Gebruikersavatar
PietJan
Junior Member
Junior Member
Berichten: 90
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:32
Locatie: Sassenheim

RE: Injectie of ombouwen

za aug 31, 2013 14:52

Ik zou hem pas ombouwen als het niet meer te repareren is.

Ik rij zelf al bijna 20 jaar met een Spider met Spica injectie en het loopt fantastisch. Het alfstellen is wel lastig en je moet niet iedereen eraan laten schroeven (Zeker geen gewone garage!) Zelf heb ik me er via internet in verdiept en stel de Spica zelf af. Dit is goed te doen als je maar stap voor stap te werk gaat en niet zomaar aan stangetjes en schroefjes begint te draaien...
Zoals al eerder is gezegd, bij ombouwen komt meer kijken dan je denkt en voordat hij dan netjes loopt ben je toch alweer een hoop geld kwijt. Ik zou dat geld in de carrosserie stoppen.

mvg. Piet Jan
Spider 2000 (1974)
Giulietta 1.4 MA 170 TCT (2012)

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4363
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Injectie of ombouwen

za aug 31, 2013 15:31

Aha, .... de spica spider rijder die ik bedoelde. Dus niet iets met Hein maar met met Piet...
We hebben wel eens gesproken op een forepark meetinkje.

@Sonny Piet Jan heeft vermoedelijk ook wel tips of adressen voor je om hem goed te laten afstellen. Als blijkt dat de spica op jou spider terminaal "vermoeid" is kan je altijd nog besluiten wat te doen.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Ton
Member
Member
Berichten: 175
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:29
Locatie: Answest

RE: Injectie of ombouwen

za aug 31, 2013 16:38

Er zijn wel meer dan 2 mensen die een en ander af kunnen stellen , maar je hebt ook nog speciaal gereedschap nodig voor de afstelling .

Ik heb goede ervaringen met een Zwitsers bedrijf voor het repareren en de basisafstelling van de pomp .
Ook kunnen hier TA's ( ten behoeve van de koude start ) gerepareerd worden .

Enige kanttekening , de reparatie's werden wel uitgevoerd aan Montrealsystemen .

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Injectie of ombouwen

zo sep 01, 2013 11:01

[ietswat cynische ondertoon modus aan]
Ook al overwogen hem om te bouwen naar WWD en diesel? Van de buurman, die trucker is, hoor ik goede verhalen over het verstoken van satanssap en van de buurvrouw, die 1200 km per jaar rijdt, hoor ik goede verhalen over de wegligging van haar twingo dus conversie lijkt me zeker de moeite van het overwegen waard...
[/ietswat cynische ondertoon modus]

Beetje flauw natuurlijk maar het geeft wel de essentie aan... zonder te weten of je huidige systeem goed is en goed loopt overweeg je het eraf te gooien en de ellende van een conversie aan te gaan....

:wink:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
pits
Member
Member
Berichten: 224
Lid geworden op: za aug 22, 2009 18:38
Locatie: zuid limburg

Re: RE: Injectie of ombouwen

ma sep 02, 2013 10:56

De complexiciteit van Spica is er wel degelijk met z'n thermostaatjes etc en eigenlijk teveel stelmogelijkheden... en eerlijk is eerlijk... ik zou er ook zelf niet aan gaan draaien...

Onderdelen zijn soms schaars en niet goedkoop... maar die jacht maakt het ook wel weer leuk.

Ik denk oprecht dat er in NL 2 mensen zijn die het truukje beheersen maar als ie eenmaal goed loopt, houdt ie dat ook lang vast.


heb deze topic met veel interesse gevolgd en het doet me goed om te horen dat je een spica auto , indien mogelijk orgineel moet laten
ik ben nl. ook zo'n spica bezitter in mijn us spider uit 1974 , en heb ook al een overwogen om alles om te bouwen naar carbs , maar
ben er tot nu toe zeer tevreden over, en zolang het goed werkt , maar wat er in de toekomst gebeurd weet ik niet [ heb geen glazen bol :lol: ]
auto start altijd en slaat niet af , en loopt heerlijk zeker met dit weer :lol:
dus mijn vraag aan Zaagauto is , waar vind ik deze 2 mensen die volgens jou het truukje beheersen voor het geval er iets misgaat ???

bij voorbaat dank . Harry
alfa Spider USA 2000 1974 :thumbs:
Mini Cooper S Countryman 2016

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Injectie of ombouwen

ma sep 02, 2013 17:39

Een van de twee hangt rond in Houten e.o. en de ander is een prive-persoon die zich het truukje eigen heeft gemaakt voor z'n Montreal en waarvan ik geen idee heb of hij het wil delen met anderen (maar ik zal hem vragen...)....

Voor de slechte verstaander(s): even contact opnemen met Fred van Lingen van http://www.vanlingenalfaparts.nl
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Ton
Member
Member
Berichten: 175
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:29
Locatie: Answest

RE: Injectie of ombouwen

ma sep 02, 2013 18:48

Even nieuwsgierig , die prive persoon die jij bedoeld is dat regio Noord- limburg of meer bij jouw om de hoek ( midden brabant ) .

Van deze 2 mannen heb ik namelijk veel opgestoken , tips gekregen om zelf wat hulpmiddelen te maken die nodig zijn voor de afstelling .

Als ik mezelf mag meerekenen , zijn dit dan al 4 personen , die met een spica installatie overweg kunnen .
En er zijn er nog wel , maar dan moet je inderdaad hoofdzakelijk in de Montrealwereld zoeken .

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Injectie of ombouwen

ma sep 02, 2013 19:51

Nope, die zit in het Gooi.

Maar ik vind het wel aangenaam om te zien dat er meer en meer mensen zich in de Spica verdiepen... ik denk dat het systeem dat wel verdient... en een BMW 2002 tii zonder de Kugelfischer is toch ook geen tii meer? Dus de Spica hoort ook op de Amerikaantjes!

Vind ik dan...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
pits
Member
Member
Berichten: 224
Lid geworden op: za aug 22, 2009 18:38
Locatie: zuid limburg

RE: Injectie of ombouwen

di sep 03, 2013 09:15

bedankt ,
nu ik weet waar ik terecht kan voor als ik problemen krijg met mijn spica

mvgr Harry
alfa Spider USA 2000 1974 :thumbs:
Mini Cooper S Countryman 2016

Gebruikersavatar
PietJan
Junior Member
Junior Member
Berichten: 90
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:32
Locatie: Sassenheim

RE: Injectie of ombouwen

di sep 03, 2013 10:05

:D Leuk om te lezen dat meer mensen de Spica gaan waarderen!! :D

20 jaar geleden werd je voor gek verklaard als je de Spica liet zitten op een Spider!

mvg. Piet Jan
Spider 2000 (1974)
Giulietta 1.4 MA 170 TCT (2012)

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Injectie of ombouwen

di sep 03, 2013 10:21

Ik ben intussen wel benieuwd naar de argumenten die gebruikt worden om om te bouwen naar carburateurs... ik hoor wel vaak zeer stellige stellingnames... maar zelden argumenten...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Jan M
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 578
Lid geworden op: vr feb 02, 2007 19:02
Locatie: Ridderkerk

RE: Injectie of ombouwen

di sep 03, 2013 11:06

In dit nummer van Octane staat een bijdrage van Hans Deen waar Spica aangehaald wordt, lees er maar op na.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Sonny
Newbie
Newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: vr mar 11, 2011 14:56

RE: Injectie of ombouwen

wo sep 04, 2013 22:04

navraag leert dat het geen spica is maar Bosch. Dit zegt mij niets, wie kan mij daar iets meer over vertellen. al vast dank
Nu; Spider 2.0 veloce 1982, 155 1.8 TS 1993 en Giulia 2.d dsl 2016
Toen; 156 jtd, 159 jtd en Giulietta 1.4 tct

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4363
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Injectie of ombouwen

wo sep 04, 2013 22:15

Ok, dan is het vermoedelijk L jetronic. Een stuk oridinairderder dan spica. :lol:
"Gewoon" elektronische injectie dus.
Bij mijn weten is motronic niet geleverd op spiders. Alhoewel, op de spider 4 wel lijkt me?
Alles voor de spider 4 is of carb's, of spica of L-jet.
Bosch L-jetronic is genoeg informatie over te vinden.

Gr
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4363
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Injectie of ombouwen

wo sep 04, 2013 22:17

Ok, dan is het vermoedelijk L jetronic. Een stuk oridinairderder dan spica. :lol:
"Gewoon" elektronische injectie dus.
Bij mijn weten is motronic niet geleverd op spiders. Alhoewel, op de spider 4 wel lijkt me?
Alles voor de spider 4 is of carb's, of spica of L-jet.
Bosch L-jetronic is genoeg informatie over te vinden.

Gr
DJ

Terug naar “Algemene Technische vragen”