 1993 en Giulia 2.d dsl 2016
Toen; 156 jtd, 159 jtd en Giulietta 1.4 tct

Terug naar “Algemene Technische vragen”