Pagina 1 van 1

Zelf remleiding nippel vervangen?

Geplaatst: wo aug 07, 2013 10:49
door Rainier155
Weet iemand hoe je precies een nieuwe nippel op de oude remleiding plaatst? Is daar speciaal gereedschap voor nodig? En moet de remleiding daarvoor van de auto af?

Heb namelijk de nippel gesloopt van de voorste stalen remleiding van de 155 (ondanks 4 dagen lang wd40 erop), en die loopt dus in 1 geheel achter de motor langs naar de rembooster. Demonteren van die leiding doe ik dus liever niet, want dan kan ik weer net zo goed een compleet nieuwe leiding kopen.

RE: Zelf remleiding nippel vervangen?

Geplaatst: wo aug 07, 2013 13:00
door don515jz
Als de remleiding meedraait bij het losmaken dan is zo'n leiding niet meer te vertrouwen en voor de veiligheid is het beter om de leiding te vervangen.
Een afgebroken nippel betekend zowieso dat de leiding z'n beste tijd gehad heeft.
Ik heb ook een 155 en 2 jaar geleden alle leidingen vervangen en ben toe enorm geschrokken van de slechte staat van die leidingen bij ongeveer elke tweede nippel die los moest brak een stuk leiding.

Maar dat was niet de vraag, je hebt speciale gereedschappen om een nieuwe flens aan een leiding te zetten zowel duur als goedkoop
Ik heb laatst deze aangeschaft en ben daar zeer tevreden mee alleen ben je beperkt tot werken aan de werkbank.
Klik

Maar je hebt ook goedkoper apparaten en deze heeft ook het voordeel dat je hiermee aan de auto kan werken.
Klik

Als je niet de hele leiding wil vervangen dan kan je de oude leiding op een solide punt doorsnijden, dit eindstuk voorzien van een nippel + flens en dan de leiding met een nieuw stuk verlengen tot aan het punt waar je moet zijn.

RE: Zelf remleiding nippel vervangen?

Geplaatst: wo aug 07, 2013 13:39
door Rainier155
bedankt voor je reactie, de leiding zelf lijkt nog in orde, maar ik had geen speciale steeksleutel, dus de moer van de nippel is beschadigd en dolgedraaid.
Zelfs met een griptang kreeg ik hem niet los.

Net even dit filmpje bekeken: http://www.youtube.com/watch?v=iUDyEu_NYK8
Snap nu tenminste hoe het principe werkt, maar ik begrijp dus dat het niet aan te raden is om op oude stalen leidingen een nieuwe flens te maken voor het plaatsen van een nieuwe nippel.

Heb dus toch maar prijsopgave gedaan voor een complete leiding...

RE: Zelf remleiding nippel vervangen?

Geplaatst: wo aug 07, 2013 16:33
door brolli21
Bij een automaterialenzaak kun je tegenwoordig speciale koppelstukjes kopen,die je op de leiding klemt,waardoor je er dus een nieuw stukje aan kan zetten.
Inmiddels al meerdere keren gebruikt,en werkt erg goed.

RE: Zelf remleiding nippel vervangen?

Geplaatst: wo aug 07, 2013 17:03
door Rainier155
Heb je toevallig een voorbeeldfoto?

Want de complete leiding is via Tuynder (en dus Alfa Romeo zelf) niet meer leverbaar. :evil: ](*,)
Dus dat wordt sowieso iets op maat (laten) maken...

RE: Zelf remleiding nippel vervangen?

Geplaatst: wo aug 07, 2013 18:01
door Angus Young
Ik denk dat deze worden bedoeld:

Afbeelding

RE: Zelf remleiding nippel vervangen?

Geplaatst: wo aug 07, 2013 19:35
door brolli21
Die zijn het inderdaad.

Re: RE: Zelf remleiding nippel vervangen?

Geplaatst: wo aug 07, 2013 20:46
door don515jz
Ik denk dat deze worden bedoeld:

Afbeelding
Die bedoel ik dus niet, deze zijn knelringenkoppelingen en niet bedoeld voor hoge druk

Ik denk meer aan deze. Gewoon te koop bij Brezan, net als de nippels.

Afbeelding

Afbeelding

RE: Zelf remleiding nippel vervangen?

Geplaatst: wo aug 07, 2013 21:48
door Rainier155
Hoe wordt dan dat koppelstuk op de oude leiding gezet? Moet daarvoor in de oude leiding ook een flens gemaakt worden? Want anders zie ik geen verschil met het plaatsen van alleen een nieuwe nippel op de oude leiding.
Maakt trouwens de lengte van de remleiding nog wat uit? Als er een stuk tussenmoet dan moet er een flink deel af lijkt me, want er zitten meerdere bochten in.

Dit is de huidige situatie. Flexibele leiding wordt vervangen dus vandaar doorgesneden. En de moer van nippel op de stalen leiding is dus kapot.
Afbeelding

RE: Zelf remleiding nippel vervangen?

Geplaatst: wo aug 07, 2013 22:06
door giuliettaevo
Knelringkoppelingen zijn er ook voor hogedruk hoor. In de hydrauliek wereld gebruiken ze die heel veel. :wink:

De onderste hebben inderdaad ook een flens nodig op de oude leiding.

Ik laat altijd een nieuwe leiding maken op lengte en vouw die er dan in. De moderne koperen leiding is goed zelf te buigen ( niet te vaak buigen!) en als je de oude leiding meeneemt kunnen ze hem mooi even lang maken.

Niks vervelender als liggen te frotten met oude knoei. Ik vervang de remleidingen bijna standaard mee tegenwoordig. Voor die paar tientjes extra wil ik niet liggen emmeren met afgebroken nippels e.d. :twisted:

RE: Zelf remleiding nippel vervangen?

Geplaatst: wo aug 07, 2013 22:13
door Bog75
+1 geen risico nemen

RE: Zelf remleiding nippel vervangen?

Geplaatst: wo aug 07, 2013 23:21
door don515jz
Als je stalen leiding nog goed is dan is dit nog wel te redden.
Eerst maak je de slang (of wat daar nog van over is) los dan zou de nippel makkelijk moeten kunnen draaien en kan je hem over de leiding verschuiven. Zit de nippel vast probeer hem dan voorzichtig los te wrikken zonder de leiding te torderen
Nu snij je de leiding vlak naast de flens af en dan kan je de oude nippel van de leiding halen. Een nieuwe nippel er over de leiding schuiven en dan met een flens tooltje een nieuwe flens aan de leiding maken. Omdat de leiding nu ca. 1cm korter is geworden zal je hem iets moeten verbuigen.

Wees er zeker van dat de leiding nog in goede staat is want over het stukje leiding dat ik in de foto zie zit een plastic slang. Verderop heeft de leiding een plastic coating en die is zeer zwak en bij ongeveer elke beugel waarmee die vast zit, zit wel een beschadiging (en dus roest).
Zoals ik al eerder schreef, ik was bij mijn 155 enorm geschrokken toen ik de slechte conditie van mijn oude remleidingen zag, ook de roest op stukken leiding die toch op een redelijk beschermde plaats onder de auto zat.

De meest verstandige keus is om de hele leiding uit de auto te halen en naar een specialist te gaan die dan een nieuwe voor je maakt. En dan aan jouw de taak om die te monteren. :mrgreen:
Een hele leuke klus vooral als je weet dat remleidingen en kabelbomen de eerste onderdelen zijn die in de fabriek aan een carrosserie gemonteerd worden.

RE: Zelf remleiding nippel vervangen?

Geplaatst: do aug 08, 2013 00:36
door Rainier155
Ik was er al bang voor... aangezien die remleiding dus niet meer leverbaar is zal er een andere oplossing moeten komen.

Maar goed, de 155 staat in mijn sleutelhok, moet nog wat meer aan gebeuren voordat ie uberhaupt weer de weg op gaat. Alleen zijn dit dan weer de tegenvaller(tje)s waar ik niet op zat te wachten.

RE: Zelf remleiding nippel vervangen?

Geplaatst: do aug 08, 2013 10:34
door Bog75
Koperen leiding kost nu ook de wereld niet om te (laten) maken. Ongelukjje door slechte remmen is duurder

RE: Zelf remleiding nippel vervangen?

Geplaatst: wo aug 14, 2013 15:46
door Rainier155
Aangezien de originele leiding niet meer leverbaar is, en het sowieso een rotklus is om die complete leiding los te halen en te vervangen voor koper, moet er maar gewoon een nieuw stukje op in de wielkuip.

Toevallig hier nog mensen uit de buurt die dat op lokatie kunnen doen tegen vergoeding? Auto is nog niet rijdend namelijk en ik heb geen zin om hem (te laten) vervoeren. Tools kopen vind ik ook te duur.