Pagina 1 van 1
33 1.7 IE 8V motor probleem
Geplaatst: wo aug 21, 2013 12:37
door henk116
IK kwam een probleem tegen nl. stationair goed lopen en bij vollast ook. Echter bij deellast hakkelt de motor en houdt wat in.
De motor is er in gebouwd nadat de 1500 motor kapot ging en nu loopt ie als een krant.
Bougies en kabels zijn al vervangen, ook moet de lambdasonde nog aangesloten.....
Wie heeft de gouden tip voor mij?
RE: 33 1.7 IE 8V motor probleem
Geplaatst: wo aug 21, 2013 13:30
door Michel75
Gaskleppositiesensor? Edit-aanvulling, de lambdasonde werkt ook alleen maar in deellast, dus sluit die ook maar eerst aan...
Re: RE: 33 1.7 IE 8V motor probleem
Geplaatst: wo aug 21, 2013 15:11
door henk116
Gaskleppositiesensor? Edit-aanvulling, de lambdasonde werkt ook alleen maar in deellast, dus sluit die ook maar eerst aan...
Ja, die vd gasklep is verdacht en de lambdasonde moet er zowieso aan. Maar het voelt te abrupt aan naar mijn idee om oorzaak lambda te zijn, bovendien loopt ie stationair wel aardig.

RE: 33 1.7 IE 8V motor probleem
Geplaatst: wo aug 21, 2013 15:34
door Michel75
Eerste wat in me op kwam...
RE: 33 1.7 IE 8V motor probleem
Geplaatst: wo aug 21, 2013 16:37
door _Pieter_
Mijn idee zou zijn:
Als zo'n ding een lucht massa meter heeft zou die ook op mijn verdachtenlijstje komen.
Gaskleppositie is ws nog zo'n drie standen schakelaar? Als die kaduuk is denk ik dat ie zowat afslaat zodra je gas geeft.
Lambda regeling is meer een soort fine Tuning van het mengsel daar gaat ie doorgaans niet slecht van lopen, hooguit iets te rijk.
Groet Pieter
Re: RE: 33 1.7 IE 8V motor probleem
Geplaatst: wo aug 21, 2013 19:48
door henk116
Mijn idee zou zijn:
Als zo'n ding een lucht massa meter heeft zou die ook op mijn verdachtenlijstje komen.
Gaskleppositie is ws nog zo'n drie standen schakelaar? Als die kaduuk is denk ik dat ie zowat afslaat zodra je gas geeft.
Lambda regeling is meer een soort fine Tuning van het mengsel daar gaat ie doorgaans niet slecht van lopen, hooguit iets te rijk.
Groet Pieter
Dat ding heb een tempsensor en mapsensor als ik me niet vergis.
Lambda kan ie ook te arm van gaan lopen toch? Vaak worden ze te traag en regelen ze te langzaam waardoor ze zagend lopen in deellast..
RE: 33 1.7 IE 8V motor probleem
Geplaatst: wo aug 21, 2013 23:23
door paul veloce
Motronic MP3.1 of LE3 Jetronic?
Kan natuurlijk legio oorzaken zijn. Is er verschil tussen koud en warmloop? Denk aan koelwatertemperatuurensor of inlaatluchtsensor. Te lage benzinedruk (filter vuil of pomp aan z'n eind), bougies, bdp-sensor, en ga zo maar door.
Ik heb het zelfde gehad (motronic): inhouden bij koude motor, stationair goed maar lastig op toeren te krijgen. En bij gas loslaten afslaan. Wanneer hij warm was ging het stukken beter.
Alle sensoren vervangen en alles gecontroleerd. Uiteindelijk bleek dat een setje nieuwe/gereviseerde injectors de oplossing was.
RE: 33 1.7 IE 8V motor probleem
Geplaatst: ma aug 26, 2013 14:01
door Michel75
Opgelost?
RE: 33 1.7 IE 8V motor probleem
Geplaatst: ma aug 26, 2013 14:35
door henk116
Hmm, nog niet...was erg drruk met de voorbereiding van SSAR en net weer aan de gang....Andere zaken gaan nu ff voor en later deze week weer met de 33 verder.
Vast bedankt voor het meedenken.
ps ik krijg morgen een lambdamoer binnen om in de uitlaat te lassen voor de sensor in te schroeven.
ciao
Re: RE: 33 1.7 IE 8V motor probleem
Geplaatst: do aug 29, 2013 22:10
door henk116
Motronic MP3.1 of LE3 Jetronic?
Kan natuurlijk legio oorzaken zijn. Is er verschil tussen koud en warmloop? Denk aan koelwatertemperatuurensor of inlaatluchtsensor. Te lage benzinedruk (filter vuil of pomp aan z'n eind), bougies, bdp-sensor, en ga zo maar door.
Ik heb het zelfde gehad (motronic): inhouden bij koude motor, stationair goed maar lastig op toeren te krijgen. En bij gas loslaten afslaan. Wanneer hij warm was ging het stukken beter.
Alle sensoren vervangen en alles gecontroleerd. Uiteindelijk bleek dat een setje nieuwe/gereviseerde injectors de oplossing was.
Het is dus een MP3.1 en morgen zien we verder denk ik....

RE: 33 1.7 IE 8V motor probleem
Geplaatst: wo sep 11, 2013 18:33
door henk116
Zo bij aansluiten vd lambda-sensor liep de motor weer perfect. Echter enige tijd later ging ie weer horten en stoten....Eigenaar heeft nog geen tijd weer gehad, gaat er later mee verder....
wordt vervolgd
RE: 33 1.7 IE 8V motor probleem
Geplaatst: wo sep 18, 2013 22:07
door Hans33sw
Hij is er weer. Het was idd puur het gebrek aan lambda signaal.
Overigens niet mijn bolide, motor komt uit de surfwagon. Verbaasd me weer hoe enorm soepel een frisse 1700 kan lopen. Wat een makkeljjk blok, erg mooie loopcultuur voor een straatauto.